برای سرمایه گذاری شمش بهتر است یا سکه؟

شمش بهتر است یا سکه
3.3/5 - (14 امتیاز)

بسیاری از افرادی که برای سرمایه‌گذاری به طلا علاقه دارند این دغدغه را دارند که شمش بهتر است یا سکه. به‌طورکلی، خرید طلا امروزه یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری است و با افزایش تورم، این روش یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ ارزش دارایی‌ها محسوب می‌شود.

شاید خرید طلا، شمش یا سکه، روش خوبی برای سرمایه‌گذاری باشد، اما علاقه‌مندان به این بازار اغلب در این کار با پرسش‌هایی روبرو هستند. پرسش‌هایی از قبیل اینکه برای سرمایه‌ گذاری شمش بهتر است یا سکه؟ تفاوت شمش و سکه چیست؟ خرید سکه بهتر است یا شمش طلا؟

در این مطلب، دربارهٔ فرق شمش با سکه و اینکه خرید شمش طلا بهتر است یا سکه، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد. در ادامه با ما همراه باشید تا در نهایت به انتخاب بین سکه یا شمش برای سرمایه‌گذاری برسید و دریابید که شمش بهتر است یا سکه.

شمش طلا چیست؟

برای سرمایه‌گذاری با طلا، انواع روش‌های مختلف وجود دارد. از طلای آب‌شده و طلا دست‌دوم گرفته تا شمش طلا و سکه را می‌توان برای سرمایه‌گذاری استفاده کرد. پیش از اینکه به این مسئله بپردازیم که شمش بهتر است یا سکه، دربارهٔ شمش طلا می‌گوییم.

احتمالاً با شنیدن نام شمش طلا، قطعات بزرگ و مکعبی شکلی در ذهن شما تداعی شود. ممکن است فکر کنید که خرید شمش طلا کار هر کسی نیست و داشتن یکی از این مکعب‌های بزرگ نیاز به سرمایهٔ زیادی دارد.

اما شمش‌های طلا فقط این قطعات مکعبی بزرگ طلا نیستند. برخلاف تصوری که عموم مردم دارند، شمش‌های طلا در ابعاد و وزن مختلفی عرضه می‌شوند و خرید شمش طلا برای سرمایه‌گذار عادی نیز امکان‌پذیر است.

شمش‌های طلا، قطعاتی از طلای خام مذاب هستند. این طلای خام مذاب، پس از ریخته‌شدن در قالب‌های آماده بسته‌بندی و وکیوم شده و به فروش می‌رسند. شمش‌های طلا 24 عیار هستند، یعنی هر قطعه شمش طلا 99.9 درصد طلای خالص دارد. به‌خاطر عیار بالا و نرم بودن طلای 24 عیار، آن را در بسته‌های مخصوص و وکیوم شده می‌فروشند.

اگر به سرمایه گذاری شمش طلا علاقه دارید این نوشته را از دست ندهید: سرمایه گذاری شمش طلا چگونه است؟

سرمایه گذاری شمش طلا
سرمایه گذاری شمش طلا

مزایای خرید شمش طلا

از مزایای سرمایه‌گذاری در شمش طلا به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

تنوع در وزن

شمش‌های طلا ابعاد و اندازه‌های بسیار متنوعی دارند. برخلاف تصوری که مردم از شمش طلا دارند، شمش طلا را می‌توان در ابعاد متفاوت در وزن‌های یک گرم تا یک کیلوگرم در بازار یافت. این تنوع را در بقیهٔ شکل‌های طلا و سکه نمی‌توان یافت.

معتبر بودن

شمش‌های طلا با اینکه مانند طلای دست‌دوم اجرت ساخت ندارند، اما بسیار معتبر و دارای شناسنامه هستند. طلای دست‌دوم امکان تقلبی یا دزدی بودن را دارد؛ اما در شمش طلا خطر تقلبی بودن تقریباً صفر است.

مناسب برای سرمایه‌گذاری

شمش‌های طلا معتبر هستند و امکان تقلب در آن‌ها کم است، اجرت ساخت ندارند و تنوع بالایی دارند، همچنین قابلیت خریدوفروش جهانی دارند. اگر دراین‌رابطه که خرید شمش طلا بهتر است یا سکه، دچار شک هستید، شاید مزیت اعتبار در بازار جهانی شما را در پاسخ یاری دهد.

شمش طلا با گرم پایین معمولاً برای هدیه به کار می‌روند. گرم‌های بالاتر یعنی از 5 تا 100 گرم بیش‌تر در سرمایه‌گذاری عامهٔ مردم به کار می‌رود. شمش یک‌کیلوگرمی نیز برای مبالغ بالاتر سرمایه‌گذاری کاربرد دارد.

اگر این پرسش در ذهنتان است شمش بخریم یا سکه و نمی‌دانید که در سرمایه‌گذاری شمش بهتر است یا سکه، این مورد ممکن است شما را به خرید شمش طلا سوق دهد.

قابلیت معامله در بازارهای جهانی

شمش طلا در ابعاد و اندازه‌های استانداردی ساخته می‌شود و قابلیت معامله در بازارهای بین‌المللی را دارد. بقیهٔ اشکال طلا مانند سکه‌ها این قابلیت را ندارند. اگر نمی‌دانید که خرید شمش بهتره یا سکه، چنانچه در بازارهای جهانی معامله می‌کنید، شمش می‌تواند گزینهٔ مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد.

عدم نیاز به پرداخت اجرت

برای خرید طلاهایی مانند طلاهای زینتی، یک هزینه‌ای برای اجرت ساخت گرفته می‌شود که در هنگام فروش این مبلغ کاسته می‌شود. در واقع در هنگام فروش آن مبلغ اجرت ساخت کم می‌شود. اما برای شمش طلا برای سرمایه‌گذاری هزینهٔ اجرت نیاز نیست.

نداشتن حباب قیمت

یکی از موارد تفاوت سکه و شمش، در حباب قیمت است. شمش‌های طلا قیمت پایدارتری دارند و مانند سکه حباب قیمت ندارند. دررابطه‌با اینکه شمش طلا بهتره یا سکه، این تفاوت شمش و سکه می‌تواند در انتخاب شما برای سرمایه‌گذاری تأثیر زیادی داشته باشد.

قیمت کم‌تر

شمش طلا نسبت به سکه و طلای نو و دست‌دوم قیمت کم‌تری دارد. دلیل آن این است که شمش طلا یکی از ابتدایی‌ترین و خام‌ترین شکل‌های طلا است که در ساخت سایر اشکال طلا استفاده می‌شود. اگر قیمت برای شما موضوع بسیار مهمی است و نمی‌دانید خرید شمش بهتر است یا سکه، در این مورد شمش ممکن است انتخاب خوبی باشد.

مزایای و معایب سرمایه گذاری شمش طلا
مزایای و معایب سرمایه گذاری شمش طلا

معایب خرید شمش طلا

شمش طلا با وجود کاربرد خوب در سرمایه‌گذاری و وجود مزایای بالای آن، معایبی نیز دارد. از مهم‌ترین معایب آن می‎توان به حمل‌ونقل اشاره کرد. انتقال شمش طلا دشواری‌های خاص خودش را دارد. برای خرید شمش طلا، باید هزینه‌های حمل‌ونقل آن را نیز در نظر گرفت.

از دیگر هزینه‌های خرید شمش طلا، حق بیمهٔ آن است. این حق بیمه مبلغی اضافه بر قیمت شمش طلا است. عیب دیگر خطر سرقت است، خطری که خرید فیزیکی انواع طلا را تهدید می‌کند.

خریدوفروش شمش طلا بین مردم چگونه است؟

دررابطه‌با سرمایه‌گذاری و اینکه سکه بخریم یا شمش طلا، معمولاً شمش‌های طلایی که بین عامهٔ مردم خریدوفروش می‌شود، بیش‌تر به شکل قطعات بیضوی، ورقه‌های مکعب‌مستطیل شکل یا لوله‌ای هستند و مانند سکه‌های طلا در بسته‌بندی مشخصی قرار دارند.

این شمش‌ها را در اندازه‌های مختلف از طلافروشی‌ها می‌توان خریداری کرد. البته این نکته را در خرید شمش در نظر داشته باشید که حتماً آن‌ها را از طلافروشی‌های زیر نظر اتحادیه طلا و جواهرات و معتبر خریداری نمایید.

فارغ از اینکه می‌خواهیم شمش طلا بخریم یا سکه و اینکه در کل شمش بهتره یا سکه، هر دوی این موارد باید دارای شناسنامهٔ معتبر و مشخص باشند. در هنگام خرید شمش طلا باید دقت کنیم که اطلاعات شمش طلا مانند وزن، عیار، کد شناسایی و نام کارخانهٔ تولیدکننده بر شمش نوشته شده باشد. کاربرد کد شناسایی برای بررسی اصالت شمش است.

شمش‌های طلا کجا تولید می‌شوند؟

بهترین شمش‌های طلا بیش‌تر در کارخانه‌های سوئیسی، استرالیایی، انگلیسی و اماراتی ساخته می‌شوند. به‌خاطر تبلیغات موجود، بعضی شمش‌ها طرف‌داران بیش‌تری بوده و در نتیجه قیمت بالاتری دارند.

بهترین و معروف‌ترین شمش طلا در سوئیس ساخته می‌شود. در ایران نیز توسط ضراب‌خانه‌های دولتی شمش طلا تولید می‌شود. بعضی از بخش‌های خصوصی اگر بتوانند از دولت اجازه و تأییدیه بگیرند، می‌توانند اقدام به ساخت شمش طلا کنند.

سکهٔ طلا چیست؟

تا به اینجا شمش طلا و ویژگی‌های آن را خواندید؛ اما برای اینکه بدانید برای سرمایه گذاری شمش طلا بهتر است یا سکه، نیازمند این است که سکهٔ طلا و ویژگی آن را نیز بدانید.

سکهٔ طلا یک قطعهٔ گران‌بها از جنس طلاست. سکهٔ طلا خلوص بالایی دارد و عیار آن 22 است. این سکه از سال 1800 ضرب شده و 90 درصد آن طلا است. سکه‌های طلا حق بیمهٔ اضافی دارند، زیرا از آن‌ها می‌توان به‌عنوان پول قانونی استفاده کرد.

دربارهٔ این سؤال که برای سرمایه گذاری سکه بهتر است یا شمش، گفتن این نکته مهم است که سکه را به‌راحتی می‌توان از طلافروشی‌ها تهیه کرد؛ زیرا خرید آن نسبت به دیگر قطعات طلا دردسترس‌تر و رایج‌تر است. شما می‌توانید آن را از طلافروشی‌های معتبر خریداری نمایید.

انواع مختلف این سکه‌های طلا از سکه‌های هدیه که زیر یک گرم هستند شروع می‌شود. در ادامه به ربع، نیم و تمام سکه می‌رسد. سکهٔ تمام بهار حدوداً 8 گرم است.

اگر می‌خواهید در سکه سرمایه گذاری کنید و نمی‌دانید کدام یک از انواع آن بهتر است این نوشته را از دست ندهید: بهترین نوع سکه برای سرمایه گذاری

سرمایه گذاری سکه طلا
سرمایه گذاری سکه طلا

مزایای خرید سکهٔ طلا

سکهٔ طلا یکی از اشکال طلا است که توسط دولت ضرب می‌شود و آن را می‌توان به‌عنوان پول قانونی استفاده کرد. سکهٔ طلا در سرمایه‌گذاری نیز استفاده می‌شود. برای اینکه متوجه شویم که خرید سکه بهتر است یا شمش، چند مورد از مزایای خرید سکه را در ادامه بیان می‌کنیم:

  1. اندازهٔ مختلف: سکه‌ها در اندازه‌های مختلف موجود هستند. کسانی که می‌خواهند با سکهٔ طلا سرمایه‌گذاری کنند، باتوجه‌به بودجهٔ خود می‌توانند هر اندازه از سکه را خریداری نمایند.
  2. ضمانت: سکه‌های طلا اغلب توسط دولت ضرب می‌شوند؛ بنابراین محتوای طلا و خلوص و طرح تضمین شده است.
  3. نقدینگی: سکه‌‌های طلا نقدینگی دارند؛ زیرا به‌آسانی قابل‌معامله هستند. سرمایه‌گذاران باید منتظر خریدار باشند. آن‌ها به‌صورت جهانی شناخته شده و به‌آسانی فروخته می‌شوند.
مزایا و معایب سرمایه گذاری سکه
مزایا و معایب سرمایه گذاری سکه

معایب خرید سکهٔ طلا

سکهٔ طلا و شمش طلا هر دو در سرمایه‌گذاری کاربرد دارند و خرید آن‌ها روشی پررونق در بازار امروز است. اما سکهٔ طلا نیز مانند شمش طلا از معایبی برخوردار است. پس سکه بخریم یا شمشبه علت جمع‌آوری، وضعیت پول قانونی و نادر بودن، قیمت سکه کمی بیش‌تر از قیمت نقدی باقی فلزات است. افزون بر قیمت آن، به دلیل هزینه‌های طراحی و ساخت سکه، حق بیمهٔ بیش‌تری برای سکه‌های طلا است. به این معایب باید مسئلهٔ حباب قیمت را اضافه کرد.

مقایسهٔ شمش طلا و سکه

در این نوشته مزایا و معایب هر دو روش سرمایه گذاری در سکه و شمش را برای شما توضیح دادیم. برای انتخاب بین شمش و سکه برای سرمایه‌گذاری باید به میزان بودجه، درصد ریسک‌پذیری و شرایط خود دقت کنید. اگر در این باره سوالی دارید می‌توانید برای مشاوره رایگان با ما در تیم طلاین در تماس باشید.

سرمایه‌گذاری شمش یا سکهٔ طلا
سرمایه‌گذاری شمش یا سکهٔ طلا

سخن پایانی

خرید شمش و سکهٔ طلا برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری دارند، با اینکه روشی بسیار خوب است، اما ذهن مردم دررابطه‌با این‌ها دچار این ابهام است که شمش بهتر است یا سکه. در این مطلب، اطلاعاتی دربارهٔ شمش و سکه در اختیار شما قرار دادیم. همچنین در راستای پاسخ به پرسش شمش بهتر است یا سکه، مزایا و معایب هر یک را برشمردیم.

در انتها از شما برای مطالعهٔ این مطلب تشکر می‌کنیم. پیشنهاد می‌دهیم برای کسب اطلاعات تکمیلی دربارهٔ اینکه شمش بهتر است یا سکه، به سایت طلاین به نشانی tlyn.ir مراجعه کنید.

سؤالات متداول:

شمش طلا بهتره یا سکه پارسیان؟

پاسخ این سوال به قصد شما از خرید شمش یا سکه پارسیان باز می‌گردد. اکثر افراد برای سرمایه‌گذاری به سراغ شمش طلا می‌روند و سکه پارسیان را برای هدیه‌دادن انتخاب می‌کنند؛ چراکه شمش طلا عیار بالاتری دارد.

شمش طلا را در چه ابعادی می‌توان برای سرمایه‌گذاری خرید؟

عموم مردم اغلب شمش چند گرمی تا 100 گرمی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند. سرمایه‌گذاران عمده‌تر شمش یک‌کیلوگرمی را انتخاب می‌کنند.

5 دیدگاه دربارهٔ «برای سرمایه گذاری شمش بهتر است یا سکه؟»

  1. با سلام و احترام
    الان با این توضیحات و‌تفاصیری که در مورد شمش و سکه گفته شد یعنی شمش دولتی برای سرمایه گذاری بهتره،حالا یک‌سوال برای فروش ایا سود شمش همانند سکه پرسود خواهد بوو

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام و روز به خیر.
      پاسخ این سوال بستگی به شرایط مختلفی مثل قیمت طلا نوع شمش‌ها و سکه‌ها و… دارد.

  2. علی طلوع

    درودبرشما چرا هرطلافروش میری شمش نمیده ومیگه خریدفروشش ممنوعه ازکی بخریم

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام.
      شمش به عنوان یک کالا در فروشگاه‌های اینترنتی و سایت‌های تولید‌کنندگان به فروش می‌رسد. همین‌طور برای خرید شمش طلا می‌توانید به طلافروشی یا آبشده فروشی‌ها نیز مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا