سرمایه گذاری در طلا بهتر است یا خودرو؟

سرمایه گذاری در طلا یا خودرو
2.8/5 - (6 امتیاز)

یکی از مهمترین اقدامات اقتصادی، سرمایه‌ گذاری است. سرمایه گذاری به شما این امکان را می‌دهد که ارزش پول خود را در زمان تنش‌های اقتصادی حفظ کنید. هر چه کشوری به لحاظ اقتصادی دارای مشکلات بیشتری نظیر تورم و امور مشابه آن باشد، اهمیت سرمایه‌ گذاری در آن بیشتر می‌شود. اما اینکه بهترین سرمایه گذاری در ایران چیست، همواره موضوع داغ صحبت‌های سرمایه‌ گذاران است. در این مقاله از طلاین به بررسی همه جانبه مزایا و معایب سرمایه‌ گذاری بر روی طلا و خودرو می‌پردازیم و به این پرسش که سرمایه‌ گذاری در طلا بهتر است یا خودرو پاسخی مفصل خواهیم داد. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مقایسه کلی بین سرمایه‌ گذاری بر روی طلا و خودرو

برای تصمیم گیری درست برای اینکه روی چه کالایی سرمایه‌ گذاری کنید، تنها نباید به مزایای آن کالا چه طلا یا چه خودرو توجه کنید. بلکه روش درست برای تصمیم گیری یک مقایسه کامل بین طلا و خودرو آگاهی نسبت به تفاوت‌ها، مزایا و معایب آنها به صورت همزمان است. پس برای اینکه به این نتیجه برسید که سرمایه‌ گذاری در طلا بهتر است یا خودرو به این جدول مقایسه‌ای بین این دو کالا توجه کنید:

ویژگی و معیار مقایسهسرمایه گذاری طلاسرمایه گذاری در خودرو
نقد شوندگیبسیار سریع و راحتزمان‌بر
ریسکسرقت، کلاهبرداری و تقلبسرقت، تصادف و بلایای طبیعی
میزان سوددهیکمتر از سی درصدبیشتر از سی درصد
چالش‌هاتامین امنیتتامین امنیت، هزینه‌های مربوط به تعمیرات و استهلاک
استهلاکندارددارد
افق زمانیکوتاه مدت و بلند مدتبلند مدت

در ادامه هر یک از این ویژگی‌ها را به صورت دقیق بررسی می‌کنیم.

طلا بخریم یا ماشین

ریسک‌های سرمایه‌ گذاری بر روی طلا و خودرو

سرمایه‌ گذاری بر روی هر کالایی ریسک‌های خاص خودش را دارد. این ریسک در ارتباط با طلا و خودرو عبارتند از:

  1.  طلا: نوسانات قیمتی طلا در زمان بحران‌های اقتصادی نسبتاً پایین است؛ بنابراین سدی محکم در حفظ ارزش سرمایه شما در تنش‌های اقتصادی دارد. اما مهم‌ترین ریسک در سرمایه‌ گذاری بر روی طلا احتمال سرقت آن است. همچنین احتمال‌ در کلاهبرداری و تقلب در طلا وجود دارد که راه حل این مشکل خرید از طلا فروشی‌های معتبر است.
  2. خودرو: اولین ریسکی که در سرمایه گذاری بر روی خودرو وجود دارد، امکان سرقت آن است. دومین ریسک خرید ماشین برای سرمایه‌ گذاری، تصادف و وقوع بلایای طبیعی نظر سیل است؛ زیرا تصادف و بلایای طبیعی باعث افت قیمت خودرو می‌شود.

مقایسه میزان سوددهی طلا و خودرو

یکی از معیارهای مهم برای تصمیم گیری در سرمایه گذاری بر روی کالاهای مختلف میزان سوددهی آنها است. 

  1. طلا: سوددهی طلا طی بررسی‌ نمودارهای آن کمتر از ۳۰ درصد است. به عنوان مثال حد فاصل سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ میزان سود طلا ۲۸ درصد بوده است.
  2. خودرو: در این ویژگی باید بگوییم برگ برنده در دست خودرو است. میزان سوددهی ماشین کارکرده طی بررسی تفاوت‌های قیمتی آن، بین ۳۰ تا ۵۰ درصد بوده است. به عنوان مثال ساینا محصول سایپا در سال ۱۴۰۰ با قیمت ۱۲۷ میلیون تومان معامله می‌شده و در سال ۱۴۰۱ با قیمت ۱۸۰ میلیون تومان خرید و فروش شده است. بنابراین میزان سود این ماشین طی یک سال ۳۲ درصد بوده است. 

بنابراین اگر با توجه به این ویژگی بپرسید طلا بخریم یا ماشین قطعاً خودرو گزینه مناسب‌تری در میزان سوددهی است.

بررسی چالش‌های خرید طلا و خودرو برای سرمایه‌ گذاری

معیار بعدی که برای یک سرمایه‌ گذاری مناسب باید به آن توجه کنید، بررسی چالش‌هایی است که در خرید و پس‌انداز بر روی یک کالا باید مد نظر داشته باشید.

  1.  طلا: مهمترین ریسکی که در خرید طلا با آن مواجه هستید، امکان سرقت آن است. بنابراین مهم‌ترین چالش شما تامین امنیت این کالای ارزشمند است. البته صندوق امانات این مشکل را برای شما حل می‌کند؛ اما باید هزینه‌ای هم برای اجاره این صندوق‌ها مد نظر داشته باشید.
  2. خودرو: مهمترین چالش‌هایی که خرید خودرو برای شما در پی دارد، تامین امنیت ماشین و در نظر گرفتن هزینه‌های مربوط به تعمیرات و استهلاک آن است. 

در مقایسه این ویژگی بین این دو کالا، در پاسخ به اینکه سرمایه‌ گذاری در طلا بهتر است یا خودرو، باید گفت طلا چالش‌های کمتری دارد و چالش مربوط به آن راه حل راحت‌تری را پیش روی شما می‌گذارد. پس گزینه مناسب‌تری است.

نقد شوندگی طلا یا ماشین

یکی از ویژگی‌هایی که در سرمایه‌ گذاری در طلا یا خودرو بررسی می‌شود  ویژگی نقد شوندگی این دو کالا است.

  1. طلا: طلا نقد شوندگی بسیار راحت‌تر و سریع‌تری نسبت به خودرو دارد. علاوه بر این، طلا کالایی است که در سرتاسر جهان قابلیت معامله و نقد شدن را دارد. زیورآلات، شمش، سکه، طلای دست دوم و طلای آب شده انواع طلایی هستند که بسته به میزان سرمایه و هدفتان ‌ می‌توانید هر یک را برای سرمایه‌ گذاری انتخاب کنید.
  2. خودرو: نقدشوندگی خودرو بسته به نوع ماشین و میزان کارکرد آن در مقایسه با طلا زمان بیشتری می‌برد.

بنابراین اگر بر اساس این معیار بپرسید که سرمایه‌ گذاری در طلا بهتر است یا خودرو بدون شک طلا گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

سرمایه گذاری در طلا یا خودرو با توجه به نقد شوندگی

استهلاک ماشین و طلا در روند سرمایه گذاری

معیار بعدی که خوب است مد نظر داشته باشید، استهلاک کالایی است که قصد سرمایه‌ گذاری بر روی آن را دارید. هر کالایی بعد از مدتی دچار فرسایش می‌شود و این فرسودگی که در اثر گذر زمان پدید می‌آید، گاهی منجر به کاهش قیمت آن کالا می‌شود. این معیار در دو کالای طلا و خودرو چنین است:

  1.  طلا: طلا در گذر زمان دچار استهلاک نمی‌شود و این مورد را می‌توان مزیت طلا محسوب کرد.
  2. خودرو: ماشین پس از مدتی کار کردن مستهلک شده و این استهلاک برای شما هزینه‌هایی در پی دارد. بنابراین در سرمایه‌ گذاری در بازار خودرو باید هزینه‌هایی را به این امر اختصاص دهید.
طلا یا خودرو با توجه به معیار استهلاک

افق زمانی در سرمایه گذاری طلا یا ماشین

آخرین معیاری که اهمیت زیادی هم در تصمیم گیری بر روی سرمایه‌ گذاری روی یک کالا دارد، در نظر گرفتن افق زمانی یا مدت زمانی است که می‌خواهید سرمایه‌تان برای شما سود به ارمغان آورد.

  1. طلا: در این ویژگی باید گفت مزیت طلا این است که هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت سود دهی مناسبی دارد.
  2. خودرو: اگر گزینه مورد نظر شما برای سرمایه‌ گذاری خودرو است، باید بدانید خودرو در دراز مدت است که برای شما سوددهی دارد.

 بنابراین در این مورد بسته به اینکه هدف شما رسیدن به سود در کوتاه مدت است یا بلند مدت، می‌توانید کالای مناسب خود را جهت سرمایه‌ گذاری انتخاب کنید.

بررسی بیشتر سرمایه‌ گذاری بر روی طلا

مهمترین مزیت سرمایه گذاری در طلا در مقایسه با خودرو، نقد شوندگی سریع و راحت آن است. در حالی که فروش خودرو امری زمانبر است. بنابراین در زمان‌هایی که به پول نیاز دارید، می‌توانید با فروش این سرمایه خود خیلی سریع نیاز خود را برطرف کنید. از طرفی خرید طلا چالش‌های کمتری را برای شما دارد؛ مهم‌ترین چالشی که با آن روبرو هستید، تامین امنیت طلا است که البته راه حل آن ساده است و آن هم اجاره صندوق امانات در بانک‌ها است. طلا هیچ استهلاکی ندارد و این برای یک کالای مناسب سرمایه‌ گذاری مزیت محسوب می‌شود.

 گرچه طلا قابلیت سرمایه‌ گذاری هم برای کوتاه مدت و هم بلند مدت را دارا است، اما با انتخاب سرمایه‌ گذاری بلند مدت سود بیشتری نصیب شما می‌شود. ویژگی خاص سرمایه‌ گذاری در طلا این است که در این نوع سرمایه‌ گذاری شما انتخاب‌های زیادی دارید؛ یعنی می‌توانید زیورآلات، شمش، سکه، طلای دست دوم یا حتی طلای آب شده را برای سرمایه‌ گذاری خود انتخاب کنید. چنین مزیتی در سایر سرمایه‌ گذاری‌ها وجود ندارد. به عنوان مثال در سرمایه‌ گذاری برای دلار تنها راه شما خرید فیزیکی آن است و امکان یا راه دیگری برایتان وجود ندارد.

 بنابراین در مقایسه این ویژگی اگر بپرسید دلار بخریم یا طلا، قطعاً طلا گزینه مناسب‌تری خواهد بود. البته انتخاب نوع طلایی که برای سرمایه‌ گذاری انتخاب می‌کنید، به هدف، بودجه و افق زمانی شما بستگی دارد. اما شما می‌توانید از مبالغ بسیار کم تا مبالغ بسیار بالا بر روی این کالا سرمایه‌ گذاری کنید. بنابراین می‌توان آن را یکی از انواع بهترین سرمایه‌ گذاری در ایران به شمار آورد.

مرور سرمایه گذاری در طلا

مزایای سرمایه گذاری در طلا

چند مورد از اصلی‌ترین مزایای سرمایه گذاری در طلا را می‌توان چنین برشمرد:

  • پشتوانه اصلی مهم‌ترین ارزهای چاپ شده در دنیا نظیر دلار و یورو و پول اغلب کشورها
  • در مقام مقایسه بین سرمایه گذاری در طلا یا خودرو باید گفت طلا بر خلاف خودرو دچار افت مدل و در نتیجه افت قیمت ناشی از گذر زمان نمی‌شود و این اصلی‌ترین مزیت این روش در مقایسه با خودرو است.
  • قابلیت استفاده طلا برای امور زینتی و این یکی از دلایل اصلی محبوبیت سرمایه گذاری در طلا است.
  • امکان سرمایه گذاری در طلا با مبالغ بسیار کمتری نسبت به بازار خودرو؛ به‌طور مثال حداقل هزینه برای ورود به بازار طلا با توجه به قیمت روز هر گرم آن حدود ۲ میلیون است در صورتی‌که برای ورود به بازار خودرو به مبالغی چندین برابر یک گرم طلا نیاز است.
  • مناسب افرادی با سرمایه کم
  • تعیین قیمت طلا به‌صورت جهانی
  • نوسانات همیشه مثبت طلا
  • طلا در تمام جهان دارای ارزش است.
  • مزیت دیگر این روش فراهم آوردن راه‌های مختلف برای سرمایه گذاری است که افراد می‌توانند با حداقل سرمایه خود هم وارد این بازار شوند.

معایب سرمایه گذاری در طلا

هر روش سرمایه گذاری سختی‌ها و ریسک‌های خاص خود را دارد؛ این روش هم خالی از عیب نیست و چند مورد از مهم‌ترین معایب این روش را می‌توان چنین برشمرد:

  • امکان سرقت یا گم شدن طلا
  • امکان جعلی بودن طلا
  • دریافت اجرت‌های بالا

این سه مورد را می‌توان از اصلی‌ترین معایب سرمایه گذاری طلا دانست؛ با این حال خوب است بدانید که هر سه این عیوب، کاملاً قابل رفع و رجوع است:

  • شما با نگهداری طلای خود در محلی امن می‌توانید امکان سرقت یا گم شدن طلا را به حداقل برسانید.
  • همچنین با خرید طلا از طلا فروشی‌های معتبر، به همراه داشتن شخصی خبره در حوزه‌ی خرید و فروش طلا و توجه به کد ویژه‌ی طلا که بر روی طلا ثبت می‌شود به شما کمک می‌کند که از امکان جعلی بودن طلا نیز در امان باشید.
  • وجود اجرت یا کارمزد هم، بیشتر در سرمایه گذاری طلا به‌صورت فیزیکی وجود دارد و با استفاده از سایر روش‌های سرمایه گذاری در طلا، این عیب نیز منتفی می‌شود. برای مثال با سرمایه گذاری روی طلای آب شده دیگر نیازی به پرداخت اجرت نخواهید داشت.

بنابراین در مقایسه سرمایه گذاری در طلا یا خودرو می‌توان گفت معایب طلا قابل رفع و رجوع است ولی در خودرو چنین امکانی وجود ندارد.

بررسی سرمایه‌ گذاری بر روی خودرو در یک نگاه

ماشین هم یکی از کالاهای مورد استقبال مردم برای سرمایه‌ گذاری است. یکی از مزیت‌های این روش، سود بالایی است که از آن نصیب شما می‌شود. میزان سوددهی خودرو در بررسی نمودارهای قیمت یک ساله آن، بین ۳۰ تا ۵۰ درصد بوده است. بنابراین در مقایسه این ویژگی اساسی بین طلا و خودرو قطعاً برگ برنده در دست خودرو است. بنابراین اگر معیار شما صرفاً میزان سوددهی باشد و بر اساس آن بپرسید سرمایه‌ گذاری در طلا بهتر است یا خودرو، قطعاً خودرو گزینه مناسب‌تری است. اما ریسک‌ها و چالش‌هایی که در سرمایه گذاری بر روی ماشین با آن مواجه می‌شوید، بیشتر است. ریسک‌هایی همچون سرقت، تصادف و بلایای طبیعی می‌تواند سبب از بین رفتن سرمایه شما شود. چالش‌های مربوط به این کالا هم تامین امنیت و هزینه‌های مربوط به تعمیرات و استهلاک آن است. قابلیت نقد شوندگی ماشین زمانبر است. آخرین ویژگی سرمایه‌ گذاری بر روی این نوع کالا هم نیاز به زمان طولانی برای رسیدن به سود مناسب است.

سرمایه گذاری در خوردو

مزایای سرمایه گذاری در خودرو

گرچه ورود به حوزه‌ی سرمایه گذاری در خودرو نیاز به سرمایه‌ی بیشتری نسبت به طلا دارد اما این حوزه با وجود مزایای مختلفی که دربردارد سبب شده همچنان حوزه‌ای پرطرفدار در سرمایه گذاری به‌شمار رود؛ این مزایا عبارتند از:

  • وابسته بودن تولید خودرو به دلار؛ در نتیجه هر چه قیمت دلار بالاتر برود، قیمت خودرو نیز افزایش خواهد یافت. این مورد را در مقایسه سرمایه گذاری در طلا یا خودرو را می‌توان اصلی‌ترین مزیت سرمایه گذاری در این حوزه دانست.
  • امکان استفاده از خودرو برای امور شخصی؛ مزیت بعدی که سبب جذب افراد به سرمایه گذاری در این حوزه می‌شود، قابلیت استفاده از خودرو برای امور شخصی است.
  • مزیت ویژه‌ی بعدی بازار خودرو در مقایسه سرمایه گذاری در طلا یا خودرو، امکان کسب سود بیشتر در بازار خودرو نسبت به طلا است. در واقع با توجه به شرایط کشور که واردات خودرو ممنوع شده و همچنین میزان تورم در کشور، نرخ سوددهی در بازار خودرو نسبت به طلا بسیار بیشتر است.
  • وجود ضرر کمتر با خرید خودروی کارکرده نسبت به طلای کارکرده یا دست دوم؛ یکی دیگر از مزایای ویژه خودرو در مقایسه بین سرمایه گذاری در طلا یا خودرو همین است که شما می‌توانید خودروی دست دوم بخرید و میزان ضرر در این امر تقریباً صفر و امکان کسب سود خصوصاً با وضعیت خاص خودرو در کشور، زیاد است تا خرید طلای مستعمل و دست دوم.
  • امکان کسب سود با خرید سهام‌های خودرویی در بورس؛ همچنان که روش‌های متفاوتی برای سرمایه گذاری در خودرو وجود دارد، شما می‌توانید با خرید سهام‌های خودرویی هم در این عرصه سرمایه گذاری کنید و سرمایه گذاری به این روش بسیار مطمئن‌تر و با سوددهی بیشتری است نسبت به خرید خود اتومبیل.

معایب سرمایه گذاری در خودرو

در این قسمت از بحث در مورد مقایسه سرمایه گذاری در طلا یا خودرو نوبت به بررسی معایب سرمایه گذاری در خودرو می‌رسد؛ باید گفت معایب این روش به اندازه مزایای آن و حتی کمی بیشتر است. به همین دلیل همواره توصیه می‌شود که در بازار کالاهای مصرفی همچون خودرو، سرمایه گذاری نکنید زیرا نه تنها سبب تورم می‌شود، بلکه ارزش پول شما مطابق با تغییر قیمت‌ها در بازارها نخواهد بود؛ این به معنای ضرر نیست بلکه شما سود چندان نخواهید کرد. معایب این روش عبارتند از:

  • امکان سرقت خودرو
  • راه‌های متفاوت افت قیمت خودرو نظیر تصادف، کارکرد زیاد خودرو، خط افتادن روی خودرو و مواردی از این قیبل
  • نیازمندی به سرمایه زیاد برای ورود به این عرصه
  • استهلاک و خرج زیاد نگهداری از اتومیبل نظیر نیاز به سوخت، تعمیر و مواردی از این دست.

جمع بندی: سرمایه گذاری در طلا یا خودرو؟

گاهی افراد پس از مدتی سرمایه گذاری بر روی طلا، تصمیم به فروش طلا برای خرید ماشین می‌گیرند که این کار نیازمند بررسی میزان سوددهی طلا و میزان سوددهی خودرو در آن بازه‌ی زمانی مدنظرتان دارد.  خرید ماشین یا طلا هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. طلا ریسک و چالش‌های کمتر، در افق زمانی کوتاه و بلند مدت برای شما سوددهی دارد، اما میانگین سوددهی آن نسبت به خودرو پایین‌تر است. در مقابل ماشین ریسک و چالش‌های بیشتری دارد، در بازه‌ی زمانی طولانی مدت برای شما سودآوری دارد اما میانگین سود بیشتری در مقایسه با طلا دارد. 

مزیت خاص طلا داشتن گزینه‌های متنوع برای سرمایه گذاری بر روی آن است؛ یعنی براساس بودجه و افق زمانی مدنظرتان می‌توانید شمش، سکه، زیورآلات، طلای دست دوم و طلای آب شده را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید. اگر قصد خرید طلای بدون اجرت را دارید، سامانه طلاین امکان خرید و فروش آن را به‌صورت آنلاین برایتان فراهم می‌آورد. 

سوالات متداول:

مهم‌ترین مزیت طلا نسبت به ماشین برای سرمایه‌ گذاری چیست؟

طلا در نسبت با ماشین هیچ استهلاکی در طول زمان ندارد؛ در حالی که ماشین به مرور زمان هزینه‌های جانبی مثل بیمه و تعمیرات را دارد. به علاوه نقدینگی طلا خیلی بیشتر از ماشین است.

در سال‌های اخیر رشد قیمتی طلا بیشتر بوده است یا ماشین؟

در مقایسه بین طلا یا ماشین در بخش سود، برد با خودرو است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا