طلای زرد چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

طلای زرد چیست
5/5 - (1 امتیاز)

همهٔ ما با شنیدن نام طلا به یاد فلزی باارزش و زردرنگ می‌افتیم. اما قطعاً شما هم دیده‌اید که طلا به رنگ‌های دیگری نیز وجود دارد. این رنگ‌های مختلف از طلا در نتیجهٔ آلیاژ کردن طلا با فلزات مختلف ساخته می‌شوند. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که طلای زرد چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ همچنین تفاوت طلای زرد با سایر رنگ‌های طلا را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

منظور از طلای زرد چیست؟

می‌دانید که طلا در حالت خالص به رنگ زرد وجود دارد؛ اما طلای زرد هم طلای کاملاً خالص نیست. طلای زردی که در بازار می‌بینید یک آلیاژ است و از ترکیب طلای خالص با سایر فلزات در مقادیر مختلف ساخته می‌شود. فلزاتی مثل مس یا زینک (روی) معمولاً به همراه طلا در ساخت طلای زرد کاربرد دارند.

طلای زرد، قدیمی‌ترین رنگ طلا است که از هزاران سال پیش در سراسر دنیا توسط مردم اقوام مختلف مورداستفاده قرار می‌گرفته است. همچنان نیز استفاده از طلای زرد مرتبط با سبک کلاسیک و سنتی است و طرف‌داران این سبک بیشتر به سمت این رنگ از طلا گرایش دارند.

درحالی‌که سایر رنگ‌های طلا به‌تازگی و طی سال‌های اخیر توسط مردم مورداستفاده قرار گرفته‌اند. برای مثال طلای سفید اولین‌بار در قرن نوزدهم ابداع شد و در ابتدا هم طرف‌داران چندانی نداشت؛ اما پس از مدتی جایگاه خوبی را در بین مردم کسب کرد و خصوصاً برای ساخت حلقه‌های نامزدی و ازدواج به همراه الماس مورداستفاده قرار گرفت.

منظور از طلای زرد چیست؟
منظور از طلای زرد چیست؟

عیار طلای زرد چیست؟

در واقع طلا را هیچ‌گاه نمی‌توان به‌صورت خالص استفاده کرد، علت آن است که طلای خالص کاملاً نرم و حالت‌پذیر است و برای اینکه استحکام بیشتر و چکش‌خواری مناسب برای ساخت مصنوعات مختلف را داشته باشد، لازم است که با فلزات دیگر ترکیب شود. هر چه میزان این فلزات فرعی بیشتر و عیار طلا پایین‌تر باشد، مقاومت و استحکام آن بیشتر است.

به همین دلیل است که معمولاً طلای ۱۴ یا ۱۸ عیار گزینهٔ مناسبی برای استفاده روزانه و معمول هستند. در مقابل، طلای ۲۴ عیار، طلای تقریباً خالص با خلوص ۹۹.۹۹ است که تنها مقدار کمی از فلزات دیگر به همراه آن وجود دارد. این نوع طلا معمولاً نرم است و جای انگشت بر روی آن باقی می‌ماند؛ بنابراین، طلای ۲۴ عیار به طور معمول مورداستفاده قرار نمی‌گیرد.

انواع رنگ‌های طلا:

به‌طورکلی، رنگ زرد و رنگ سفید، دو تا از پرکاربردترین رنگ‌های طلا هستند. اما طلا به رنگ‌های دیگری نیز موجود است که از جمله معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به رنگ‌های رزگلد، سیاه، سبز و بنفش اشاره کرد. برخی فکر می‌کنند که سایر رنگ‌های طلا، طلای واقعی نیستند، درحالی‌که در همهٔ رنگ‌های طلا میزان مشخصی از طلای خالص زردرنگ وجود دارد و تنها تفاوت در رنگ فلزات افزودنی به آن است که باعث ایجاد تفاوت رنگ می‌شود. در ادامه، به ارائهٔ توضیحات مختصری در مورد معروف‌ترین رنگ‌های طلا می‌پردازیم:

طلای زرد چیست؟

طلای زرد حاصل ترکیب‌کردن طلا با مس و نقره است. از آن جایی که طلا در حالت عادی زردرنگ است، افزودن فلزات دیگر تنها به دلیل ایجاد استحکام است و تأثیری در رنگ آن ندارد. هر چه میزان فلزات دیگر به همراه طلا بیشتر باشد، رنگ زرد آن کمتر خواهد شد.

طلای سفید

طلای سفید حاصل ترکیب طلای خالص با فلزات سفیدرنگ مثل نیکل، پالادیوم، نقره و روی است. درصورتی‌که طلای سفید ۱۸ عیار باشد، ۷۵ درصد آن از طلای خالص و ۲۵ درصد از فلزات نیکل، پالادیوم، روی یا نقره است. در انتهای ساخت طلای سفید برای ایجاد قطعه‌ای براق، روی آن را با رودیوم روکش می‌کنند چرا که طلای سفید بدون روکش خاکستری‌رنگ است و جلای لازم را ندارد.

بیشترین کاربرد طلای سفید در حلقه‌های نامزدی و عروسی است، چرا که مقاومت بالاتری نسبت به طلای سفید دارد و ترکیب آن با سنگ‌هایی مثل الماس که عموماً برای حلقه‌های نامزدی و ازدواج به کار برده می‌شوند، زیباتر است.

برای آشنایی بیشتر با طلای سفید، ترکیبات و مراحل ساخت آن، این نوشته را از دست ندهید: طلای سفید چیست؟

طلای رز گلد

رزگلد که به آن طلای روسی نیز گفته می‌شود و حاصل ترکیب‌کردن طلا با مقدار زیادی مس است که رنگ طلا را اندکی به سمت قرمزی می‌برد. هر چه میزان مس موجود در این نوع طلا بیشتر باشد، میزان قرمزی و همچنین استحکام آن بیشتر خواهد شد. گاهی میزان اندکی نقره نیز به آن افزوده می‌شود.

طلای رزگلد با رنگ پوست هارمونی خوبی دارد؛ اما به علت وجود مقدار بالای مس زودتر دچار زنگ‌زدگی می‌شود. عیار طلای رزگلد معمولاً ۱۸ است که از ترکیب ۷۵ درصد طلای خالص با ۲۵ درصد مس ایجاد می‌شود.

طلای سیاه

برای ساخت طلای سیاه از ترکیب طلای خالص با کبالت استفاده می‌شود و یا اینکه روی طلا را با روکشی از رودیوم و روتنیوم می‌پوشانند که به طلا رنگ سیاه می‌دهد. این روکش نیز مانند روکش طلای سفید پس از مدتی احتیاج به ترمیم دارد. به علت دشوار بودن تولید طلای سیاه معمولاً قیمت آن از سایر انواع طلا بالاتر است.

طلای سبز

طلای سبز نیز حاصل افزودن فلزات نقره، مس و روی به طلای خالص است و کاربرد محدودی در بین مردم دارد.

دقت داشته باشید که طلا، در هر رنگ و شکلی که موجود باشد، ارزش خود را حفظ می‌کند. چرا که با آب‌کردن آلیاژ موردنظر می‌توان طلای خالص را از آن به دست آورد‌؛ بنابراین می‌توان گفت که به‌طورکلی برای عیار کردن طلا از فلزات مختلفی استفاده می‌شود و نوع این فلزات نیز تعیین‌کننده رنگ نهایی طلای موردنظر است‌.

برای آشنایی بیشتر با انواع رنگ‌های طلا و ویژگی‌های آن‌ها این نوشته را بخوانید: آشنایی با انواع رنگ طلا

طلای زرد و دیگر رنگ‌های طلا
طلای زرد و دیگر رنگ‌های طلا

آیا عیار طلای زرد با سایر رنگ‌های طلا تفاوت دارد؟

می‌دانید که عیار، درصد طلای خالص در هر یک از مصنوعات طلا را نشان می‌دهد. در پاسخ به این سؤال که آیا عیار طلای زرد با سایر رنگ‌های طلا تفاوت دارد؟ باید گفت که هیچ تفاوتی در ارزش طلای زرد و طلای سفید با عیار یکسان وجود ندارد. در واقع طلای زرد ۱۸ عیار و طلای سفید ۱۸ عیار هر دو به یک میزان حاوی طلای خالص هستند و از ۱۸ واحد طلای خالص به همراه ۶ واحد فلزات دیگر تشکیل شده‌اند.

آقا قیمت طلای زرد از سایر رنگ‌های طلا بالاتر است؟

خیر، همان‌طور که گفته شد رنگ‌های مختلف طلا با عیارهای یکسان، حاوی میزان برابری طلای خالص هستند و به همین علت تفاوتی در رنگ طلای زرد و سایر رنگ‌های طلا وجود ندارد. هر چند که گاهی طلای سفید را به علت اینکه با رودیوم آبکاری می‌شود به قیمت بیشتری می‌فروشند.

تفاوت طلای سفید و زرد چیست؟

در این بخش به مقایسه برخی از تفاوت‌های دو تا از پرکاربردترین رنگ‌های طلا، یعنی طلای زرد و طلای سفید می‌پردازیم.

بسیاری از افراد به فلز نیکل حساسیت نشان می‌دهند؛ بنابراین، طلای سفید به علت نیکل موجود در آن، می‌تواند باعث ایجاد حساسیت شود. درحالی‌که حساسیت به طلای زرد معمولاً وجود ندارد.

طلای زرد نسبت به طلای سفید نرم‌تر است و راحت‌تر دچار خراش و آسیب می‌شود. پوشش رودیوم طلای سفید باعث استحکام بیشتر آن نسبت به طلای زرد می‌شود.

جلادادن طلای سفید راحت‌تر است. چراکه با جلادادن طلای سفید تنها لایهٔ رویی آن که از جنس رودیوم است از بین می‌رود که می‌توان آن را مجدداً جایگزین کرد. اما با جلادادن طلای زرد یک لایه طلا از روی آن از بین می‌رود که قابل‌جایگزینی نیست.

تفاوت طلای سفید و زرد
تفاوت طلای سفید و زرد

تغییر رنگ طلای زرد به چه علت است؟

احتمالاً شما هم دیده‌اید ‌که زیورآلات طلا پس از مدتی رنگ اولیهٔ خود را از دست می‌دهند و سیاه می‌شوند. این موضوع ممکن است باعث تردید بسیاری از افراد در مورد اصالت طلای موردنظر بشود. باید بدانید که در حالت کلی طلای خالص در برابر اکسیدشدن بسیار مقاوم است و بنابراین طلای زرد ۲۴ عیار عموماً تغییر رنگ ندارد.

اما همان‌طور که گفته شد برای ایجاد استحکام و چکش‌خواری در طلا، فلزات دیگری را با آن آلیاژ می‌کنند و همین عامل باعث تغییر رنگ و سیاه‌شدن طلا است. چرا که سایر فلزات در مقابل اکسیژن و رطوبت هوا دچار واکنش شیمیایی شده، اکسید می‌شوند و رنگ طلا را تغییر می‌دهند. هر چه طلا ناخالص‌تر و دارای عیار کمتری باشد، احتمال سیاه‌شدن آن بیشتر است.

بنابراین، برخلاف تصور بسیاری از افراد، سیاه‌شدن طلا به معنی تقلبی بودن آن نیست و تنها به علت وجود ناخالصی به همراه طلا است. به همین دلیل است که توصیه می‌شود هر چند وقت یکبار طلاهای خود را جلا دهید تا از حالت کدر خارج شده و برق اولیه خود را به دست آورند.

سخن پایانی

در این مقاله به این سؤال پاسخ دادیم که طلای زرد چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. گفته شد که طلای زرد در واقع شکل خالص طلا است که البته معمولاً خلوص ۱۰۰ درصد ندارد و به همراه فلزات دیگری به کار می‌رود. چرا که طلا در حالت خالص فلزی نرم و شکل‌پذیر است و قابلیت استفاده روزانه را ندارد.

طلای زرد قدیمی‌ترین رنگ مورداستفادهٔ طلا است و استفاده از رنگ‌های دیگر طلا به‌تازگی و در سال‌های اخیر در بین مردم رواج پیدا کرده است. سایر رنگ‌های طلا نیز از افزودن فلزات خاص به طلای خالص زرد‌رنگ تولید می‌شوند. چنانچه سؤال دیگری در مورد طلای زرد دارید می‌توانید در بخش نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول:

آیا طلای زرد سفید می‌شود؟

طلای زرد را می‌توان با استفاده از روکشی از رودیوم به طلای سفید تبدیل کرد. این پوشش علاوه بر تغییر رنگ طلا از اکسید و کدرشدن آن نیز جلوگیری می‌کند

آیا طلای زرد خالص است؟

فلز طلا در حالت خالص زردرنگ است؛ اما خالص‌ترین شکل طلا نیز مقداری ناخالصی به همراه دارد. خالص‌ترین طلای موجود عیار 24 دارد که دارای خلوص 99.99 درصد است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا