آربیتراژ چیست؟ نحوه سود از آربیتراژ طلا و سکه چگونه است؟

آربیتراژ چیست
5/5 - (2 امتیاز)

یکی از مهم‌ترین مفهوم‌ها در اصطلاحات بازار طلا، مفهوم آربیتراژ است که با شناختن آن می‌توانید سرمایه گذاری در طلا یا دیگر بازار‌ها را به‌‌صورت اصولی و با سود بالایی انجام دهید. در این نوشته به طور کامل بررسی می‌کنیم که آربیتراژ چیست و به چه مواردی بستگی دارد. با ما در طلاین همراه باشید.

آربیتراژ چیست؟

آربیتراژ (Arbitrage) در علم اقتصاد و مالی، به معنای بهره گرفتن از تفاوت قیمت بین دو یا چند بازار برای کسب سود است. به بیان دیگر در بازار‌های مالی و سرمایه گذاری به دلایل مختلف تفاوت قیمتی وجود دارد. به همین خاطر افرادی به نام آربیتراژگر تلاش می‌کنند از این تفاوت قیمت بهره برده و سود بیشتری ببرند.

آربیتراژگران در تمامی بازارها وجود دارند اما استفاده از آربیتراژ طلا محبوبیت بالاتری دارد؛ زیرا طلا نقدشوندگی خوبی دارد و اساس و پایه سرمایه‌گذاری‌ها و معاملات اقتصادی است. آربیتراژگران امید دارند که با ورود به این نوع بازارهای سرمایه‌گذاری با انجام حرکت‌های اقتصادی درست و کم‌ریسک به بیش‌ترین سود برسند.

روش‌های کسب سود از آربیتراژ چیست؟

شاید از خود بپرسید عوامل سازنده آربیتراژ چیست و چه اتفاقی می‌افتد که آربیتراژ سکه یا صندوق‌های طلا به وجود می‌آید. نحوه کسب سود از آربیتراژ به روش‌های زیر انجام می‌شود.

اختلاف زمانی و آربیتراژ:

برای درک بهتر آربیتراژ براساس اختلاف زمانی بهتر است یک مثال بزنیم. فرض کنید شما مدتی نوسانات قیمت طلا را دنبال کرده‌اید و اطلاعات کافی درمورد افزایش و کاهش قیمت‌ها به‌دست آورده‌اید. حال دریافته‌اید که طلا در ماه بهمن درموقعیت آربیتراژی خوبی قرار گرفته‌است. یعنی اگر در ابتدای ماه بهمن طلا خریداری کنید، در پایان ماه بهمن با افزایش قیمت طلا و فروش آن، سود آربیتراژی خود را به دست می‌آورید. برای یک آربیتراژ حرفه‌ای باید به پیش بینی‌های انجام شده در مورد طلا نیز دقت کنید تا حداکثر سود را داشته‌باشید.

اختلاف مکانی و آربیتراژ:

آربیتراژگران در این نوع معاملات کالایی مانند طلا را از کشور یا شهری که قیمت آن پایین‌تر است، خریداری می‌کنند. سپس آن را در شهر یا کشور دیگری که قیمت بالاتری دارد به فروش می‌رسانند و به سود می‌رسند. توجه داشته‌باشید که واردات طلا به صورت شخصی دارای محدودیت است و نمی‌توانید مقدار زیادی طلا را وارد کشور کنید.

اگر می‌خواهید درباره قیمت طلا در کشور‌های مختلف اطلاعاتی به دست بیاورید این نوشته را از دست ندهید: بزرگترین خریداران طلا و برترین تولید کنندگان طلا چه کشورهایی هستند؟

آربیتراژ مثلثی:

یکی از روش‌های آربیتراژ ارز دیجیتال و کالاهای دیگر، استفاده از روش مثلثی است. در این روش یک ارز به یک کالا یا ارز دیگر تبدیل می‌شود و به کمک این واسطه و تفاوت قیمت ارز اول و دوم، سود به وجود می‌آید.

انواع آربیتراژ در بازارهای مختلف

در ادامه انواع آربیتراژ را در بازارهای مختلف به شما توضیح می‌دهیم:

آربیتراژ طلا

آربیتراژ طلا یک راهبرد سرمایه‌گذاری است که در آن از تفاوت قیمت طلا در بازارهای مختلف بهره‌برداری می‌شود. هدف اصلی آربیتراژ طلا، به دست آوردن سود از اختلاف قیمت طلا در بازارهای مختلف و در آن زمان است.

برای انجام آربیتراژ طلا، سرمایه‌گذار بلافاصله طلا را در بازارهای مختلف خریداری و فروش می‌کند. این معاملات در زیر بازارهای مختلف طلا از جمله بازارهای فیزیکی، سلولی (خرده‌فروشی)، آنلاین یا قراردادهای آتی میتوانند انجام شوند. هدف اصلی آربیتراژ طلا، خرید طلا با قیمت پایینتر در بازارهایی است که طلا ارزان‌تر عرضه می‌شود، و فروش طلا با قیمت بالاتر در بازارهایی که طلا گرانتر به فروش می‌رسد.

به طور معمول، آربیتراژ طلا نیازمند سرعت و دقت است. سرمایه‌گذاران آربیتراژ طلا به‌طور مداوم بازارهای مختلف را نظارت می‌کنند تا تفاوت قیمت‌ها را بشناسند و زمانی که فرصت برای خرید و فروش باشد، به صورت سریع واکنش نشان دهند.

آربیتراژ طلا
آربیتراژ طلا

آربیتراژ سکه

آربیتراژ سکه هم مثل آربیتراژ طلا به اختلاف قیمت سکه در زمان‌ها و مکان‌های مختلف بستگی دارد. به عنوان مثال آربتراژ گران از مفهوم حباب سکه استفاده می‌کنند تا بتوانند سود بالاتری ببرند. اگر می‌خواهید درباره جباب بیشتر بدانید این نوشته را از دست ندهید: حباب سکه چیست؟

آربیتراژ سکه چیست
آربیتراژ سکه چیست

آربیتراژ ارز دیجیتال

آربیتراژ ارز دیجیتال یکی از محبوب‌ترین روش‌های استفاده از آربیتراژ است؛ چراکه بازارهای ارز دیجیتال بی‌ثبات‌تر از دیگر بازار‌ها هستند. در این روش آربیتراژگران تلاش می‌کنند یک ارز دیجیتال را از صرافی با قیمت پایین‌تر خریداری کرده و آن را در صرافی دیگر با قیمت بالاتری بفروشند. از آنجایی که دارایی‌های کریپتو در همه روز‌ها و ساعت‌های شبانه روز معامله می‌شوند، امکان سودآوری از طریق آربیتراژ ارز دیجیتال بسیار بالا است.

آربیتراژ ارز دیجیتال
آربیتراژ ارز دیجیتال

آربیتراژ صندوق طلا

برای استفاده از آربیتراژ طلا باید قیمت هر واحد از صندوق طلا را از قیمت آن در بازار آتی کم کنید. پس از حذف کارمزد می‌توانید سود آربیتراژ صندوق طلا را به دست بیاورید.

آربیتراژ در ایران

به خاطر شرایط اقتصادی بی‌ثبات در ایران بسیاری از سرمایه‌گذاران از آربیتراژ به روش‌های زیر استفاده می‌کنند:

۱- آربیتراژ ارزی: آربیتراژگران در این روش ارز را به صورت دولتی با قیمتی پایین‌تر تهیه می‌کنند و در بازار آزاد به قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند.

۲- آربیتراژ سکه: سکه نیز یکی از دارایی‌های محبوب برای استفاده از آربیتراژ است. در این روش از اختلاف قیمت سکه در شهر‌های مختلف یا شرایط زمانی متفاوت استفاده می‌شود.

۳- آربیتراژ طلا: بسیاری از سرمایه‌گذاران معتقدند قیمت طلا در ایران به صورت متناوبی رو به افزایش است. به همین خاطر تلاش می‌کنند تا از آربیتراژ طلا در دوره‌های زمانی بلند مدت استفاده کنند.

به نظر شما بهترین بازار برای استفاده از آربیتراژ چیست؟ آن را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

آربیتراژ در ایران
آربیتراژ در ایران

جمع‌بندی

در این نوشته برای شما توضیح دادیم آربیتراژ چیست و چگونه می‌توان از آن کسب سود کرد. هم‌چنین درباره آربیتراژ طلا سکه، ارز دیجیتال و صندوق‌های سرمایه‌گذاری صحبت کردیم. اگر هدف شما نیز در سرمایه گذاری، استفاده از آربیتراژ طلا است؛ پیشنهاد می‌کنیم از سامانه طلاین استفاده کنید. در این سامانه شما می‌توانید طلای آب شده بدون اجرت را به قیمت اتحادیه طلا خریداری کنید و در هر زمان از شبانه روز آن را به قیمت اتحادیه به فروش برسانید.

چگونه می‌شود فرصت آربیتراژ در بازار آتی را شناسایی کرد؟

با روش‌هایی مانند: رصد بازار نقدی و آتی، ارزش‌گذاری قرارداد آتی و محاسبه بازده آربیتراژ.

چگونه باید بین بازار نقدی و آتی آربیتراژ انجام داد؟

به طور همزمان از بازار نقدی صندوق‌ طلا لوتوس خریداری و در بازاری آتی قرارداد فروش صندوق طلا دریافت کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا