روش‌های کلاه برداری طلا و جلوگیری از آن‌ها

روش‌های کلاهبرداری طلا
5/5 - (2 امتیاز)

طلا به عنوان یکی از اقلام ارزشمند و محبوب در سراسر جهان، همواره هدف اصلی کلاهبرداران بوده است. در این مقاله، به بررسی راهکارها و تکنیک‌هایی که در کلاه برداری طلا به کار می‌روند و چگونگی مقابله با آن‌ها می‌پردازیم.

روش های کلاه برداری طلا

تفاوتی ندارد که بخواهید به سراغ خرید کدام یک از انواع طلا بروید، در هر حال ممکن است در دام یکی از روش‌های کلاه برداری طلا بیفتید. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم روش‌های کلاهبرداری طلا را بدانید:

کلاهبرداری طلا فروش با ارائه قیمت بالاتر

درست است که قیمت طلا در فروشگاه‌های مختلف ممکن است متفاوت تعیین شود؛ با این حال یکی از روش‌های رایج کلاه برداری طلا، ارائه قیمت نادرست است. به همین خاطر یکی از قوانین اتحادیه طلا و جواهر این است که فروشنده باید تابلو قیمت را جلوی دید مشتری قرار دهد؛ از سویی بهتر است شما هم قیمت طلا را از چند منبع متفاوت چک و سپس اقدام به خرید طلا کنید. برای دیدن قیمت طلا می‌توانید از سایت طلاین استفاده کنید: مشاهده قیمت لحظه ای طلا

خرید و فروش طلای آب شده به صورت کاغذی

یک از روش‌هایی که اکنون رایج شده‌است کسب سود بالا از طریق خرید و فروش طلای آب شده از طریق کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی است. این روش همان معاملات کاغذی طلای آب شده است که در فضای مجازی انجام می شود. این افراد با تبلیغ سوددهی بالا در ازای خرید و فروش بالا، از افراد بی تجربه و ناآگاه که گول این تبلیغ‌ها را خورده‌اند و وارد این کانال‌ها شده‌اند؛ در مدت چند ساعت مبالغ بالایی را دریافت می‌کنند و سپس بعد از دریافت وجه، افراد را از کانال‌ها و گروه‌ها حذف می‌کنند و کانال‌ها را از بین می‌برند. پیشنهاد می‌کنیم پیش از شروع در این حوزه، ابتدا این مقاله را بخوانید: طلای آب شده چیست

کلاهبرداری طلا در اتاق‌های معاملاتی

فروش طلای شکن به جای طلای اصل

برخی از طلافروشان به جای فروش طلای آب شده خالص، طلای شکن را به مشتری می‌فروشند. طلای شکن، طلای ناخالصی است که بسیار ترد و شکننده است و هیچ کدام از مصنوعات طلا را نمی توان با آن ساخت. در مقاله طلای شکن توضیح داده ایم که چگونه طلای شکن را از طلای خالص تشخیص دهید.

ارائه عیار نادرست برای طلای فروخته شده

برخی از طلافروشان طلاهای آب شده را با عیارهای پایین تر از آن چه که هستند، می فروشند. مثلا طلا با عیار ۱۷ را به عنوان طلای ۱۸ می فروشند و مبلغ بیشتری را از افراد دریافت می کنند. برای اینکه بتوانید تشخیص دهید که آیا عیاری که طلافروشان می گویند واقعی است یانه، از مکان های معتبر خرید کنید و همچنین در مقاله عیارسنجی طلا، راه های گوناگون تشخیص عیار را توضیح داده ایم.

امانت گرفتن طلا از مشتری

برخی از طلافروشان از طریق جلب اعتماد مردم مقدار زیادی طلا و زیورآلات از آن‌ها دریافت می‌کنند و در ازای سرمایه گذاری که انجام می‌دهند، سودی اندک به آن ها می‌دهند وسپس پس از مدتی متواری می‌شوند و مردم سرمایه خود را از دست می‌دهند.

فروش طلای تقلبی

برخی از طلافروشان نیز به جای طلای اصل، طلای تقلبی را به خریداران می‌دهند. در این جور مواقع خریداران پس از خرید هیچ کاری نمی‌توانند بکنند و حتی با مراجعه به اتحادیه، باز هم نمی‌توانند ثابت کنند که طلای تقلبی را فروشنده به آن‌ها داده است. البته راه‌های زیادی برای جلوگیری از بروز این اتفاق وجود دارد. یکی از راه ها این است که از مکان های معتبر خرید کنید؛ زیرا با خرید از مکان های معتبر درصد تقلبی بودن و کلاه برداری طلا به نزدیک صفر می رسد و شما از طلایی که می خرید، مطمئن هستید. حال اگر که مکان معتبر را انتخاب کردید و باز هم می خواهید که خودتان از اصل بودن طلا اطمینان حاصل کنید، پیشنهاد می‌کنیم این نوشته را بخوانید: راه‌های تشخیص طلای اصل از تقلبی

البته این یک طرف ماجرا است و برخی از افراد نیز هنگامی که می‌خواهند طلا را به آزمایشگاه های ری گیری تحویل بدهند؛ برای مثال دو قطعه طلا با عیارهای گوناگون به آن جا می‌برند و هنگامی که می‌خواهند طلا را قیچی کنند تا ری گیری انجام شود، طلا با عیار بالا را به آزمایشگر تحویل می‌دهند و طلا با عیار پایین را به این روش به جای طلا با عیار بالا جا می‌زنند و می‌فروشند.

مافیای طلا

افرادی که به عنوان مافیا در حال فعالیت هستند، بازار طلا را در دست دارند و تاثیر مستقیمی برروی بازار دارند. این افراد با کاهش و افزایش قیمت طلا برای خود سود کسب می‌کنند. ابتدا قیمت طلا را پایین می‌آورند تا با این‌کار بتوانند آن را با قیمت پایین‌تری خریداری کنند. سپس قیمت‌ها را بالا می‌برند تا با قیمت بیشتری به فروش برسانند و از این‌ راه جیب‌های خود را انباشته‌تر کنند.

امروزه ۸۰ درصد طلای قاچاقی موجود در بازار از سمت ترکیه و دبی توسط مافیای طلا وارد می‌شود. یکی از علت‌های پیدایش این اتفاق این است که به صنعت طلا و همچنین صنعت‌گران آن بها نمی‌دهند و ابزارآلات ایده‌آل و کافی در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهند.

از کجا بفهمیم طلا فروشی معتبر است؟

برای اینکه بتوانید اعتبار یک طلا فروشی را چک کنید می‌توانید درخواست کنید تا فروشنده گواهی‌ها و مجوز‌های دریافتی از اتحادیه طلا و جواهر را به شما نشان دهد. هم‌چنین می‌توانید با ورود به سامانه اتحادیه طلا و جواهر، اعتبار طلا فروشی را استعلام کنید. درباره وظایف و نحوه شکایت کلاه برداری طلا می‌توانید این نوشته را بخوانید: اتحادیه طلا و جواهر چیست؟

شکایت از کلاهبرداری طلا

روش‌های پیشگیری از کلاه برداری طلا

اکنون که با روش‌های کلاهبرداری در بازار طلا آشنا شدید، خوب است نکاتی را نیز یاد بگیرید که بتوانید در برابر این کلاه‌برداری‌ها ایمن بمانید:

  • شناخت ویژگی‌های طلا اصل: افراد باید به دقت اطلاعات مربوط به طلا و خصوصیات آن را بدانند تا قادر به تشخیص تفاوت‌ها با نمونه‌های جعلی شوند.
  • تایید اصالت: خریداران باید همواره از اصالت واقعی طلا اطمینان حاصل کنند؛ بهتر است از منابع قابل اعتماد و اصولی برای این امر استفاده کنند. برای مثال عیار طلا را در سامانه استعلام عیار (ری گیری) چک کنند.
  • قیمت‌گذاری بازار: مقایسه قیمت طلا در بازارهای مختلف و مشاوره با افراد متخصص می‌تواند به جلوگیری از خرید از فروشندگان کلاهبردار کمک کند.
  • استفاده از آزمایشگاه‌های معتبر: انجام آزمایش‌های شیمیایی و فیزیکی در آزمایشگاه‌های معتبر می‌تواند اصالت و ارزش واقعی طلا را تایید کند.
  • انجام معاملات در فروشگاه‌های معتبر: خریداران باید ترجیحاً از فروشگاه‌های مطرح و با سابقه برای خرید طلا استفاده کنند.
  • استفاده از سامانه‌هایی با امنیت بالا: اگر خریداران قصد خرید آنلاین طلا را دارند باید از امنیت سامانه مد نظر خود مطمئن شوند.
پیشگیری از کلاه برداری طلا

خرید طلا با امنیت بالا از طلاین

در این نوشته به بررسی روش‌های کلاهبرداری طلا پرداختیم و سعی کردیم به شما بگوییم چگونه می‌توانید در برابر کلاه برداری طلا ایمن بمانید. اگر تجربه‌ای دارید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

هم‌چنین شما می‌توانید طلای آب شده را با امنیت بالا از سامانه طلاین خریداری کنید. در سامانه طلاین تیم‌های فنی با دقت امنیت سایت را تامین می‌کنند و نگهداری طلا با دقت و امنیت بالا انجام می‌شود. هم‌چنین می‌توانید صفحه مجوز‌‌های شرکت طلاین را مشاهده کنید. اگر در این باره سوالی دارید با پشتیبانی تیم طلاین تماس بگیرید؛ شما می‌توانید سرمایه گذاری طلای آنلاین را هم‌اکنون با طلاین آغاز کنید.

سوالات متداول:

آیا طلای بدون شماره نیز داریم؟

با قاطعیتی نزدیک به ۱۰۰ درصد می‌توان گفت که خیر؛ طلای بدون شماره نزد زرگران عادی تقریبا کم‌یاب است.

جرم فروش طلای تقلبی چیست؟

قانون برای جلوگیری از کلاه برداری طلا، مجازات‌های مختلفی را برای طلافروشان متقلب و اشخاص کلاهبردار تعیین کرده است. برای مثال کسی که اقدام به فروش سکه تقلبی کند بین ۱ تا ۱۰ سال حبس دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا