لیست صندوق های سرمایه گذاری طلا و مزایای آن‌ها

لیست صندوق های طلا در بورس
4/5 - (10 امتیاز)

اگر به دنبال لیست صندوق های سرمایه گذاری طلا هستید، این نوشته برای شما است. طلا همواره به‌عنوان یک کالای مناسب برای سرمایه گذاری در بین مردم شناخته می‌شود. اما آنچه که بین مردم متداول است خرید و فروش طلا به‌صورت فیزیکی است. گاهی هم افراد برای فرار از پرداخت هزینه اجرت، به خرید سکه رو می‌آورند تا پس انداز مقرون به‌صرفه‌تری داشته باشند. طلا به این دلیل که همواره روند رو به رشدی دارد و تاکنون افت چشمگیری در آن مشاهده نشده، می‌توان گفت اولین انتخاب مردم برای سرمایه گذاری است.

همین ویژگی طلا سبب شد تا صندوق‌های سرمایه گذاری طلا ایجاد شوند و می‌توان گفت یک روش نسبتاً جدید در حوزه‌ی سرمایه گذاری طلا محسوب می‌شود. این نوع صندوق‌ها از جمله صندوق‌هایی هستند که در بازار بورس فعالیت می‌کنند.

در این نوشته به مقایسه لیست صندوق های سرمایه گذاری طلا می‌پردازیم. چرا که بسیار اهمیت دارد در کدام صندوق سرمایه‌گذاری می‌کنید.

لیست صندوق های سرمایه گذاری طلا در بورس

انواع صندوق های طلا در بورس همگی هدف مشترکی دارند که بستری برای سرمایه‌گذاری طلا را برای شما فراهم کنند؛ در حال حاضر لیست صندوق های طلا در بورس در ایران عبارت‌اند از:

  1. صندوق سرمایه پشتوانه لوتوس
  2. صندوق طلای کیان
  3. صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای مفید
  4. صندوق پشتوانه سکه طلای زرافشان امید ایرانیان
  5. صندوق سرمایه گذاری طلای کیمیای زرین کاردان
  6. صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر طلای صبا
  7. صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر طلای زرفام آشنا
  8. صندوق سرمایه گذاری زرین آگاه
  9. صندوق سرمایه گذاری تابان تمدن
  10. صندوق سرمایه گذاری زاگرس
  11. صندوق سرمایه گذاری آسمان آلتون

در ادامه این لیست صندوق های طلا در بورس را به طور کامل به شما توضیح می‌دهیم.

لیست صندوق های سرمایه گذاری طلا

صندوق سرمایه پشتوانه لوتوس با نماد طلا

این صندوق سرمایه گذاری در بین لیست صندوق های سرمایه گذاری طلا از قدیمی‌ترین‌ها شناخته می‌شود. نماد این صندوق در بورس طلا است و با این نماد شناخته می‌شود. از نکات جالب این صندوق این است که دارایی پایهٔ این صندوق طلای ۱۸ عیار است و بخش زیادی از سرمایه این صندوق بر روی طلای ۱۸ عیار سرمایه گذاری شده است. در حال حاضر صندوق طلای لوتوس ارزش دارایی کل بیشتری نسبت به دیگر صندوق‌ها دارد و به عنوان پر معامله‌ترین صندوق شناخته می‌شود.

بازدهی این صندوق از بیش‌ترین بازدهی‌ها و در یک سال اخیر بازدهی این صندوق ۱۵۵.۵ درصد بوده است. برای سرمایه گذاری در این صندوق خوب است بدانید که قیمت هر واحد این صندوق ۸.۵ هزار تومان است. برای خرید در این صندوق نیاز به سرمایه‌ای زیاد ندارید و با کم‌ترین میزان سرمایه می‌توانید در این صندوق سرمایه گذاری کنید.

مزایای صندوق لوتوس

  • امکان معاملات فیوچر
  • کارمزد کم‌تر
  • شفافیت بالا و سابقه طولانی
صندوق سرمایه پشتوانه لوتوس با نماد طلا

صندوق طلای کیان با نماد گوهر

صندوق طلای کیان در میان لیست صندوق های سرمایه گذاری طلا دومین صندوق شناخته می‌شود. در بورس کالا نماد این صندوق گوهر است. دارایی پایهٔ این صندوق علاوه بر طلای ۱۸ عیار سکه طلا هم است اما در کنار آن بخشی از دارایی‌ها صرف خرید سپرده‌های بانکی و اوراق با درآمد ثابت می‌شوند. در طی یک سال اخیر بازدهی این صندوق طلا ۱۵۱ درصد بوده است. قیمت هر واحد صندوق طلای کیان ۵.۹ است و شما با کم‌ترین میزان سرمایه می‌توانید خریداری کنید.

مزایای صندوق کیان:

  • کارمزد پایین
  • معاف بودن از مالیات
  • حداقل سرمایه‌گذاری ۵۰۰ هزار‌ تومان
  • مدیریت دارایی‌ها با حباب کمتر

صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای مفید با نماد عیار

این صندوق در میان لیست صندوق های سرمایه گذاری طلا فعالیت خود را با نماد عیار ادامه می‌دهد. بازدهی عیار در طی این مدت اخیر ۱۵۲ درصد بوده است. برای خرید هر واحد صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلا ۳ هزار تومان است. در صندوق سرمایه گذاری مفید گواهی سپرده شمش طلا و سکه طلا خریداری می‌شود.

مزایای صندوق طلای مفید:

  • تنوع کارگزاری‌ها برای خرید
  • امنیت بالا
  • حباب کمتر در دارایی‌ها

صندوق پشتوانه سکه طلای زر افشان امید ایرانیان با نماد زر

در لیست صندوق های طلا در بورس کالا این صندوق با نماد زر فعالیت می‌کند. باتوجه‌به بررسی‌ها بازدهی این صندوق در یک سال اخیر ۱۳۱ درصد بوده است. این صندوق سرمایه گذاری در مقایسه با دیگر صندوق‌ها میزان کم‌تری سود برای سرمایه‌داران داشته است.

مزایای صندوق زر افشان:

  • امنیت بالا
  • نقد‌شوندگی خوب
  • معافیت مالیاتی

صندوق سرمایه گذاری طلای کیمیای زرین کاردان با نماد گنج

نماد این صندوق سرمایه گذاری گنج است. متولی این صندوق شرکت مشاوره سرمایه گذاری ایرانیان تحلیل فارابی است. همچنین بازارگردان این صندوق شرکت تامین سرمایه کاردان است. این صندوق از سال ۹۷ فعالیت خود را با دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار آغاز کرده است و هم‌اکنون با نماد گنج به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

مزایای صندوق کیمیای زرین:

  • مدیریت توسط افراد متخصص
  • حذف ریسک نگهداری طلا به صورت فیزیکی
  • امکان خرید با مبالغ کمتر

صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر طلای صبا با نماد نفیس

نماد این صندوق در کالای بورس نفیس است. همچنین متولی این صندوق مؤسسه حسابرسی بهراد مشار است. بازارگردان این صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازگردانی صبا گستر نفت و گاز تامین است. نماد صندوق سرمایه‌گذاری صبا در بورس ایران نفیس است.

مزایای صندوق صبا:

  • نقدشوندگی بالا
  • معافیت مالیاتی در خرید طلا
  • قابلیت معامله EFT

صندوق سرمایه گذاری طلای زرفام آشنا با نماد زرفام

نماد معاملاتی این صندوق زرفام است. متولی این صندوق مؤسسه حسابرسی و خدمات مدیریت رهیافت و همکاران است. صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی سهم آشنا، بازارگردانی این صندوق را انجام می‌دهد. نماد معاملاتی این صندوق، همنام با خودش زرفام نام دارد.

مزایای صندوق زرفام:

  • سرمایه‌گذاری با حداقل ۵۰۰ هزار تومان
  • سادگی خرید واحد‌های صندوق 
  • حذف ریسک‌های نگهداری طلا به صورت فیزیکی
صندوق سرمایه گذاری طلای زرفام آشنا با نماد زرفام

صندوق سرمایه گذاری زرین آگاه با نماد مثقال

نماد معاملاتی این صندوق سرمایه گذاری مثقال است که از سال ۱۴۰۰ وارد بازار بورس ایران شده. بازارگردان این صندوق سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی آگاه است. 

مزایای صندوق آگاه:

  • امکان خرید سهام طلا با مبالغ کم
  • کارمزد کم
  • نقد‌شوندگی بالا
صندوق سرمایه گذاری زرین آگاه با نماد مثقال

صندوق سرمایه گذاری تابان تمدن با نماد تابش

صندوق سرمایه گذاری تابان تمدن در اوراق بهادار مبنی بر طلا با نماد تابش فعالیت می‌کند و شرکت تامین سرمایه تمدن مدیریت آن را به عهده دارد. سابقه و پیشینه این صندوق‌ کم‌تر از دیگر انواع صندوق طلا در ایران است؛ با این حال این شرکت توانسته اعتماد بخش زیادی از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند.

مزایای صندوق تابان تمدن:

  • تنوع در کالاهای سرمایه‌گذاری
  • قابل معامله ETF
  • امنیت بالا

صندوق سرمایه گذاری زاگرس با نماد جواهر

یکی دیگر از موارد لیست صندوق های طلا در بورس، زاگرس است که با نماد جواهر در بازار بورس فعالیت می‌کند. عمده دارایی این صندوق روی شمش سرمایه‌گذاری می‌شود و درصد کمتری از آن به سکه اختصاص یافته است. متولی این شرکت موسسه حسابرسی و خدمات مالی ایران مشهود است و مدیریت آن را شرکت سبدگردان زاگرس بر عهده دارد.

مزایای صندوق سرمایه‌گذاری زاگرس:

  • نقدینگی بالا
  • کاهش ریسک سرمایه‌گذاری
  • مدیریت سرمایه توسط متخصصان

صندوق سرمایه گذاری آسمان آلتون با نماد آلتون

یکی از نوپا‌ترین انواع صندوق طلا در بورس آلتون نام دارد که توسط شرکت سبد‌گردانی آسمان در سال ۱۴۰۲ راه‌اندازی شده است. این صندوق نیز مبتنی بر طلا است و تعداد واخد‌های سرمایه‌گذاری آن بیش از ۶۱۰ میلیون است. این صندوق جوان با اینکه تازه تاسیس است در میان رقبا سود خوبی را از خود نشان داده است.

مزایای صندوق آلتون:

  • معافیت مالیاتی
  • عدم وجود حباب قیمتی
  • نقدشوندگی بالا

مقایسه عملکرد انواع صندوق طلا در بورس

تفاوت این صندوق‌ها در میزان سوددهی و نحوه انجام سرمایه گذاری است. برای سرمایه گذاری در این صندوق‌ها در مورد آن‌ها تحقیق کنید و سپس بر اساس بررسی شرایط موجود، در آن‌ها سرمایه گذاری کنید. شما می‌توانید اساس‌نامه، امیدنامه و لینک وب‌سایت هر یک از این صندوق‌ها را در صفحه لیست صندوق های سرمایه گذاری کالایی پذیرش شده ببینید و بر اساس نیاز‌های خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. با کلیک روی نام، نماد و وب‌سایت هر صندوق می‌توانید اطلاعات بیشتری از آن‌ها به دست بیاورید.

هم‌چنین برای مقایسه‌ی آخرین میزان بازدهی و فعالیت یا عملکرد هر صندوق، می‌توانید به لیست صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی پذیرش شده در سایت بورس ایران فناوری مدیریت بورس تهران مراجعه کنید. این سایت این امکان را برای شما فراهم آورده که در بازه‌های زمانی مختلف، عملکرد صندوق‌های مختلف را مقایسه کنید.

سخن آخر

در این نوشته لیست صندوق های سرمایه گذاری طلا و انواع صندوق های طلا در بورس را بررسی کردیم. سرمایه گذاری در طلا یکی از روش‌های کم‌خطر سرمایه گذاری است که می‌توانید به‌صورت بلندمدت روی آن حساب کنید. البته بهتر است در این راستا معایب صندوق سرمایه گذاری طلا را هم بدانید و با چشمی باز سرمایه گذاری کنید. همان‌طور که در قسمت بالا گفتیم به دلیل این‌که طلا قیمتی نسبتاً پایدار دارد این سرمایه گذاری امن‌تر به‌حساب می‌آید. با طلاین می‌توانید نحوه سرمایه گذاری در بازار طلا را کامل آموزش ببینید و با خیالی آسوده در بازار طلا سرمایه گذاری کنید.

سوالات متداول:

انواع صندوق های طلا در بورس چیست؟

انواع صندوق های طلا در بورس را می‌توان بر اساس دارایی پایه‌شان دسته‌بندی کرد. صندوق‌ های طلا عمده دارایی خود را روی سکه، گواهی سپرده شمش طلایی یا اوراق دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

چگونه صندوق طلا بخریم؟

برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا ابتدا باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنید و سپس از طریق کارگزاری یکی در یکی از صندوق‌های یاد شده طلا بخرید.

1 دیدگاه دربارهٔ «لیست صندوق های سرمایه گذاری طلا و مزایای آن‌ها»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا