تمیمه طلا چیست؟ انواع مدل‌های تمیمه را بشناسید

تمیمه دست چیست
5/5 - (1 امتیاز)

حتماً انگشترهایی که با زنجیرهای ظریفی به دستبند وصل شده‌اند را دیده‌اید. به این دستبندها و انگشترها ، تمیمه طلا می‌گویند که انواع مختلفی مانند تمیه دست و تمیمه پا دارند. امروزه مدل‌های جدید و متنوعی از تمیمه طلا ، با طرح‌های متنوع و با قیمت‌های مختلف در بازار وجود دارد که طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند. همچنین این تمیمه‌ها در باور و فرهنگ گذشتگان ریشه دارند.

تمیمه طلا چیست؟

همان‌طور که گفتیم به دستبند و انگشتر متصل بهم تمیمه طلا می‌گویند. در انواع مختلف تمیمه، تعداد زنجیرها و تعداد انگشترها می‌توانند فرق داشته باشند. برای مثال ممکن است یک تمیمه ۵ انگشتر و یک دستبند داشته باشد؛ یا تمیمه‌ای دیگر فقط یک انگشتر و در عوض چندین زنجیر داشته باشد. همچنین جنس بخش روی دست که انگشتر و دستبند را به هم وصل می‌کند هم بسیار متنوع است. برای مثال ممکن است دستبند تمیمه از جنس طلا باشد اما با مروارید به انگشتر وصل شود. یا به جای زنجیر، فقط از سنگ‌های قیمتی، نیمه‌قیمتی، مروارید یا چرم و پارچه استفاده شود.

همچنین به تمیمه، دستبند انگشتری یا دستبند عربی نیز می‌گویند. تمیمه طلا بیشتر در مناطق مرزی و جنوبی ایران مثل بوشهر و بندرعباس به عنوان پوشش و زیوری سنتی و محلی استفاده می‌شود. تمیمه یکی از جواهراتی است که می‌توانید با قیمت مناسب آن را خریداری کنید. در این راستا می‌توانید این نوشته از طلاین را هم بخوانید: خرید طلا تا یک میلیون

انواع تمیمه طلا چیست؟

تمیمه در دو نوع تمیمه دست و پا تولید می‌شود و ممکن است یکی از این مدل‌ها باشد:

  • در ساخت تمیمه ممکن است که طلا با دو زنجیر به یک انگشتر متصل شود و آویز با طرح سکه‌های ریز باعث جلوه‌گری بیشتر زنجیرهای روی دست این تمیمه شود و دستبند آن هم از نوع آویزدار باشد.
  • در ساخت تمیمه ممکن است که انگشتر متصل به دستبند با طرح haath phool ساخته شود که دارای ۵ انگشتر و ۵ زنجیر برای اتصال به دستبند است که در ساخت آن از نگین‌های اتمی و سنگ‌های ریز و طلا، استفاده می‌شود.
  • در ساخت تمیمه ممکن است که به جای زنجیر فقط از سنگ‌های قیمتی و مروارید استفاده شود.
  • در ساخت تمیمه ممکن است فقط از طلا استفاده شود و هیچ نوع سنگ یا تزئینات دیگری به کار گرفته نشود.
  • در ساخت تمیمه ممکن است فقط از مروارید استفاده شود.
  • تمیمه ممکن است یک لایه یا چند لایه باشد و بخش روی دست آن هم ممکن است شامل یک یا چند زنجیر باشد.

تمیمه واسه کودکان و نوزادان نیز استفاده می‌شود که این تمیمه در سایزهای بسیار کوچک در طرح و رنگ‌های بچگانه تولید می‌شود. در ساخت تمیمه نوزادی معمولاً از طرح چشم زخم استفاده می‌شود تا نوزادان را از انواع بیماری‌ها و بلاها محافظت کند. هدیه‌های بیشتر را در این نوشته بخوانید: هدیه طلا برای نوزاد و کودک

انواع تمیمه دست

نماد شناسی تمیمه طلا

در هندوستان به انگشترهای متصل به دستبند، گل دست می‌گویند که ترکیبی از دست و گل است. در واقع تمیمه نمادی واضح از باورهای بودائی هندی‌ها و جایگاه گل لوتوس در فرهنگ آن‌ها است. در گذشته هندی‌ها روی دست‌های خود تصویری از گل لوتوس را با حنا نقاشی می‌کردند. این رسم و سنت هم به تدریج ارزش مادی پیدا کرد و کم‌کم دستبندهای تمیمه روی این حناها اضافه شد.

تمیمه اکنون یکی از زیورآلات اصلی زنان هندی است که در مراسم عروسی‌هایشان از آن استفاده می‌کنند. طرح Haath Phool یکی از انواع زیورآلات عروس در فرهنگ هند است. این زیور از پنج حلقه انگشتر تشکیل شده که با ۵ زنجیر تزئیناتی به دستبند وصل می‌شود. نکتهٔ جالب اینجاست که هر کدام از این پنج انگشتر نمادی از الهه‌های هندی هستند که به اعتقاد هندی‌ها از خانوادهٔ عروس محافظت می‌کنند.

نماد شناسی تمیمه طلا

نقش تمیمه در باورهای مذهبی و دینی

در باورهای سنتی، از تمیمه طلا به عنوان تعویذ، جهت جلوگیری از نظر و چشم زخم، استفاده می‌شده‌است. همچنین برخی از طبیبان و پزشکان سنتی از آن برای درمان برخی از بیماری‌ها استفاده می‌کردند.

جالب است بدانید در هنگام تولد نوزادان، تمیمه‌ای کوچک، گاه با آویز سنگ، بر کودک می‌آویختند تا از چشم بد و بیماری‌ها دور بماند. در برخی منابع، تمیمه را مهره‌هایی سیاه رنگ با خال‌های سفید یا بالعکس می‌دانند، که به صورت ریسمان به بند کشیده و به گردن می‌آویزند. اینها جزو باورهای مردم در کشورهای مختلف از جمله کشور خودمان است که بعضاً درست یا غلط می‌باشد.

آنها عقیده بر تأثیر نیروی خارق‌العاده این شی بر انسان، در رویارویی با مشکلات زندگی داشته‌اند. آن‌ها بر این باورند که تمیمه، بیماری‌ها و خطرات را دفع می‌کند. در کتاب‌های دینی دربارهٔ تأثیرات ماورایی تمیمه‌ها و همچنین احکام اسلامی مربوط به استفاده از آن، بسیار صحبت شده‌است.

نقش تمیمه در باورهای مذهبی و دینی

راهنمای خرید تمیمه طلا

پیش از خرید تمیمه‌های طلا به این نکات دقت کنید:

  •  تمیمه های دارای زنجیرها و انگشترهای زیاد، وزن بیشتری دارند و در نتیجه، قیمت آن‌ها گران‌تر است.
  •  تمیمه‌های طلا با زنجیرهای ظریف و سبک و فقط یک انگشتر، قیمت‌های مناسب‌تری نسبت به بقیهٔ مدل‌ها دارند.
  • تمیمه های دارای تراشکاری و ظریف‌کاری‌های بیشتری، اجرت ساخت بیشتری دارند و در نتیجه گران‌تر هستند.
  •  تمیمه‌های دست‌ساز اجرت ساخت بالاتر و قیمت گران‌تری دارند.

هم‌چنین خوب است نکات نگهداری و مراقبت از تمیمه را به عنوان یکی از جواهرات ظریف بدانید. برای این کار، این نوشته را بخوانید: نگهداری از جواهرات

جمع‌بندی

و در آخر در این مقاله متوجه شدیم که تمیمه طلا به دست‌بندی گفته می‌شود که زنجیر و انگشتر متصل بهم دارد؛ که در هند از آن به عنوان زیورآلات استفاده می‌کنند. در دیگر کشورها هر کدام باور و کاربرد خاص خود را دارند. در تمیمه‌ها از چند انگشتر با چند زنجیر و گاهی از یک زنجیر و چند انگشتر استفاده می‌شود.

معمولاً تمیمه‌ها را با انواع فلزات طلا و نقره و استیل می‌سازند و در آن از سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی استفاده می‌کنند. همچنین از تمیمه‌ها در همه سن چه کودکان و چه بزرگسالان استفاده می‌شود.

سوالات متداول:

تمیمه طلا چیست؟

تمیمه طلا به دست‌بندی گفته می‌شود که زنجیر و انگشتر متصل بهم دارد؛ که در هند از آن به عنوان زیورآلات استفاده می‌کنند.

انواع تمیمه طلا چیست؟

در تمیمه‌ها از چند انگشتر با چند زنجیر و گاهی از یک زنجیر و چند انگشتر استفاده می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا