سرمایه گذاری طلای شکسته چگونه است؟

سرمایه گذاری طلای شکسته
4.5/5 - (4 امتیاز)

آیا با نحوه سرمایه گذاری طلای شکسته آشنا هستید؟ طلا به‌سبب ویژگی‌های خاصی که دارد همواره مورد توجه سیستم اقتصادی تمام کشورها بوده و همین ویژگی‌ها سبب جذب مردم به‌سمت این فلز گرانبها برای سرمایه گذاری روی آن شده است. ما در این مقاله به بررسی سرمایه گذاری طلای شکسته و مقایسه این نوع سرمایه گذاری با سکه و طلای آب شده خواهیم پرداخت.

مزایای سرمایه گذاری طلا

می‌توان گفت مهم‌ترین ویژگی‌های این فلز چنین است که ارزش آن تحت تاثیر بحران‌ها و نوسانات اقتصادی دستخوش تغییر نمی‌شود و روشی بسیار مطمئن‌تر برای سرمایه گذاری نسبت به بازار ارز است؛ از آنجا که قیمت طلا به‌صورت جهانی مشخص می‌شود سبب شده هم بازاری امن برای سرمایه گذاری به‌شمار رود و هم اینکه قیمت آن تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار نگیرد.

مزیت دیگر طلا فراهم آوردن روش‌های متفاوتی برای سرمایه گذاری است؛ بدین معنی که شما می‌توانید هم سکه‌ی  طلا خریداری کنید برای سرمایه گذاری، هم طلای نو و زینتی، هم طلای آب شده یا حتی سرمایه گذاری طلای شکسته انجام دهید! اما اینکه کدام راه بهترین روش برای سرمایه گذاری است را نمی‌توان به‌صورت مطلق بیان کرد زیرا به میزان سرمایه، قابلیت‌ها و اطلاعات شما در زمینه راه‌های مختلف سرمایه گذاری در طلا دارد، بنابراین باید با آگاهی کامل از روش‌های متفاوت بهترین راه را برای خود برگزینید.

طلای شکسته چیست؟

اگر خود شما یا اطرافیانتان اهل استفاده مداوم از زیور آلات باشید ممکن است با پارگی زنجیر گردنبند خود یا حتی شکسته شدن النگو به‌خصوص اگر النگو نازک باشد، مواجه شده باشید. همین واقعه سبب می‌شود طلای شما عنوان طلای شکسته به خود بگیرد. اولین مسئله و پرسشی که برای افراد ایجاد می‌شود این است که طلای شکسته خود را تعمیر کنیم یا با طلای نو تعویض کنیم؟

طلای شکسته چیست؟
طلای شکسته چیست؟

تعمیر یا تعویض طلای شکسته؟

از آنجا که طلای شکسته قابلیت استفاده ندارد پس ناگزیر به تعمیر آن هستید؛ اما همانطور که می‌دانید تعمیر طلای شکسته بوسیله‌ی جوش دادن انجام می‌شود و گاهی محل جوش دادن چنان نمایان است که سبب زشتی طلای زینتی می‌شود و این امر مورد پسند بسیاری از بانوان نیست. نکته‌ی دیگر اینکه امکان مجدد شکسته شدن یا پاره شدن طلای جوش داده شده ضریب بسیار بالایی می‌یابد؛ لذا باید گفت تعویض طلا عملی منطقی‌تر بنظر می‌آید.

جنبه‌ی دیگر این مسئله هم این است که در فروش طلای شکسته گاهی افراد متحمل ضرر زیادی می‌شوند، لذا تصمیم می‌گیرند این طلا را به‌عنوان سرمایه حفظ کنند، و زمانی که قیمت طلا نسبت به زمان خرید قطعه‌شان بالاتر رفت اقدام به فروش آن کنند که میزان ضرر در تعویض و فروش فوری آن را کم کنند و جایگزینی برای امور زینتی خود خریداری کنند. سوالی که مطرح می‌شود این است که سرمایه گذاری طلای شکسته مناسب است؟ مزایا و معایب آن چیست؟

سرمایه گذاری طلای شکسته

طلای شکسته در ردیف طلاهای دست دوم قرار می‌گیرد. علت توجه به بازار سرمایه گذاری طلای شکسته یا همان دست دوم را می‌توان بالارفتن قیمت طلا عنوان کرد؛ زیرا با همان میزان سرمایه خود می‌توانید طلای دست دوم یا شکسته بیشتری را نسبت به طلای نو خریداری کنید و این مزیت هنگام فروش نیز به نفع شماست.

اما همانطور که می‌دانید هر نوع سرمایه گذاری مزایا و ریسک‌ها و معایب خاص خودش را دارد و سرمایه گذاری طلای شکسته هم از این امر مستثناء نیست، در ادامه به بررسی مزایا و ریسک‌های این نوع سرمایه گذاری و نکات مهم هنگام خریدن آن می‌پردازیم.

مزایای سرمایه گذاری طلای شکسته

امتیازات و مزایای طلای شکسته یا همان دست دوم سبب شده افرادی جذب این نوع بازار برای سرمایه گذاری شوند؛ مزایا این روش را می‌توان چنین برشمرد:

  1. قیمت کمتر در مقایسه با طلای نو: اولین مزیت سرمایه گذاری طلای شکسته همین قیمت کمتر آن نسبت به طلای نو است؛ این امتیاز سبب می‌شود شما بتوانید با میزان سرمایه خود طلای دست دوم بیشتری را نسبت به طلای نو با همان سرمایه خریداری کنید؛ همین موضوع هنگام فروش نیز به نفع شما خواهد بود.
  2. بی‌نیاز از پرداخت مالیات و اجرت ساخت: مسئله بعدی که سبب جذب افراد به این نوع سرمایه گذاری شده این است که طلای شکسته و دست دوم هیچگونه مالیات یا اجرتی به آن تعلق نمی‌گیرد و این سبب می‌شود خرید طلای دست دوم به‌صرفه‌تر از نو باشد.
  3. تنوع: وجود تنوع همواره خرید را لذت بخش می‌کند؛ تنوع و گاهی وجود طلاهای عتیقه در میان طلاهای دست دوم سرمایه گذاری طلای شکسته را لذت بخش و جذاب کرده است.
  4. امکان سرمایه گذاری با سرمایه کم: مزیت بعدی سرمایه گذاری طلای شکسته این است که شما با هر میزان سرمایه می‌توانید وارد این بازار شوید؛ با سرمایه کم می‌توانید از خرید انگشتر شروع کنید و زمانی که سرمایه شما افزایش یافت به سراغ سرویس‌های طلا بروید.
  5. نقد شوندگی راحت: بطور کلی مزیت سرمایه گذاری در بازار طلا قابلیت نقد شوندگی راحت و بالای این فلز گرانبها است. طلای شکسته هم از این مزیت برخوردار است و شما می‌توانید در هر زمان دلخواه خود اقدام به فروش آن‌ها نمایید. البته توجه به نوسانات بازار طلا هنگام فروش به سود بیشتر شما کمک می‌کند.
  6. عدم محدودیت در خرید و فروش: در نهایت باید گفت با سرمایه گذاری در این بازار، شما هیچ محدودیتی در خرید و فروش این فلز باارزش در هیچ جای جهان ندارید؛ در واقع شما می‌توانید این فلز را از هر طلا فروشی‌ای که می‌خواهید بخرید و در هر جای جهان که می‌خواهید اقدام به فروش آن کنید. بدون این دغدغه که ارزش سرمایه شما از بین رفته یا کمتر شده است.

اما همانطور که مطرح شد هر بازار سرمایه گذاری معایب و ریسک‌های خاص خودش را دارد که در ادامه به معایب و نکات مهم هنگام خرید طلای دست دوم و شکسته می‌پردازیم.

معایب سرمایه گذاری طلای شکسته

مهم‌ترین معایب سرمایه گذاری طلای شکسته دو مورد است که می‌توان چنین برشمرد:

  1. امکان سرقت و گم شدن طلا: بطور کلی اصلی‌ترین عیب طلایی که به‌صورت فیزیکی خریداری می‌شود، دغدغه‌ی مکان نگهداری آن و امکان گم شدن یا دزدیده شدن است لذا حتماً پیش از خریداری به فکر محلی امن برای نگهداری سرمایه خود باشید.
  2. امکان خرید طلای تقلبی: اگر چه این ریسک در خرید طلا به‌صورت فیزیکی وجود دارد اما امکان خرید آن در طلاهای تقلبی و شکسته بسیار بیشتر از طلای نو است؛ لذا حتماً به مکان و طلا فروشی معتبری برای خرید مراجعه کنید و سعی کنید فردی خبره در حوزه سرمایه گذاری طلا همراه خود داشته باشید.

نکات مهم هنگام خرید طلای شکسته

توجه به نوسانات طلا هنگام خرید و فروش طلا و نوع طلایی که می‌خرید به شما در راستای سود بیشتر از طلایی که خریداری کرده‌اید، بسیار کمک می‌کند. لذا توجه به چند نکته بسیار مهم است:

  1. پرهیز از خرید طلای نگین‌دار: توجه داشته باشید که طلاهای نگین‌دار به هیچ وجه برای سرمایه گذاری مناسب نیستند؛ لذا از خرید آن‌ها برای سرمایه گذاری طلای شکسته پرهیز کنید.
  2. خرید طلا در زمان مناسب: بهترین زمان برای خرید طلا هنگامی است که عرضه طلا زیاد ولی تقاضای آن کم است؛ به‌عبارت دیگر بهترین زمان هنگامی است که قیمت طلا روندی نزولی دارد و از فروش طلای خود در این بازه زمانی پرهیز کنید زیرا برای شما ضررآور خواهد بود.
نکات مهم هنگام خرید طلای شکسته
نکات مهم هنگام خرید طلای شکسته

سرمایه گذاری در طلای شکسته یا سکه؟

بازار سکه به‌دلیل مزایای خاصی که دارد همواره مورد توجه سرمایه گذاران بسیاری است؛ اما این که سرمایه گذاری طلای شکسته بهتره یا سکه باید گفت این موضوع تا حد زیادی به میزان سرمایه شما و میزان مدتی که قصد سرمایه گذاری بر روی آن دارید، وابسته است. در ادامه به مزایا و معایب سرمایه گذاری بر روی سکه می‌پردازیم تا با شناخت کامل جنبه‌های هر دو روش بتوانید راه مناسب را برای سرمایه گذای خود را بیابید.

سرمایه گذاری در طلای شکسته یا سکه؟
سرمایه گذاری در طلای شکسته یا سکه؟

مزایای سرمایه گذاری بر روی سکه

مهم‌ترین مزایای سرمایه گذاری بر روی سکه بدین ترتیب است:

  1. قابلیت نقد شوندگی راحت: اولین مزیت سرمایه گذاری بر روی سکه که تقریباً در هر نوع از سرمایه گذاری طلا به‌صورت فیزیکی وجود دارد، قابلیت نقد شوندگی راحت و بدون دردسر آن است. شما هر زمان که نیاز داشته باشید می‌توانید به راحتی بفروشید و در عرض یک ساعت سرمایه خود را نقد کنید.
  2. سودآوری بالای سکه: مسئله بعدی در سرمایه گذاری بر روی سکه همین است که میزان سودآوری بر روی سکه در مقایسه با طلا بیشتر است و همین مزیت سبب جذب بیشتر سرمایه گذاران به سمت آن شده است.
  3. اطمینان از اصل بودن: مسئله بعدی که در خرید طلا به‌عنوان نقطه ضعف مطرح می‌شود امکان تقلبی بودن آن است ولی این موضوع در خرید سکه کاملاً منتفی است؛ یعنی شما با خرید سکه‌هایی که زیر نظر بانک مرکزی ضرب شده و وکیوم شده‌اند می‌توانید از تقلبی نبودن آن مطمئن باشید.

معایب سرمایه گذاری بر روی سکه

معایب این نوع سرمایه گذاری را هم می‌توان چنین برشمرد:

  1. امکان سرقت: سکه نیز در معرض ریسک گم شدن یا سرقت هست لذا باید محلی امن برای نگهداری آن‌ها تدارک دیده باشید.
  2. تاثیر پذیری سکه از شرایط داخلی: مسئله بعدی این است که برخلاف طلا که نرخ آن به‌صورت جهانی تعیین می‌شود و قیمت آن تحت تاثیر اقتصاد و مسائل سیاسی داخلی قرار نمی‌گیرد اما سکه کاملاً تحت تاثیر نرخ ارز دچار نوسان می‌شود. لذا سرمایه گذاری بر روی سکه به همگان توصیه نمی‌شود و باید بتوانید از قدرت پیش بینی خوبی برخودار باشید.
  3. محدودیت در خرید سکه: با توجه به مسائلی که در سکه طی چندین سال قبل ایجاد شد، دولت قانونی برای محدودیت خرید سکه وضع کرد، در حالی که این محدودیت در خرید طلا وجود ندارد.
  4. سکه قابلیت مصرفی ندارد: برخلاف طلا که می‌توان از آن برای امور زینتی بهره برد، اما سکه قابلیت مصرفی ندارد.

مقایسه سرمایه گذاری بر روی سکه و طلای شکسته

با توجه به بررسی همه‌ی جنبه‌های سکه و طلا باید گفت سرمایه گذاری طلای شکسته روشی مطمئن‌تر برای سرمایه گذاری است؛ در واقع ریسک‌های این نوع سرمایه گذاری نسبت به سکه کمتر است لذا برای افراد مبتدی این روش بسیار مناسب‌تر است.

اما همانطور که مطرح شد نرخ سوددهی سکه بیشتر است اما تاثیر پذیری آن از شرایط داخلی این نوع سرمایه گذاری را ریسک پذیر می‌کند در نتیجه به افرادی که از قدرت پیش بینی خوبی برخوردارند و در حوزه سرمایه گذاری طلا خبره‌تر هستند توصیه می‌شود.

سرمایه گذاری بر روی طلای شکسته یا طلای آب شده؟

روش دیگر ورود به عرصه سرمایه گذاری طلا، خرید طلا به‌صورت آب شده است. طلای آب شده در واقع همان طلاهای دست دوم یا شکسته‌ای است که خواهان ندارد؛ این طلاها آب می‌شوند و دوباره به چرخه طلاسازی و سرمایه گذاری باز می‌گردند. اما سوال اینجاست که سرمایه گذاری طلای شکسته یا طلای آب شده؟ کدامیک بهتر است؟

سرمایه گذاری بر روی طلای شکسته یا طلای آب شده؟
سرمایه گذاری بر روی طلای شکسته یا طلای آب شده؟

مزایای سرمایه گذاری طلای آب شده

مزایای طلای شکسته و آب شده تقریباً شبیه به هم است لذا از دوباره گویی آن‌ها پرهیز می‌کنیم. اما مزیت ویژه‌ی طلای آب شده که در طلای شکسته وجود ندارد این است که شما با خرید طلای آب شده می‌توانید آن را به کارگاه طلاسازی بدهید و هر مدلی که می‌خواهید را سفارش دهید تا برایتان ساخته شود.

عیبی که در طلای آب شده وجود دارد اما در طلای شکسته چنین مطلبی وجود ندارد ریسک بالای خرید طلای ناخالص است؛ برای این مورد باید به محلی امن برای خرید طلای آب شده مراجعه کنید؛ برای در امان ماندن از این ریسک می‌توانید به سامانه طلاین برای خرید طلای آب شده مراجعه کنید.

اگر قصد خرید طلای آب شده را دارید به مقاله خرید طلای آب شده مراجعه کنید.

سامانه طلاین

سامانه طلاین با سابقه‌ای طولانی در فروش و سرمایه گذاری طلای آب شده می‌تواند بهترین گزینه برای افرادی باشد که قصد سرمایه گذاری به این روش را دارند، باشد. مهم‌ترین مزایای این سامانه را می‌توان چنین برشمرد:

مزایای خرید طلای آب شده در سامانه طلاین

مهم‌ترین مزایای این سامانه برای سرمایه گذاری را می‌توان چنین برشمرد:

  • مجوز معتبر از صنف طلا و جواهرات
  • خرید و فروش طلا بدون اجرت
  • خرید و فروش طلای آب شده به‌صورت آنلاین در نتیجه امنیت بالای دارایی‌ها و بی نیاز از نگهداری طلا در خانه یا صندوق‌های امانی
  • قابلیت معامله طلای شما در ۲۴ ساعت شبانه‌روز
  • امکان نقدینگی سریع و راحت

در نهایت باید گفت با توجه مزایای این روش، سرمایه گذاری طلای آب شده در این سامانه راحت‌ترین و ساده‌ترین راه برای سرمایه گذاری در طلا است. با این نوع سرمایه گذاری شما از تمام معایب سرمایه گذاری طلای شکسته در امان خواهید بود.

جمع بندی:

ما در این مقاله با بررسی تمام جوانب سرمایه گذاری طلای شکسته و مقایسه تطبیقی آن با سرمایه گذاری بر روی سکه و طلای آب شده، سعی داشتیم به افراد در انتخاب بهترین روش برای سرمایه گذاری در طلا کمک نماییم.

در نهایت باید گفت سرمایه گذاری طلای آب شده آن هم در سامانه طلاین شما را از تمام معایب سرمایه گذاری طلای شکسته و سکه در امان می‌دارد و این روش مناسب برای تمام سرمایه گذاران است. در مقایسه سرمایه گذاری طلای شکسته و سکه هم باید گفت سرمایه گذاری سکه با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارد، بیشتر برای افرادی خبره در حوزه‌ سرمایه گذاری با قدرت پیشبینی بالا تا افراد مبتدی مناسب است.

سوالات متداول:

مزایای سرمایه گذاری در طلای شکسته چیست؟

قیمت کمتر در مقایسه با طلای نو، بی‌نیاز از پرداخت مالیات و اجرت ساخت، وجود تنوع در خرید طلای شکسته، امکان سرمایه گذاری با سرمایه کم، نقد شوندگی راحت و در نهایت بی‌محدودیتی در خرید و فروش.

سرمایه گذاری بر روی سکه بهتره یا طلای شکسته؟

ریسک‌های سرمایه گذاری طلای شکسته نسبت به سکه کمتر است لذا برای افراد مبتدی این روش بسیار مناسب‌تر است. نرخ سوددهی سکه بیشتر است اما تاثیر پذیری آن از شرایط داخلی این نوع سرمایه گذاری را ریسک پذیر می‌کند در نتیجه به افرادی که از قدرت پیش بینی خوبی برخوردارند و در حوزه سرمایه گذاری طلا خبره‌تر هستند توصیه می‌شود.

2 دیدگاه دربارهٔ «سرمایه گذاری طلای شکسته چگونه است؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا