ترید طلا و انواع ترید طلا در ایران

ترید طلا در ایران
4.1/5 - (20 امتیاز)

ترید یا معامله کردن، یکی از قدیمی‌ترین روش‌های سودآوری در جهان بوده است. از آنجایی که طلا همیشه به عنوان یک کالای با ارزش شناخته می‌شود، ترید طلا یکی از بهترین راه‌های افزایش درآمد در جهان و ایران است. برای اینکه بتوانید یک تریدر موفق باشید باید با انواع ترید، ابزار‌های لازم برای ترید طلا و بروکر‌های مختلف ترید را بشناسید. در این مقاله به طور کامل درباره ترید کردن طلا برای شما توضیح می‌دهیم.

ترید طلا چیست؟

ترید (trade) یا همان معامله، اصطلاحی‌ در بازار‌های مالی است که برای خرید و فروش متناوب سهام یا دارایی‌ها برای دست‌یابی به سود کوتاه مدت به کار می‌رود. زمانی که صحبت از ترید طلا در ایران می‌شود، منظور خرید و فروش «طلا» به صورت مجازی و در بازار‌های مالی دیجیتال است. این خرید و فروش غالبا در باراز‌هایی مثل فارکس، بازار فلزات ارزشمند و به کمک ثبت‌نام در بروکر‌هایی مثل آلپاری، sx forex و bing x انجام می‌شود.

ترید طلا چیست

تریدر طلا کیست؟

تریدر طلا (Gold Trader) فردی است که در یکی از بازار‌های مالی دیجیتال، مثل بازار فلزات گرانبها، اقدام به خرید و فروش طلا می‌کند و از این طریق برای خود یا یک شرکت سودآوری می‌کند. اگر شما هم دوست دارید که به عنوان یک تریدر طلا شروع به فعالیت کنید، ابتدا باید یک بروکر (کارگزاری) پیدا کنید و با ثبت نام چارت‌های قیمت طلا را دریافت کنید. سپس با استفاده از بهترین استراتژی‌ برای ترید طلا، شروع به خرید و فروش کنید.

انواع ترید طلا بر اساس دوره زمانی

ممکن است شما معامله طلا یا ترید را به صورت روزانه انجام دهید یا به ترید به عنوان روشی برای سرمایه‌گذاری بلند مدت نگاه کنید. هر یک از این روش‌ها جزئیات خاص خود را دارند:

ترید روزانه

معاملات روزانه، معاملاتی هستند که شما هر روز در ساعاتی مشخص انجام می‌دهید. مثلا ترجیح می‌دهید ترید طلا را تنها در روز‌های خاصی از هفته یا رویداد‌های خاص انجام دهید. در این روش باید به تقویم اقتصادی و مهم‌ترین خبرهای روز مانند اخبار سیاسی و بازارهای سهام آسیا و آمریکا توجه کافی را داشته باشید.

ترید بلند مدت

ترید بلند مدت طلا به معنای معاملاتی است که شما برای چند هفته یا چند ماه در نظر دارید و روی آن‌ها تحلیل انجام می‌دهید. در این شرایط، داده‌ها و رویدادهای خاص مانند تولید ناخالص داخلی، تولیدات کارخانه‌ای، صنعتی و خرده فروشی اهمیت بسیاری دارد.

انواع ترید طلا

بهترین استراتژی برای ترید طلا

استراتژی ترید طلا، روشی است که شما برای ترید طلای خود انتخاب می‌کنید و مطابق با آن در زمان‌های مشخصی خرید یا فروش خود را انجام می‌دهید. استراتژی‌ های ترید طلا بسیار متنوع هستند؛ اما برای اینکه بتوانید بهترین استراتژی ترید طلا مناسب خود را پیدا کنید، باید ابتدا نوع تحلیل خود را انتخاب کنید.

  • تحلیل تکنیکال: شما با چارت‌های قیمت و ارزش طلا مواجه هستید و بنا بر اتفاقاتی که در گذشته در این نمودار‌ها روی داده است، استراتژی خود را تعیین می‌کنید. 
  • تحلیل فاندامنتال: شما بیشتر تمرکز خود را روی تحلیل اخبار جهانی، جنگ‌ها و روابط بین‌الملل می‌گذارید و بر اساس تحلیل‌ آن‌ها، قیمت طلا را پیش‌بینی و استراتژی ترید طلای خود را تعیین می‌کنید.

پس از اینکه نوع تحلیل مد نظر خود را انتخاب کردید، بر اساس آموزش‌ها می‌توانید تحلیل خود را شروع کنید و بهترین استراتژی ترید طلا را پیدا کنید.

روش‌های ترید طلا در ایران  

ترید طلا در ایران به روش‌های زیر انجام می‌شود:

پیشنهاد می‌کنیم برای شناخت بیشتر هر یک از این بروکر‌ها، این نوشته را بخوانید: بهترین بروکر طلا چیست؟

نکات ترید طلا

اگر بدون آموزش وارد دنیای معاملات طلا شوید، بدون شک با ضرر‌های زیادی مواجه می‌شوید. برای جلوگیری از این اتفاق‌ها به این نکات ترید طلا دقت کنید:

  • صرافی‌های معتبر را پیدا کنید: به دنبال صرافی‌هایی باشید که خدمات ترید معاملات طلا را همراه با مجوز‌های معتبر انجام می‌دهند.
  • عوامل‌ موثر در قیمت طلا را بشناسید: قبل از معامله، بررسی عواملی مانند عرضه و تقاضا، شاخص‌های اقتصادی، رویدادهای ژئوپلیتیکی وهیجان‌های بازار ترید طلا ضروری است.
  • درباره استراتژی های معاملاتی بیاموزید: با استراتژی های معاملاتی مختلف مثل اسمارت مانی و پرایس اکشن آشنا شوید. این دانش می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه هنگام معامله طلا کمک کند.
  • مدیریت ریسک داشته باشید: ریسک‌های مرتبط بامعاملات طلا از جمله نوسانات قیمت، دست‌کاری بازار و ریسک‌های ژئوپلیتیکی را درک کنید. یک استراتژی مدیریت ریسک برای محافظت از سرمایه گذاری‌های خود در برابر رکود احتمالی بازار ایجاد کنید.
  • به روز باشید: خود را در جریان آخرین اخبار و تحولات بازار طلا قرار دهید. عواملی مانند تغییر در سیاست های بانک مرکزی، انتشار داده‌های اقتصادی و رویدادهای جهانی می‌توانند به طور قابل توجهی بر قیمت طلا تاثیر بگذارند.

اگر درمعامله طلا تازه وارد هستید یا در مورد جنبه‌های خاصی مطمئن نیستید، به دنبال مشاوره از مشاوران مالی یا کارشناسانی باشید که در ترید طلا تجربه دارند. آنها می‌توانند به شما در تصمیم گیری آگاهانه کمک کنند.

نکات ترید طلا

مهم ترین داده‌های اقتصادی برای ترید

برای اینکه بتوانیم طلا را بهتر معامله کنید، باید اول از همه بدانید که چه عواملی قیمت طلا را در بازار تغییر می‌دهند و قیمت طلا را بالا می‌برند یا پایین می‌آورند. 

  • اقتصاد آمریکا از بزرگترین اقتصاد‌های جهان است و روی اقتصاد های جهان تاثیر می‌گذارد. داده‌های اقتصادی آمریکا مانند نرخ تورم، نرخ اشتغال و بیکاری، نرخ بهره و موارد این‌چنین، تاثیر مستقیمی بر روی قیمت دلار دارند. همچنین طلا در نرخ جهانی با دلار محاسبه می‌شود. در نتیجه داده‌های اقتصادی آمریکا بر روی قیمت طلا تاثیر بسیاری دارند. سود اوراق قرضه نیز با قیمت طلا در رابطه است. هرچه سود اوراق قرضه آمریکا کمتر باشد، قیمت طلا بیشتر می‌شود.
  • داده های مهم اقتصادی چین مانند تولید ناخالص داخلی و تولیدات صنعتی نیز بر روی قیمت طلا تاثیر دارند. هنگامی که تولیدات چین افزایش پیدا کند، یعنی اقتصاد جهان در وضعیت خوبی قرار دارد و خریدار وجود دارد و نرخ اشتغال زیاد است..
  • هند نیز پنجمین کشور دارای حجم بالای طلا است. بیشتر طلای این کشور دست مردم است تا دولت، و هرچه شاخص ازدواج در هند افزایش پیدا کند؛ مقدار طلای موجود در این کشور نیز افزایش می یابد.

تاثیر عرضه و تقاضا در ترید کردن طلا

یکی دیگر از موارد تاثیرگذار در قیمت و نحوه ترید طلا، عرضه و تقاضا این کالای باارزش است که چقدر عرضه کاهش یا افزایش پیدا کند. افزایش یا کاهش تولید طلا در معادن بزرگ جهان، بازار طلا و قیمت آن را متلاطم می‌کند در حال حاضر. بزرگترین معادن به ترتیب در آفریقای جنوبی، اندونزی و روسیه است.

در سال‌های گذشته آفریقای جنوبی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان طلا در دنیا بوده‌است. در سال ۲۰۰۷ تولید آن کاهش پیدا کرد و از سال ۲۰۱۰ به بعد کلا روند عوض شد و آفریقای جنوبی در رتبه پنجمین کشور تولید کننده طلا قرار گرفت. اکنون چین، استرالیا، آمریکا و روسیه به ترتیب جزو بزرگترین تولیدکنندگان طلا هستند.

سوئیس نزدیک به ۲۰ درصد حجم صادرات طلا را در دست دارد و پس از آن به ترتیب کشور هنگ کنگ، بریتانیا، امارات متحده عربی، ایالات متحده آمریکا، استرالیا و کانادا هستند. 

تاثیر اخبار سیاسی و اقتصادی در ترید طلا

از دیگر عوامل تاثیر گذار در بازار طلا، تنش‌های سیاسی و اقتصادی هستند. طلا یکی از سیاسی‌ترین کالاهای دنیا است که در هنگام افزایش و بالا گرفتن تنش های سیاسی و اقتصادی، طلا به یکی از پناهگاه های امن برای سرمایه گذاری، طرفداران بسیاری پیدا می کند. یکی دیگر از عوامل، ترس و اضطراب است. هنگامی که بازارهای سهام یا دیگر بازارهای مالی وضعیت خوبی نداشته باشند، بسیاری به سمت ترید طلا می‌روند.

از نمونه اخبار اقتصادی موثر در قیمت طلا می‌توان به نرخ اشتغال در یک کشور اشاره کرد. هرچه نرخ اشتغال بیشتر باشد، نرخ بیکاری کمتر است و در نتیجه قیمت طلا پایین می‌آید و هرچه نرخ بیکاری بیشتر باشد، نرخ اشتغال کمتر است و در نتیجه قیمت طلا بالا می‌رود.

مزایا و معایب ترید طلا چیست؟

در جدول زیر می‌توانید مزایا و معایب ترید طلا را ببینید:

مزایامعایب
پتانسیل بالای سود این گونه معاملاتبا هر میزان سرمایه ای می توان شروع کردنداشتن محدودیت زمانی و تحصیلی جهت تریدریسک بالای تریدنیاز به دانش بسیار زیادلزوم آشنایی و پیگیری مداوم عوامل مهم در قیمت طلا

جایگزین کردن ترید طلا با روش‌های امن‌تر

در این نوشته به بررسی ترید طلا پرداختیم و روش‌ها و نکات ترید را بررسی کردیم. در انتها نیز به شما گفتیم مزایا و معایب ترید طلا چیست؟ آیا شما هم تریدر طلا هستید؟ از چه روش‌های تحلیلی استفاده می‌کنید و چه نکاتی را به این مجموعه اضافه می‌کنید؟  به نظر شما بهترین روش‌های ترید چیست؟

اگر شما هم از دسته افرادی هستید که بازار ترید طلا برای آن‌ها بیش از حد هیجانی یا پیچیده به نظر می‌آید، اما می‌خواهید از روش‌های امن سرمایه گذاری از طلا هم استفاده کنید، می‌توانید به سراغ سایت طلاین بروید. در این سامانه امکان معامله و ترید طلای آب شده با قیمت اتحادیه طلا و بدون کارمزد وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر در سامانه طلاین ثبت‌نام کنید یا با پشتیبانی ما در تماس باشید.

سوالات متداول:

با چه مقدار سرمایه اولیه می‌توان شروع به ترید کردن طلا کرد؟

ترید طلا را می‌توان با مبالغ اولیه و کم شروع کرد و نیازی نیست که چندین دلار یا میلیون پول به عنوان سرمایه اولیه داشته باشید.

چگونه استراتژی ترید طلا مناسب را پیدا کنیم؟

برای تعیین استراتژی ترید طلا، لازم است آموزش‌های لازم در این زمینه را ببینید، با کارشناسان حوزه مالی مشورت کنید و نسبت به اخبار سیاسی و اقتصادی که روی قیمت طلا تاثیر‌گذارند حساس باشید.

15 دیدگاه دربارهٔ «ترید طلا و انواع ترید طلا در ایران»

  1. درود
    من درخواست کارشناس و مشاوره برای شروع فعالیت در بازار طلا به صورت ترید را دارم. لطفا راهنمایی بفرمایید.

  2. سلام و ارادت . سایت ایرانی که بشه داخلش خرید و فروش طلا انجام داد چیه و نمودار ان را از کجا رصد کنیم.

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام وقت به خیر. شما می‌توانید از خدمات سایت طلاین برای خرید و فروش طلای آب شده استفاده نمایید. برای شروع در سامانه طلاین ثبت‌نام کنید.

  3. سلام وقت به خیر من مجوز های شما رو دیدم ولی می خوام بدونم اعتبار و تضمین شما برای معاملات مجازی چیه ببخشید رک بگم امکان اینکه اعلام ورشکستگی کنید وجود داره یا مثلا بانک خاصی تضمین میکنه اعتبار شما رو یا کاملا شخصی و ریسک پذیره البته میدونم مجوزش رو گرفتین بحث من اعتبار و تضمین‌های لازمه

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام. برای اطلاعات بیشتر با پشتیبانی ما در طلاین تماس بگیرید:
      ۰۳۵-۳۷۳۳۲۶۱۲

  4. عنایت الله

    سلام خدمت دوستانی که نظریهددادن کسی هست اموزش کامل در زمینه خرید وفروش در این سامانه طلاین داشته باشه وبه من اموزش بده به علت نداشتن اطلاعات کم ضرر دادم

  5. وحید احمدی

    سلام واقعا مطالب سایت عالی ومفید هست ….. نوع طلایی که در سایت طلاین خریداری میشود چی هست …. منشورم این که اگر تحویل فیزیکی طلا بخواهیم چه نوع طلای تحویل داد میشود ….؟ سپاسگزارم

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام وقت به خیر. ممنون از نگاه شما.
      طلایی که در سامانه طلاین خرید و فروش می‌شود طلای آب شده است و تحویل فیزیکی نیز به همین نوع انجام می‌شود. برای اطلاعات بیشتر این نوشته را ببینید: طلای آب شده چیست؟

  6. مطالب تون مفید بود من دنبال حکم شرعی این مسئله بودم کاش حکم شرعی این معاملات روهم در توضیحات تون بزارید ممنون

  7. سلام مطالب جالبی بود و اطلاعات خوبی را در مورد شمش، طلا و معاملات آن بدست آوردم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا