سرمایه گذاری طلا یا سکه؟ کدام بهتر است؟

سرمایه گذاری طلا یا سکه
3.5/5 - (4 امتیاز)

امروزه یکی از راه‌های داشتن درآمد خوب سرمایه گذاری است. یکی از راه‌های سرمایه گذاری، سرمایه گذاری طلا یا سکه است. اما باید در نظر بگیریم که هر سرمایه گذاری‌ دارای معایب و مزایایی است. پس بهتر است که قبل از شروع هر سرمایه گذاری در مورد آن بدانیم و به طور کامل تحقیق کنیم. این روزها افراد زیادی در بازار سکه و طلا سرمایه گذاری می‌کنند. این دو سرمایه گذاری با هم تفاوت‌هایی دارد که ذهن خیلی از افراد را به خود مشغول کرده است.

اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید و نمی‌دانید که از میان سرمایه گذاری طلا یا سکه کدام بهتر است، پس تا انتها همراه ما باشید. ندانستن یک سری اطلاعات ممکن است باعث شود تمامی سرمایه شما از دست برود. در این مطلب معایب و مزایای سرمایه گذاری در طلا و سکه را بررسی می‌کنیم و سپس به بخش‌های دیگر این سرمایه گذاری نگاهی می‌اندازیم و نتیجه می‌گیریم که کدام گزینه بهتر است؟ سرمایه گذاری طلا یا سکه؟

روش‌های سرمایه گذاری طلا

به‌طورکلی چند روش برای سرمایه گذاری در طلا وجود دارد. که گزینه‌های ما را صرفاً از سرمایه گذاری طلا یا سکه، کمی گسترده‌تر می‌کند. برای آشنایی کامل با انواع روش سرمایه گذاری طلا و بهترین طلا برای سرمایه گذاری می‌توانید این نوشته را بخوانید: سرمایه گذاری در طلا

در ادامه روش‌های سرمایه گذاری طلا را بررسی می‌کنیم:

خرید فیزیکی طلا

در این روش طلا به‌صورت فیزیکی خریداری می‌شود و به‌صورت فیزیکی نگهداری می‌شود. اگر از طریق این روش می‌خواهید سرمایه گذاری انجام بدهید باید بدانید که کارمزد طلا ممکن است از آن کم شود. در این روش شما می‌توانید طلایی که در دست دارید را در سریع‌ترین زمان ممکن به فروش برسانید و نیازی نیست که زمان زیادی را صبر کنید. تنها کافی است طلا را داشته باشید و به یک فروشگاه معتبر ببرید. این سرمایه گذاری نیاز به مهارت و دانش زیادی ندارد و سرمایه گذاری در آن بسیار آسان است.

مزایای سرمایه گذاری طلا
مزایای سرمایه گذاری طلا

گواهی سپرده طلا

بورس کالا بازاری است که طبق قوانینی می‌توانید در آنجا کالاهایی را بخرید و بفروشید. طلا یکی از این کالاها است که می‌توانید خریدوفروش آن را انجام بدهید. باید در نظر بگیرید که دردست‌داشتن گواهی سپرده طلا مثل این است که خود طلا را داشته باشید. این سرمایه گذاری نیز نیازمند کد بورسی است.

در این روش خطر نگهداری طلای را به‌صورت فیزیکی نخواهید داشت و بدون نیاز به مراجعه به فروشگاهی می‌توانید سرمایه گذاری خود را انجام بدهید. در این سرمایه گذاری هزینه کارمزد و مالیات برای شما حذف می‌شود و نیازی به پرداخت آن‌ها ندارید. در واقع در مقایسه سرمایه گذاری طلا یا سکه، روش گواهی سپرده یک روش سودمند به نظر می‌رسد.

صندوق‌های سرمایه گذاری طلا

از روش‌هایی که می‌توانید در بازار طلا سرمایه گذاری کنید صندوق سرمایه گذاری است. از طریق این صندوق‌ها سودهای طولانی‌مدت را خواهید داشت. در این نوع سرمایه گذاری سرمایه شما به دست متخصصان سپرده می‌شود و نیازی به مهارت و دانش از سمت شما نیست.

ریسک در این نوع سرمایه گذاری بسیار پایین است و می‌توانید با خیالی آسوده سرمایه گذاری انجام بدهید. همچنین کارمزد در این نوع سرمایه گذاری بسیار پایین است. از مزایای دیگر این سرمایه گذاری می‌توان به امکان معامله در بورس اشاره کرد. همچنین مثل گواهی سپرده نیازی به نگهداری طلای فیزیکی ندارید.

معایب سرمایه گذاری در طلا

در هر سه روش سرمایه گذاری‌ای که نام‌برده شد معایبی نیز وجود دارد. با بررسی این معایب می‌توانید تصمیم خود را آسان‌تر بگیرید و به این نتیجه برسید سرمایه گذاری طلا بهتره یا سکه؟

معایب خرید طلای فیزیکی

اگر طلا خریداری می‌کنید که در مدت‌زمان کوتاهی آن را به فروش برسانید و سود خوبی نصیب شما بشود سخت در اشتباه هستید. طلای فیزیکی برای سرمایه گذاری کوتاه‌مدت گزینه مناسبی نیست. معمولاً نگهداری طلای فیزیکی کار آسانی نیست و دردسرهای گم‌شدن، خراب‌شدن و دزدیده‌شدن همراه شما خواهد بود.

معایب صندوق سرمایه گذاری

ممکن است که سود زیادی برای شما به همراه نداشته باشد. گاهی هزینه کارمزدها ممکن است اذیت‌کننده باشد.

بررسی سرمایه گذاری در سکه

در قسمت بالا به بررسی مزایا و معایب سرمایه گذاری طلا پرداختیم، در ادامه به بررسی مزایا و معایب سرمایه گذاری در سکه می‌پردازیم تا راحت‌تر بتوانید بین این دو سرمایه گذاری نتیجه بگیرید. همچنین بتوانید متوجه شوید خرید سکه طلا برای سرمایه گذاری خوب است یا نه؟

مزایای سرمایه گذاری در سکه

  • هنگامی که سکه می‌خرید، مطمئن باشید که همیشه می‌توانید سکه خود را به‌راحتی به فروش برسانید و ارزش خود را حفظ می‌کنند.
  • بازدهی سرمایه گذاری در سکه بسیار بالاست. مخصوصاً اگر به دنبال سود سریع در مدت‌زمان کوتاه هستید سکه می‌تواند یک گزینه مناسب برای شما باشد. برای ورود به این بازار نیازی ندارید که با سرمایه زیاد شروع کنید بلکه آهسته‌آهسته می‌توانید به این بازار وارد شوید.
  • با استفاده از تلفن می‌توانید خریدوفروش سکه را از صرافی‌های معتبر انجام بدهید.
  • یکی از ویژگی‌های اصلی این بازار رشد جهشی و همچنین نوسانات منفی است. اما اگر به رشدهای این بازار دقت کنید می‌توانید سود خوبی به دست بیاورید.
مزایای سرمایه گذاری در سکه
مزایای سرمایه گذاری در سکه
 

معایب سرمایه گذاری در سکه

  • یکی از معایب طلا شرایط نگهداری آن است. شرایط نگهداری سکه هم مانند طلا سخت است و ممکن است که برای شما دردسر داشته باشد. سکه در مدت کوتاه ممکن است برای شما سود زیادی به همراه نداشته باشد همچنین ریسک بالایی داشته باشد.
  • اخبار بر روی سود سکه ممکن است تأثیرگذار باشد. به زبان ساده‌تر در صورت اخبار جنگ قیمت سکه زیاد می‌شود و در صورت صلح قیمت سکه کم می‌شود.
سرمایه گذاری سکه
سرمایه گذاری سکه

مقایسه سرمایه گذاری در طلا و سکه

برای این‌که تصمیم بگیرید از سرمایه گذاری طلا یا سکه کدام بهتر است؟ در ابتدا باید به این سؤال پاسخ بدهید که هدف از سرمایه گذاری چیست؟ برخی از افراد به هنگام سرمایه گذاری طلا و سکه سرمایه گذاری در سکه را ترجیح می‌دهند دلیل این امر این است که به هنگام فروش هزینه ساخت سکه از آن کم نمی‌شود و سود بیش‌تری برای افراد دارد. البته باید دقت کنید که سکه در ایران ممکن است با حباب قیمتی روبه‌رو شود.

باید در نظر بگیرید که به هنگام سرمایه گذاری بر روی تمامی موارد بالا فروش سکه و طلا راحت‌تر از گواهی سپرده طلا است. توجه کنید اگر می‌خواهید طلا خریداری کنید زمان بازار را در نظر بگیرید که قیمت سکه با قیمت جهانی آن برابری کند. طبق تحقیقات صورت برگرفته بر سوددهی سکه به این نتیجه رسیده‌ایم که سوددهی سکه در دوسال اخیر ۴۰ درصد بوده است. اما سوددهی هر انس طلا تنها ۷ درصد بیش‌تر شده است. این موضوع نشان از آن است که بازار سکه دارای نوسانات بیش‌تری است که این نوسانات بستگی به شرایط داخلی کشور دارد.

سخن پایانی

در این مطلب مزایا و معایب سرمایه گذاری در طلا و سکه را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم برای سرمایه گذاری در این بازارها باید در ابتدا به هدف خود از سرمایه گذاری نگاهی بیندازید و سپس سرمایه گذاری انجام بدهید. از طریق مطلب بالا می‌توانید متوجه شوید که برای شما سرمایه گذاری طلا یا سکه بهتر است؟ از طریق سایت طلاین می‌‌توانید در سرمایه گذاری از روش‌های مختلف به فردی حرفه‌ای تبدیل شوید. همچنین هر نکته‌ای برای انتخاب بهترین سرمایه گذاری طلا یا سکه را متوجه شوید. نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

سرمایه گذاری در طلا بهتر است یا سکه؟

به‌طورکلی نمی‌توان به این سؤال پاسخ داد اما باید در نظر گرفت که هدف شما از سرمایه گذاری چیست. هر یک از بازارهای طلا و سکه مزایا، معایب و شرایط خاص خود را دارند.

سود سرمایه گذاری در طلا بیش‌تر است یا سکه؟

در دوسال اخیر سوددهی سرمایه گذاری در سکه به ۴۰ درصد رسیده است درصورتی‌که سود طلا برای هر انس تنها ۷ درصد بوده است. با این حال ریسک سرمایه گذاری در سکه بسیار بالاتر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا