معرفی 10 سنگ قیمتی و ویژگی‌های درمانی آن‌ها

ده سنگ جواهر قیمتی
3.7/5 - (13 امتیاز)

تاریخ سنگ جواهر و سنگ درمانی به زمان‌­های خیلی قبل برمی­‌گردد و حتی امروزه نیز ادامه دارد. از قدیم تاکنون، از ترکیب فلزات گرانبها مانند طلا با سنگ‌های جواهر باارزش، جواهرات زینتی ساخته‌ می‌شده است. امروزه پژوهش‌های زیادی در ابعاد متفاوت، در رابطه با سنگ‌­ها توسط محققان انجام شده‌است و نتایج شگفت‌آوری از خواص درمانی این سنگ‌ها به‌دست آمده‌است. در اینجا سعی شده به اختصار در ارتباط با خاصیت درمانی سنگ‌ها برای درمان خود یا افراد دیگر، نکاتی در اختیار شما قرار داده شود.

پس چه بهتر که از خواصی که در سنگ­‌ها موجود است استفاده کنیم و نتایج معجزه آسای آن را ببینیم. از بین 200 گونه سنگ قیمتی و درمانی طبیعی در دنیا حدودا 10 گوهر کمیاب در جهان شناخته شده‌است. علاوه بر سنگ‌­های قیمتی (یاقوت سرخ، الماس، یاقوت کبود و زمرد) سنگ‌های نیمه قیمتی زیادی نیز وجود دارند. بعضی از سنگ­‌های نیمه قیمتی به قدری کمیاب هستند که حتی از سنگ‌های قیمتی نیز ارزش بیشتری دارند.

لیست سنگ‌های قیمتی

در ادامه لیست ده سنگ قیمتی را برای شما ارائه می‌کنیم:

  1. سنگ جواهر تانزانیت
  2. سنگ جواهر الکساندریت
  3. سنگ جواهر پینیت
  4. سنگ جواهر پارایبا تورمالین
  5. سنگ جواهر آلماندیت
  6. سنگ جواهر اوپال سیاه
  7. سنگ جواهر لاریمار
  8. سنگ جواهر اسپسارتین
  9. سنگ جواهر بریل قرمز
  10. سنگ جواهر پیریت

در ادامه هر یک از این سنگ‌ها را به همراه خواص درمانی آن‌ها به شما معرفی می‌کنیم.

سنگ جواهر تانزانیت

تانزانیت یک گونه آبی مایل به بنفش و ارغوانی مایل به آبی از کانی zoisite است. این سنگ در منطقه کوچکی با طول 2km و عرض 4km در دامنه کلیمانجارو در تانزانیا وجود دارد. با تبلیغاتی که یک شرکت آمریکایی که در زمینه طراحی و ساخت جواهرات فعالیت می‌­کند، این سنگ کمیاب محبوبیت شگفت انگیزی را کسب کرد. به گوهر تانزانیت، گوهر یک نسل گفته می‌­شود؛ زیرا این سنگ در منطقه کوچکی یافت می­‌شود و با گذشت زمان بر ارزش آن افزوده می­‌شود و با اتمام ذخایر معدنی برای نسل بعد موجود نخواهد بود (مگر اینکه معادن جدیدی کشف شود به همین خاطر یکی از کمیاب ترین سنگ های جهان است.

برای سخت کردن یا نرم کردن ماده از عملیات حرارتی استفاده می­‌شود؛ که برای تانزانیت در دمای خیلی بالایی صورت می­‌پذیرد و همین امر باعث زیبا تر شدن رنگ آبی آن نیز می‌شود؛ اما سنگ‌هایی که عملیات حرارتی روی آن­ها انجام نگرفته‌است، بسیار پررنگ‌­تر و غلیظ‌­تر اند و نوع طبیعی آن نیز ارزشمند­تر است.

خواص درمانی تانزانیت

خواص درمانی سنگ تانزانیت عبارت‌اند از:

  • کاهش استرس
  • کاهش درصد احتمال به افسردگی
  • کند شدن روند پیری
  • افزایش آگاهی معنوی
  •  استفاده در مدیتیشن

سنگ تانزانیت توسط سازمان تجاری سنگ قیمتی آمریکا به عنوان سنگ ماه تولد دسامبر (آذر و دی) انتخاب شده‌ است.

سنگ جواهر الکساندریت

این سنگ توسط یک کانی شناس فنلاندی در کوه های اورال روسیه کشف شده‌است. نام دیگر این سنگ دیافنیت است؛ زیرا توانایی غیرعادی در تغییر رنگ دارد و مدام تغییر رنگ می­‌دهد. این سنگ در نور خورشید سبز-آبی دیده می­‌شود و در زیر نور لامپ­‌های رشته‌ای بنفش-قرمز دیده می­‌شود.

خواص درمانی الکساندریت

 گذاشتن هر روزه این سنگ بر روی چاکراه قلب باعث از بین بردن ناراحتی قلبی و جلوگیری کردن از لخته شدن خون می­‌شود. دیگر خواص درمانی الکساندریت عبارت‌اند از:

  •  رفع بیماری­‌های پوستی، اگزما، آکنه و جوش‌­های صورت.
  •  قرار دادن تکه‌ای از این سنگ در آب و شست و شوی پوست­‌های حساس با آن.
  • تقویت دستگاه هاضمه بدن به ویژه هضم غذا و رفع یبوست و سم زدایی کبد.
  • تأثیر مثبت بر سیستم عصبی و سرطان خون و تنظیم گلبول­‌های قرمز

سنگ جواهر پینیت

این گوهر توسط یک سنگ شناس انگلیسی کشف شد و به عنوان یک کانی جدید معرفی شد. دلیل اینکه این سنگ از کمیاب ترین سنگ­‌های دنیاست این است که یک نمونه از این کریستال قرمز تیره وجود داشت و در موزه­ ای در لندن نگهداری می‌­شد. پس از مدتی دو معدن در میانمار کشف شد که از آن پینیت استخراج می­‌کنند. پینیت یکی از کمیاب ترین سنگ های جهان است و همین امر سبب شده که قیمت بسیار بالایی داشته‌باشد.

خواص درمانی پینیت

پینیت خواص درمانی زیر را دارد:

  • ایجاد تعادل وتوازن بین جسم و روح و احساس سبکی و آزادی
  • برطرف کردن دوگانگی­ های ذهنی و دودلی
  • محافظ خوب برای صاحب خود از نظر عاطفی و روحی
سنگ قیمتی پینیت

سنگ جواهر پارایبا تورمالین

این سنگ در برزیل یافت می­‌شود و به رنگ آبی متمایل به سبز یا آبی یا آبی فیروزه­‌ای (به دلیل داشتن مس) موجود است. تورمالین هاییبا رنگ آبی و آبی متمایل به سبز از شفافیت بالاتری برخوردار هستند. به وسیله حرارت دادن و پرکردن ترک‌ها با روغن رنگ تورمالین بهبود می‌­یابد. تورمالین‌های فیروزه ­ای رنگ در معادن موجود در کوه­‌های موزامبیک و نیجریه استخراج شده بود؛ اما به اندازه پارایما تورمالین قابل توجه نبودند.

 خواص درمانی پارایبا تورمالین

تورمالین با این خاصیت‌های درمانی، یکی از محبوب‌ترین سنگ‌های موجود در بازار است.

  •  کاهش احساسات ترس درونی
  • درمان مشکلات گوارشی و زخم‌ها
  • رفع سردرد
  • حمایت از تعادل ذهنی

این گوهر مانند دیگر سنگ­‌های قیمتی از حساسیت بالایی برخوردار است و با دقت بالایی باید از آن مراقبت کرد. برای تمیز کردن این گوهر هرگز از مواد شیمیایی یا بخار و حرارت استفاده نکنید.

سنگ جواهر آلماندیت

سنگ آلماندین یا آلماندیت یکی از انواع سنگ‌های جواهر لعل است. این سنگ بلوری و شفاف، جزو خانواده جواهرات «لعل» محسوب می‌شود. رنگ اصلی آلماندین معمولاً قرمز خالص است و به عنوان یکی از گونه‌های «لعل قرمز» شناخته می‌شود. آلماندین در جواهرسازی استفاده می‌شود و از رایج‌ترین نوع گارنت به شمار می‌رود.

خواص درمانی آلماندیت

این سنگ خواص درمانی نیز دارد؛ به گفته‌ی برخی، آلماندین می‌تواند نیروبخشی کند و مسیرهای انرژی بین چاکرای اول و چاکرای هفتم را گشوده و روح را درون جسم تقویت کند. دیگر خواص درمانی آلماندیت عبارت‌اند از:

  •  باعث نیروبخشی و گشایش مسیر­های بین چاکرای اول و چاکرای هفتم می­‌شود، سپس روح را درون جسم فیزیکی تجسد می­‌بخشد.
  • آلماندیت در افزایش بهره­‌وری، کمک به ایجاد تمرکز و انجام کامل کار­ها مشهور است

جالب است بدانید در ایران باستان نیز جواهرآلات به کمک سنگ‌ها تزئین می‌شدند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید این نوشته را بخوانید: تاریخچه زیورآلات ایران باستان

سنگ جواهر اوپال سیاه

این کانی برخلاف نامش در رنگ­‌های زرد، آبی و سبز نیز مشاهده می­‌شود؛ و از محبوب ترین­‌های اوپال، رنگ­‌های بنفش، قرمز، نارنجی هستند ولی معمولا به رنگ سفید کرمی یافت می‌شود. پدیده بازی رنگ‌ها سبب می­‌شود که این سنگ از بقیه کانی‌ها متمایز شود و شما وقتی آن‌­را در دست می‌گیرید و می­‌چرخانید، رنگ­‌های متفاوتی مانند رنگین کمان از آن خارج می­‌شود. تمامی اوپال موجود در بازار از معدنی در استرالیا استخراج می‌­شود. اتیوپی نیز استخراج اوپال سیاه دارد اما با عملیات حرارتی رنگ بدنه­‌اش تیره‌تر می‌­شود. این گوهر به خاطر خال­‌های زیاد و پر­رنگش و اندازه بزرگ مورد تحسین واقع شده‌است.

سنگ جواهر اوپال سیاه

خواص درمانی اوپال سیاه

اوپال سنگی است که خواص درمانی زیر را ارائه می‌کند:

  • بهبود عواطف واحساسات
  • افزایش خلاقیت
  • نشانگر عدالت بودن و محافظت از دارنده‌ه­ایش

اوپال به شدت در برابر خشکی حساس است زیرا حدودا ۲۱ درصد اوپال از آب تشکیل شده‌است. بنابراین برای محافظت از این سنگ می­‌توانید از دستمال مرطوب استفاده کنید. اوپال بسیار نرم است و به آسانی خراشیده می­‌شود؛ پس برای شست­‌وشوی آن اصلا از مواد شیمیایی استفاده نکنید. سنگ تولدماه اکتبر (آبان)، اوپال است. متولدین این ماه می­‌توانند از اوپال سیاه برای بهره‌مندی از خواص ماه تولدشان استفاده کنند.

سنگ جواهر لاریمار

نمونه‌­های ارزشمند این کانی نیمه شفاف هستند و با پولیش کردن، ظاهری ابریشم شکل را به خود می‌­گیرند؛ اما در اصل لاریمار کدر است. طیف رنگی لاریمار از آبی کمرنگ تا سبزآبی متغیر است. این گوهر اکثرا دارای رگه‌­های حلقوی و مرمرین سفیدرنگ هست و تنها در منطقه جمهوری دومینیکن یافت می‌­شود. لکه­‌های سبز، قهوه­‌ای یا قرمز در بعضی از سنگ‌­ها وجود دارد. با این وجود هرچه سفیدی کم‌تر و آبی غلیظ‌­تر باشد، گوهر ارزشمند­تر است.

سنگ جواهر لاریمار

خواص درمانی لاریمار

لایمار یکی از سنگ‌های قیمتی است که در بهبود بیماری‌های جسمانی نقش بسیار موثری دارد. برخی از خواص درمانی لایمار عبارت‌اند از:

  • بهبود بیماری­‌های قلبی عروقی
  • بهبود فشارخون
  • بهبود ورم مفاصل
  • بهبود بیماری­‌های شریانی

سنگ جواهر اسپسارتین

اسپسارتین یک ماده معدنی از گروه گارنت است که به دلیل رنگ پرجنب و جوش نارنجی تا قهوه‌ای مایل به قرمز، برای سنگ‌های قیمتی و جواهرات جذابیت دارد. این سنگ در حالت خالص رنگ نارنجی روشن دارد و به دلیل حضور آهن، ممکن است رنگ نارنجی تیره یا قرمز نیز داشته باشد. اسپسارتین به عنوان یک گونه از لعل منگنزدار شناخته می‌شود و نام آن از واژهٔ باواریایی “Spessart” به معنای “جنگل” گرفته شده است، به اشاره به جایی در آلمان که این نوع لعل برای اولین بار در سال 1880 کشف شد. این سنگ کمیاب نیست اما به دلیل تبلیغات کم معمولا برای جواهر سازی تراش داده نمی‌­شود. در حال خالص نارنجی روشن است؛ اما به دلیل وجود آهن قرمز یا نانجی تیره است.

خواص درمانی اسپسارتین

سنگ اسپسارتین عملکرد‌های درمانی زیر را دارد:

  • ارتعاش بسیار بالایی دارد و حس کمک به دیگران را تقویت کرده و به قلب قوت می­‌بخشد
  • قوه منطق و قدرت تحلیل را بالا می­‌برد
  • کمک به بهبود اختلالات افسردگی

سنگ جواهر بریل قرمز

این کانی به شدت کمیاب است و با نام­‌های زمرد سرخ یا بیکسبیت وجود دارد. بریل بیرنگ نشان دهنده این است که بریل خالص است. بریل رنگ روشن یعنی از ناخالصی سنگ به دست آورده‌شده و بریل سبز (زمرد) یعنی کروم و وانادیم در ترکیب بریل موجود‌ می‌باشد. بریل زرد یا آبی (بریل طلایی) از ترکیب کردن آهن با بریل ایجاد می­‌شود و درنهایت منگنز به ما بریل قرمز را ­می‌دهد.

خواص درمانی بریل قرمز

کانی شناسان اعتقاد دارند خواص بریل قرمز عبارت‌اند از:

  •  موفقیت را افزایش می‌­دهد و نیرو­های منفی را دور می‌­کند
  • تقویت سیستم ایمنی
  • درمان اختلالات کلیوی،طحال و پانکراس

سنگ جواهر پیریت

سنگ پیریت یکی از معروف‌ترین و زیباترین سنگ‌های کانی است که به دلیل شکل مکعبی و رنگ زرد براقش به نام “سنگ طلا” شناخته می‌شود. این سنگ خواص بسیار متنوعی دارد؛ به عنوان نماد مطلق ثروت و شانس شناخته می‌شود و به “طلای ابلهان” هم مشهور است. این سنگ با رنگ طلایی فریبنده‌اش، احساس ثروت و شانس را در محیط کار به شما القا می‌کند.

خواص درمانی پیریت

خواص درمانی سنگ قیمتی پیریت عبارت‌ است از:

  • افزایش قوای جسمانی
  • کمک کردن در فعال کردن قوه درک
  • تبدیل افکار به عملی هوشمندانه
سنگ قیمتی پیریت

ورود گوهر درمانی در علم مدرن

سال­‌ها قبل کسانی که در زمینه گوهر درمانی فعالیت می­کردند از فواید سنگ­‌ها و جواهرات مطلع بودند و فهمیده بودند که این سنگ‌­ها خواص مغناطیسی و درمانی دارند، و در عصر حاضر با تکنولوژی پیشرفته ای که انسان بدست‌ آورده، از نور و اشعه در علم و صنعت و طب استفاده می‌شود. امروزه در بعضی از کشورها دوره‌هایی خصوصی با عنوان گوهر درمانی مقاله‌هایی منتشر شده که البته نتایج آن‌ها هم دارای اما و اگر است.

خواص سنگ­‌ها و فرکانس آن­‌ها روی سلامتی بدن

با پیشرفت تکنولوژی پژوهشگران به این نتیجه رسیدند، که گوهرها با رنگ و فرکانس مختص به خودشان هر کدام خواص درمانی مشخصی دارند. برای مثال یاقوت با فرکانس ۶۲۵ نانومتر خاصیت درمانی گرم، خشک کننده، نیروبخش، تحریک کننده؛ عقیق با فرکانس 610 نانومتر خاصیت درمانی خنک کننده، مرطوب و ضدآلرژی؛ سیترین با فرکانس 590 نانومتر خاصیت درمانی گرم، نیروبخش، پاکسازی کننده، زمرد با فرکانس 565 نانومتر خاصیت درمانی سرد، ترمیم کننده، ضد درد دارد.

البته این سنگ‌ها برای داشتن خواص درمانی، باید حتما اصل باشند. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم این نوشته را هم بخوانید: روش تشخیص گوهر اصل از تقلبی

نحوه استفاده از سنگ­‌های درمانی

اگر می­خواهید از سنگ درمانی برای تسکین جسم و حتی روح خود استفاده کنید سنگ را با یکی از روش‌های زیر شست و شو دهید تا پاکسازی شود. مثلا می­‌توانید سنگ را برای چند ساعتی حدودا هفت الی هشت ساعت درون نمک خشک دریا یا خاک بگذارید و در نهایت آن­‌را با آب بشویید تا آماده استفاده شود. اما بهترین شیوه استفاده از این سنگ­‌های درمانی این است که در فضایی آرام و مناسب که اکسیژن کافی موجود است، دراز بکشید و سنگ را به طور مستقیم و بدون هیچ پوششی به مدت 20 دقیقه روی پوستتان قرار دهید.

می‌­توان سنگ­‌ها را در نقاط مختلف بدن قرار داد یا آبی را که سنگ درمانی در آن قرار دارد را نوشید تا بیماری‌های مختلفی را درمان کرد. در منابع قدیمی مکاتب سنگ درمانی زیادی مثل طب سنتی ایران و چین به خاصیت درمانی سنگ­‌ها اشاره­‌های زیادی شده‌است و شخصیت‌های اصیلی مانند ابوعلی سینا، ابوریحان بیرونی و خواجه نصیرالدین طوسی در آثارشان به ارزش‌های سنگ درمانی اشاره کرده و نسخه‌های درمانی متنوع و متعددی را ارائه کرده‌اند.

جمع‌بندی

در این مقاله از طلاین ده سنگ قیمتی را به شما معرفی کردیم و ویژگی‌ها و خاصیت‌های درمانی آن‌ها را برای شما قید کردیم. تمامی گوهرهایی که در این مقاله نام آن‌ها ذکر شده‌است بسیار کمیاب‌اند، با وجود آن ممکن است روزی معادنی غنی کشف شود و دستیابی به آن آسان­‌تر شود و یا گوهرهایی یافت شود که تاکنون ناشناخته بوده‌است. البته خواصی که این سنگ‌­ها دارند اصلا جاگزین درمان نمی‌­شوند اما می­‌توانید در کنار درمان از خواص آن‌ها هم بهره‌مند شوید.

سوالات متداول:

کمیاب ترین سنگ جهان چیست؟

اوپال سیاه، سنگ تانزانیت، تافیت و لاریمال از کمیاب‌ترین سنگ‌های قیمتی جهان هستند.

فرکانس سنگهای قیمتی یعنی چه؟

هر سنگ قدیمی از درون‌ خود اشعه‌هایی ساتع می‌کند که برخی برای آن خواص درمانی قائل هستند. به این تشعشع‌ها فرکانس می‌گویند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا