برای سرمایه گذاری طلا یا بیت کوین بخریم؟

برای سرمایه گذاری بیت کوین بخریم یا طلا؟
4/5 - (2 امتیاز)

طلا یا بیت کوین؟ طلا به‌طور کلی برای سرمایه‌گذارانی مناسب است که به‌دنبال ثبات و ریسک کم هستند. سرمایه‌گذاری روی طلا نیاز به پیگیری مداوم اخبار و بررسی نوسان‌های لحظه‌ای ندارد و به صورت بلند‌مدت سود می‌دهد؛ اما سرمایه‌گذاران بیت کوین، معمولاً ریسک بالا را قبول می‌کنند و از هیجان‌های شدید قیمت بیت کوین استفاده می‌کنند تا سود‌های کوتاه مدت و لحظه‌ای داشته باشند. بسته به این که اهداف سرمایه گذاری شما در بیت کوین یا طلا چیست و چه‌قدر ریسک‌پذیری دارید، می‌توانید به سراغ انتخاب یکی از این گزینه‌ها بروید.

اگر دوست دارید تحلیل تخصصی درباره شباهت‌ها، تفاوت‌ها و رابطه بیت کوین و طلا بخوانید، این نوشته را از دست ندهید.

تاریخچه طلا و بیت کوین برای سرمایه گذاری

می‌توان گفت از حدود ۶۰۰ سال پیش از میلاد که سکه‌های طلا در لیدیای باستان (ترکیه امروزی) ضرب شدند، سرمایه‌گذاری در طلا هم آغاز شد. پس انداز و سرمایه‌گذاری طلا طول عمری تقریباً به اندازه عمر بشریت دارد و به همین خاطر همواره یکی از سرمایه‌گذاری‌های شناخته شده در جهان بوده است. از سویی، بیت کوین برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ و توسط فردی ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاماتو «Satoshi Nakamoto»، معرفی شد و پس از طی کردن دوره‌های زیادی از رکود و رشد، اکنون به عنوان یک ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقایسه طلا و بیت کوین

در جدول زیر می‌توانید در یک نگاه به مقایسه طلا و بیت کوین به عنوان یک دارایی برای سرمایه‌گذاری بپردازید و بنا بر شرایط خود به سوال طلا یا بیت کوین پاسخ دهید:

ویژگیطلابیت کوین
قابلیت خرج کردن به صورت مستقیمندارد، ابتدا باید آن را تبدیل به پول کنید.دارد، در برخی از کشور‌ها برای پرداخت مستقیم استفاده می‌شود.
هویت مالکمشخص است.نامشخص است.
فرایند انتقالطولانی در روش‌های فیزیکی و آنی در روش‌های سرمایه‌گذاری آنلاینآنی و سریع است.
قابلیت جعلدارد و همواره باید درباره عیار آن مطمئن باشید.غیر قابل جعل است.
امنیت هک یا دزدیمتوسط، بستگی به نوع طلای خریداری شده دارد.متوسط، ممکن است کیف پول شما هک شود.
سپر مدافع در برابر تورمهست.هست.
دخایر محدودخیر.بله.
دوام و پایداریبسته به شکل آن دارد. در شکل فیزیکی نیاز به نگهداری اصولی دارد.به صورت دیجیتال کامل پایدار است.
پرداخت قابل بازگشتدارد.ندارد.
تقسیم پذیریدارد: به واحد‌های مختلف مثل گرم، مثقال و سوت.دارد.
جدول مقایسه طلا و بیت کوین

در ادامه به بررسی امنیت، نوسان قیمت، توزیع و شباهت و تفاوت‌های بیت کوین و طلا برای سرمایه گذرای می‌پردازیم.

امنیت در سرمایه گذاری طلا و بیت کوین

طلا بخریم یا ارز دیجیتال؟ کدام ایمن‌تر است؟ طلا یکی از امن‌ترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که می‌توان انجام داد. می‌توان آن را در انبارها و بانک‌هایی با امنیت بالا که غیرقابل‌نفوذ هستند، نگهداری کرد. البته، این امر دسترسی به طلای شما را دشوارتر از دسترسی به بیت کوین می‌کند؛ اما برای یک سهام سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت، به‌ندرت نیاز به دسترسی فوری وجود دارد. سرمایه‌گذاران معمولاً است مقادیر متوسطی از طلا را در گاوصندوق شخصی برای دسترسی فوری ذخیره کنند.

بیت کوین نیز بسیار امن است. بااین‌حال، ارزهای دیجیتال به روی هکرها باز هستند و کیف پول‌ها با نرخی بالاتر از همیشه هک می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، سال 2022 بزرگ‌ترین سال برای هک کریپتو بود. تصور می‌شود که تا سال 2022 تقریباً 140 میلیارد دلار بیت کوین به طور غیر قابل برگشتی ازدست‌رفته است.

✅از لحاظ امنیت در پاسخ سؤال طلا بخریم یا بیت‌ کوین: طلا از امنیت بالاتری برخوردار است.

امنیت بیت کوین بیشتر است یا طلا؟
به خاطر رشد هکر‌های بیت‌کوین، سرمایه گذاری طلا راه امن‌تری است.

نوسان در سرمایه گذاری طلا و بیت کوین

در هنگام نوسانات بازار بیت ‌کوین یا طلا قابل‌اعتمادتر است؟ طلا به دلیل نوسانات کم خود در طول زمان مشهور است. تحت‌تأثیر بازار سهام باقی می‌ماند و ذخیره خالص به‌ویژه در برابر تورم باارزش است. سرمایه‌گذاری طلا به طور مرتب به‌عنوان ابزاری برای کاهش نوسانات کلی سهام استفاده می‌شود. هنگامی که سایر بازارها سقوط می‌کنند، ارزش آن افزایش می‌یابد و قابلیت پیش‌بینی سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند. برای دیدن نوسان‌های طلا می‌توانید این صفحه را ببینید: قیمت طلا

بیت کوین روی دیگر سکه است. این ارز دیجیتال پرچم‌دار سرمایه‌گذاری‌های بی‌ثبات و پرخطر شده است؛ بنابراین درحالی‌که سرمایه‌گذاری در بیت کوین می‌تواند جنبه مثبتی داشته باشد، اما نوسانات ریسک بزرگی را نیز به همراه دارد. باتوجه‌به اینکه بیت کوین هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد، رفتار قیمت آن به طور باورنکردنی غیرقابل‌پیش‌بینی باقی‌مانده است، بنابراین پیش‌بینی دشوار است. برای مثال، از اول ژانویه 2021 تا 12 نوامبر 2021، قیمت بیت کوین 100 درصد افزایش یافت. سپس از 16 نوامبر 2021 تا 16 نوامبر 2022، 74 درصد کاهش یافت.

✅باتوجه‌به نوسانات بازار طلا بخریم یا بیت ‌کوین؟ طلا به‌صورت روزانه، هفتگی و سالانه بسیار کمتر از بیت کوین نوسان دارد.

توزیع طلا و بیت کوین برای سرمایه گذاری

 بیت‌ کوین بخریم یا طلا؟ کدام بیشتر عرضه می‌شود؟ طلا در عرضه محدود است و چیزی نیست که بتوان تولید یا ایجاد کرد. جالب است بدانید ذخایر طلا در پوسته بالایی زمین در 20 سال گذشته حدود 1.7 درصد در سال افزایش یافته است و تقریباً 50 میلیون تروی اونس طلا در سال استخراج می‌شود. این ثبات در استخراج و ارزش طلا است که شورای جهانی طلا 30 سال آینده را برای طلا پیش‌بینی کرده است که بینش ارزشمندی را در مورد تقاضای طلا در آینده ارائه می‌کند.

 از نظر کمبود، بیت کوین را می‌توان بسیار کمیاب در نظر گرفت. در واقع تنها 21 میلیون بیت کوین وجود دارد و دیگر نمی‌توان بیش از این سقف ایجاد یا استخراج کرد.

✅ در جواب طلا بخریم یا ارز دیجیتال در بخش توزیع، بیت کوین احتمالاً کمیاب‌تر از طلا است و اگر مشکلات مربوط به بیت کوین جعلی برطرف شود، ممکن است ارزش آن افزایش یابد.

مشاهده اطلاعات بیت کوین

شباهت طلا و بیت کوین در سرمایه گذاری

 در رابطه طلا و ارز دیجیتال باید گفت هر دو این فرصت را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند تا به طور فعال کنترل امور مالی خود را خارج از دنیای بانکداری سنتی در دست بگیرند.. برخی دیگر از شباهت‌ها وقتی می‌خواهیم طلا بخریم یا ارز دیجیتال، موارد زیر هستند:

  • طلا و بیت کوین هر دو در عرضه محدود هستند؛
  • طلا و بیت کوین هر دو جایگزین ارزهای فیات هستند؛
  • هر دو می‌توانند به عنوان ابزار متعادل‌کننده پورتفوی سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار بگیرند؛
  • هر دو در بازار‌های مالی جهانی عرضه و تقاضای مداوم دارند.

طلا درگذشته به‌عنوان پول استفاده می‌شد و تقریباً با هر ارزی می‌توان آن را نقد تبدیل کرد. در همین حال، بیت کوین به طور فزاینده‌ای در حال ادغام با سیستم‌های مختلف پرداخت جهانی است.

بیت کوین بخریم یا طلا؟
طلا و بیت کوین هر دو بازار‌های سرمایه‌گذاری پر سودی هستند.

تفاوت بیت کوین و طلا در سرمایه گذاری

در ادامه به بررسی تفاوت‌های بیت کوین و طلا در سرمایه‌گذاری می‌پردازیم:

  • شکل فیزیکی: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها میان طلا و بیت کوین شکل فیزیکی آن‌ها است. همان‌طور که می‌دانیم طلا یک فلز جامد است که نیاز به فضایی برای ذخیره‌سازی دارد؛ اما بیت کوین یک دارایی دیجیتال محسوب می‌شود که می‌توان آن را در کیف پول‌های مجازی نیز ذخیره کرد.
  • روش تولید: برای به دست آمدن طلا باید آن را از دل زمین استخراج کرد؛ اما بیت کوین توسط فرایند رمز‌نگاری و ماینینگ تولید می‌شود.
  • نوسان‌ قیمتی: بیت کوین به خاطر ماهیت تازه و نوظهور خود معمولاً نوسان‌های قیمت شدید‌تر و سریع‌تری را تجربه می‌کنند.
  • انتقال مالکیت: به خاطر سازوکار آنلاین خرید بیت کوین، انتقال مالکیت آن معمولا به صورت مجازی انجام می‌شود؛ اما برای فروش طلا معمولاً از روش‌های حضوری استفاده می‌شود.
  • سرعت در خرید و فروش: از آنجایی که طلا یک دارایی فیزیکی است، فرایند خرید و فروش آن برای سرمایه‌گذاری در بعضی از اشکال بسیار زمان‌بر است و نیاز به حمل و نقل دارد؛ اما سرعت خرید بیت کوین به خاطر مجازی بودن فرایند، بالاتر است.

البته محدودیت‌هایی که به برای طلا به عنوان یک دارایی فیزیکی در نظر گرفتیم، همیشگی نیستند. برای مثال اگر شما از سامانه خرید و فروش آنلاین طلاین، برای سرمایه‌گذاری استفاده کنید، دیگر نگران سرعت خرید و فروش طلا نخواهید بود و همه چیز در لحظه انجام می‌شود.

رابطه طلا و بیت کوین

به‌طور کلی رابطه مستقیم بین قیمت طلا و بیت کوین وجود ندارد، زیرا طلا و بیت کوین دو دارایی متفاوت هستند و در بازارهای متفاوتی معامله می‌شوند. با این حال، برخی متخصصان بازار معتقدند که در برخی شرایط، قیمت بیت کوین و طلا می‌تواند به صورت معکوس حرکت کنند؛ به عنوان مثال در شرایطی که ارزش دلار کاهش می یابد، افزایش قیمت طلا و بیت کوین مشاهده می‌شود. همچنین، برخی سرمایه گذاران به دنبال تنوع در سبد سرمایه گذاری خود هستند و به همین دلیل، همزمان در بازار طلا و بیت کوین سرمایه گذاری می کنند.

نکته آخر درباره انتخاب طلا یا بیت کوین برای سرمایه‌گذاری

در این نوشته دیدیم که طلا و بیت کوین به عنوان روش‌های رایج سرمایه گذاری، هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند؛ طلا سابقه‌ای طولانی و روندی ثابت در قیمت‌ داشته است؛ در حالی که بیت کوین، ارز دیجیتالی نسبتا جوان‌تر است که سرعت خرید و فروش آن بالا است؛ اما نوسان‌های قیمتی زیادی را هم تجربه می‌کنند.

به عنوان نکته آخر خوب است اشاره کنیم پیش از سرمایه‌گذاری در هر نوع بازای (طلا یا بیت کوین) ابتدا به خوبی درباره آن تحقیق کنید و با بررسی میزان ریسک و بازدهی، سرمایه‌گذاری را شروع کنید. شما می‌توانید در وبلاگ طلاین دیگر نوشته‌ها را درباره سرمایه گذاری طلا بخوانید و اگر سوالی داشتید از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

مشتاق هستیم بدانیم پاسخ شما به این سوال چیست: طلا بخریم یا بیت کوین؟

سوالات متداول:

آیا طلا در مقایسه با بیت کوین برای سرمایه‌گذاری امن‌تر است؟

هر دو امن هستند. اما دسترسی به طلا در مقایسه با بیت کوین سخت‌تر بوده و بیت کوین هم ممکن است توسط هکرها هک شود.

آیا طلا و بیت کوین پای خود را از بانکداری سنتی فراتر گذاشته‌اند؟

 بله هر دو این فرصت را فراهم می‌کنند تا سرمایه‌گذار کنترل امور مالی خود را خارج از بانک برعهده بگیرند.

4 دیدگاه دربارهٔ «برای سرمایه گذاری طلا یا بیت کوین بخریم؟»

    1. پشتیبانی سامانه (خانم محمدی)

      سلام وقت به خیر. می‌توانید بعد از مرحله احراز هویت، موجودی طلایی خود را به ریالی بازگردانید و درخواست وجه نمایید. این ویدیو نیز به شما کمک خواهد کرد: آموزش فروش طلا در طلاین

  1. درود بر شما
    لطفاً برای رونق بیشتر سایت و اعتماد کامل برای کاربر مشخص بفرمایید از کجا باید مطمئن بشیم جسارتا امروز میشه با دو تومن توسط ای آی سایت راه اندازی کرد فقط نماد اعتماد این کار میکنه مجوز ها فقط عکس هستند من میخواهم طلای ابشده معامله کنم اما حقیقت ترسیدم

    1. پشتیبانی سامانه (خانم محمدی)

      سلام وقت به خیر. مجوز های طلاین در حال نهایی شدن هستند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با بخش پشتیبانی ما در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا