شمش سوئیسی چیست؟ و چه ویژگی‌هایی دارد؟

شمش سوئیسی چیست؟
3.4/5 - (5 امتیاز)

شمش‌های طلا (gold bar یا gold ingot) یکی از پرکاربردترین انواع طلا در بازار ایران و بازارهای بین‌المللی است که برای مقاصد مختلفی خریدوفروش می‌شوند. از جمله کاربرد‌های شمش طلا در واردات و صادرات طلا، دادن کادو، سرمایه‌گذاری و جمع‌آوری کلکسیون است و افراد باتوجه‌به نیاز و مقاصد خود انواع مختلفی از این شمش‌ها را خریداری می‌کنند.

کشور سوئیس، معروف‌ترین کمپانی‌های تولید شمش را در تمام دنیا دارد و شمش‌های طلا و نقره‌ای که در این کمپانی‌ها تولید می‌شوند در سراسر کشورهای دنیا بین مردم مبادله می‌شوند. در ادامه این مقاله به پاسخ این سال می‌پردازیم که شمش سوئیسی چیست و چرا شهرت جهانی دارد؟

شمش سوئیسی چیست؟

شمش طلا، قطعه طلای خامی است که با حداقل عیار ۹۵۵ و حداکثر عیار ۹۹۹.۹۹ تولید می‌شود. به شمش‌هایی که در کشور سوئیس ساخته می‌شوند شمش سوئیسی می‌گویند. . در مقایسه با شمش‌هایی که در جهان ساخته می‌شود، شمش‌‌های سوئیسی بیشترین شهرت را دارند و گران‌تر هستند. بالا بودن قیمت شمش‌های سوئیسی به شهرت بیشتر آن‌ها در بین مبادله‌گران طلا برمی‌گردد؛ چرا که هر چه تقاضای شکلی از طلا در بازار جهانی یا ملی بیشتر باشد، گران‌قیمت‌تر خواهد بود.

 در بین مصنوعات طلا، شمش‌ها بیشترین میزان خلوص را دارا هستند و در بین شمش‌های مختلف نیز شمش‌های سوئیسی معمولاً از خلوص بالاتری برخوردارند.

اگر دوست دارید با مفهوم شمش طلا آشنا شوید این نوشته را از دست ندهید: هرچیزی که درباره شمش طلا باید بدانید

انواع شمش سوئیسی

معروف‌ترین شرکت تولید شمش‌ سوئیسی در دنیا، شرکت  PAMPاست. علاوه‌برآن، شرکت‌های metalor  و valcambi نیز از شرکت‌های معروف تولید شمش سوئیسی محسوب می‌شوند. در ادامه شمش سوئیسی پمپ را بیشتر به شما معرفی می‌کنیم.

انواع شمش سوئیسی
انواع شمش سوئیسی

شمش سوئیسی PAMP چیست؟

هر کسی که با شمش‌های سوُئیسی آشنایی مختصری داشته باشد، قطعاً آن‌ها را با نام کمپانی PAMP می‌شناسد. کمپانی PAMP suisse از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید طلا و نقره در دنیا است که از سال ۱۹۷۷ فعالیت خود را آغاز کرد و بیشترین شهرت را در بین کمپانی‌های تولید شمش سوئیسی دارد. خصوصاً در بازار طلای ایران، اکثر شمش‌های طلای سوئیسی مربوط به این کمپانی هستند.

کمپانی PAMP از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های موجود برای تولید شمش‌های طلای با‌کیفیت و مطابق استانداردهای جهانی بهره می‌برد. هر یک از این شمش‌ها QR codeیا کد شناسایی مخصوص به خود را دارند و با استفاده از نرم‌افزار Variscan (که اختصاصاً مربوط به شرکت PAMP است) می‌توان اصالت شمش‌های تولیدی توسط این کمپانی را مورد سنجش قرار داد. کمپانی PAMP معمولاً طلا با عیار 24 تولید می‌کند که در وزن‌ها و بسته‌بندی‌های استاندارد به خریداران عرضه می‌شوند.

وزن شمش طلای سوئیسی چقدر است؟

برخلاف تصور بسیاری از افراد، شمش‌های طلا به قطعات بزرگ و زردرنگی که در فیلم‌ها می‌بینیم محدود نمی‌شوند. به‌طورکلی شمش‌ها در سراسر دنیا در وزن‌های بسیار متنوعی تولید می‌شوند و خریداران باتوجه‌به بودجهٔ خود به خرید آن‌ها می‌پردازند. وزن و عیار شمش‌های طلا در هر کشور و حتی در شرکت‌های مختلف سازندهٔ شمش‌های طلا متفاوت است.

بازار طلا در هر کشور و هدفی که شمش‌ها باتوجه‌به آن ساخته می‌شوند، بر عیار و وزن شمش‌های تولیدی کمپانی‌ها اثرگذار است. برای مثال، از شمش‌های ۱ گرمی معمولاً برای هدیه‌دادن و از شمش‌های ۱ کیلوگرمی برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود. شمش‌های ۱۰ یا ۱۲ کیلوگرمی نیز معمولاً در جهت واردات و صادرات طلا توسط دولت‌ها به کار برده می‌شوند.

از بعضی از این شمش‌های بزرگ برای ضرب سکه و از بعضی دیگر نیز برای ساخت زیورآلات مختلف استفاده می‌شود. شمش‌های طلایی که توسط مردم عامه خریدوفروش می‌شوند نیز در وزن‌های ۱ گرمی، ۲.۵ گرمی، ۵ گرمی، ۱۰ گرمی، ۲۰ گرمی، ۵۰ گرمی، ۱۰۰ گرمی، نیم اونسی، یک اونسی، نیم‌کیلوگرمی و یک‌کیلوگرمی وجود دارند.

وزن شمش طلای سوئیسی
وزن شمش طلای سوئیسی

شمش سوئیسی چه مشخصاتی دارد؟

شرکت‌های تولید شمش‌های طلا مشخصات خاصی را روی شمش‌ها درج می‌کنند. شمش‌های سوئیسی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. هر یک از کمپانی‌های تولید شمش‌های سوئیسی، قالب‌های مخصوص به خود را برای تولید شمش‌ها دارند که حاوی این مشخصات هستند.

این مشخصات در هنگام قالب‌گیری شمش‌ها توسط شرکت‌های سازنده بر روی آن‌ها ثبت می‌شود و به همین دلیل دست‌کاری اطلاعات شمش‌ها و یا تولید شمش‌های تقلبی کار آسانی نیست و همین موضوع یکی از عوامل اعتبار بالای شمش‌ها نسبت به سایر مصنوعات طلا محسوب می‌شود. مشخصاتی که روی شمش‌های طلا درج می‌شود شامل این موارد است:

۱.نام شرکت سازنده

۲.عیار شمش یا درصد خلوص (که معمولاً شمش‌ها با عیار ۲۴ یا ۹۹۹.۹ تولید می‌شوند)

۳.وزن شمش

۴.جنس شمش (که روی شمش‌های طلا عبارت Gold یا Gold fine و روی شمش‌های نقره عبارت Silver حک می‌شود)

۵.کد شناسایی (همهٔ مصنوعات طلا کد شناسایی مخصوص به خود را دارند که به آن کد ری‌گیری گفته می‌شود)

شمش نقره سوئیسی چیست؟

بسیاری از افرادی که در زمینه خریدوفروش فلزات گران‌بها فعالیت دارند، می‌دانند که وقتی سخن از شمش‌های سوئیسی به میان می‌آید، شمش‌های نقره هم حرفی برای گفتن دارند. شمش‌های نقرهٔ سوئیسی نیز در تمام دنیا شهرت دارند و می‌توانند به‌صورت بین‌المللی در بازار جهانی مبادله شوند.

معروف‌ترین کمپانی تولید شمش‌های نقره سوئیسی، کمپانی (JM) johnson matthey است. یک شرکت بریتانیایی پالایش طلا و نقره که به تولید شمش‌های نقره با عیار ۹۹۹ شهرت دارد. دفتر مرکزی این کمپانی در شهر لندن واقع شده و تأثیر واضحی بر بازار بورس جهانی دارد.

همان‌طور که برای ساخت مصنوعات طلا معمولاً فلزات دیگری را به آن اضافه می‌کنند؛ مصنوعات نقره را نیز با افزودن فلزات دیگر برای ساخت محصولات موردنظر خود آماده می‌کنند. بسیاری از مصنوعات نقره مثل آینه و زیورآلات یا ظروف، عیار ۸۴۰، ۹۰۰ یا ۹۲۵ دارند.

عیار ۹۰۰ یا ۹۰ در مصنوعات نقره به این معنی است که در قطعهٔ موردنظر ۹۰ درصد نقرهٔ خالص و ۱۰ درصد فلزات دیگر وجود دارد. اما شمش‌های نقره معمولاً از عیار بالاتری برخوردار هستند. این شمش‌ها توسط کمپانی‌های معروف و با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته ساخته می‌شوند. خالص‌ترین شمش‌های نقرهٔ موجود در بازار نقرهٔ جهانی مربوط به کمپانی johnson matthey است که عیار ۹۹۹ دارند.

شمش نقره سوئیسی چیست
شمش نقره سوئیسی چیست

چرا شمش سوئیسی بخریم؟

می‌دانید که قیمت شمش‌های طلا به عوامل بسیار متفاوتی بستگی دارد. از جمله این عوامل می‌توان به عیار، وزن و شرکت و کشور تولیدکنندهٔ آن شمش اشاره کرد و خریداران باید باتوجه‌به بودجه‌ای که در اختیار دارند مناسب‌ترین شمش را برای خرید انتخاب کنند.

گفته شد که شمش‌های سوئیسی نسبت به سایر شمش‌های طلا معمولاً قیمت بالاتری دارند. اکنون این سؤال پیش می‌آید که چرا بسیاری از فعالان بازار طلا و جواهرات با وجود آگاهی به این مطلب همچنان خرید شمش‌های سوئیسی را به سایر شمش‌های موجود در بازار ترجیح می‌دهند؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که به‌طورکلی شمش‌های سوئیسی یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. به‌خصوص اگر به سرمایه‌گذاری و مبادلهٔ طلا در سطح بین‌المللی علاقه دارید، شمش‌ سوئیسی یکی از بهترین گزینه‌ها است. علت این است که این شمش‌ها اعتبار جهانی دارند و خریدوفروش آن‌ها در بازار هر یک از کشورهای دنیا کار نسبتاً آسانی است.

همچنین خلوص و عیار شمش‌های طلا نیز یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در قیمت و اعتبار آن‌ها است و شمش‌های سوئیسی از خلوص بسیار خوبی برخوردارند. اگر این موارد برای شما هم مهم است، خرید شمش‌های سوئیسی کار معقولی به نظر می‌رسد. در غیر این صورت می‌توانید به سراغ سایر شمش‌ها و حتی شمش‌های تولید کمپانی‌های داخلی مثل خانهٔ سکهٔ ایران یا ایران شمش بروید.

اگر هم به سرمایه گذاری در شمش علاقه دارید، این نوشته را از دست ندهید: سرمایه گذاری شمش طلا

برای خریدوفروش شمش‌ سوئیسی به کجا مراجعه کنیم؟

برای خریدوفروش شمش‌ سوئیسی باید به فروشندگان معتبر و زیر نظر اتحادیه طلا و جواهر مراجعه کنید. بهتر است در هنگام خرید شمش‌های طلا، شخصی که عیارسنجی را می‌داند همراه خود داشته باشید تا شمش‌ها را با اطمینان بیشتری خریداری کنید. حتماً به مشخصات درج شده روی شمش، به‌خصوص عیار، وزن، نام شرکت سازنده و کد شناسایی دقت کنید.

اگر از شمش‌های تولیدی کمپانی PAMP suisse خریداری می‌کنید، می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار veriscan اصالت شمش را بررسی کنید. همچنین اگر از قبل شمش مشابهی خریداری کرده‌اید و به اصالت آن اطمینان دارید، می‌توانید برای خرید شمش‌های بعدی آن‌ها را با شمش قبلی خود مقایسه کنید.

 سخن پایانی

در این مقاله به بررسی این سؤال پرداختیم که شمش سوئیسی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. گفته شد که شمش‌های‌ سوئیسی انواعی از شمش‌های طلا و حتی نقرهٔ تولید شده توسط کمپانی‌های سوئیسی هستند که از اعتبار بسیار بالایی در سطح جهانی برخوردارند و به همین دلیل عموماً نسبت به سایر شمش‌های قیمت بالاتری دارند.

از معروف‌ترین شرکت‌های تولید شمش‌های طلای سوئیسی می‌توان PAMP suisse، و از معروف‌ترین شرکت‌های تولید شمش‌های نقرهٔ سوئیسی می‌توان را نام برد. این شمش‌ها دارای وزن‌ها و عیار‌های مختلفی هستندو بیشترین کاربرد آن‌ها در مبادلات بین‌المللی است. چنانچه سؤال دیگری در مورد شمش‌های سوئیسی دارید می‌توانید آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول:

تفاوت شمش سوئیسی و ایرانی چیست؟

شمش‌های سوئیسی توسط کمپانی‌های معتبر ساخته می‌شوند و از اعتبار جهانی بالایی برخوردار هستند، در مقابل، شمش‌های ایرانی تولید کمپانی‌های داخلی هستند و امکان مبادله در بازار جهانی را ندارند.

عیار شمش‌های سوئیسی چقدر است؟

شمش‌های سوئیسی جزو خالص‌ترین شمش‌های موجود در بازار طلای چهانی هستند و بسیاری از آن‌ها عیار ۹۹.۹۹۹۹ دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا