فرق طلای ۱۸ عیار و ۲۴ عیار چیست؟

فرق طلای ۱۸ عیار و ۲۴ عیار چیست
5/5 - (1 امتیاز)

حتما شما هم هنگام خرید طلا عبارت «عیار طلا» را شنیده‌اید. طلا با عیارهای یا درصد خلوص‌های مختلف مثل ۱۸ و ۲۴ در طلا فروشی‌ها به فروش می‌رسد و در سرمایه‌گذاری، ساخت جواهرات و صنایع‌ مختلف کاربرد دارند. در این مطلب از طلاین قصد داریم هر آنچه که باید در مورد فرق طلای ۱۸ عیار و ۲۴ عیار بدانید را به شما بگوییم. با ما همراه باشید. 

فرق طلای ۱۸ عیار و ۲۴ عیار

شاید هنگام خرید طلا شما فقط متوجه تفاوت قیمت طلای ۱۸ عیار با ۲۴ عیار شده باشید که طلای ۲۴ عیار کمی گران‌تر از طلای ۱۸ عیار است. این دو نوع طلا، تفاوت‌های زیر را دارند:

  1. طلای ۲۴ عیار خالص‌تر از طلای ۱۸ عیار است و رنگی درخشان‌تر دارد.
  2. طلای ۱۸ عیار کاربرد گسترده‌تری در صنایع، ساخت جواهرات و سرمایه‌گذاری دارد؛ در حالی که طلای ۲۴ به خاطر نرم‌بودنش کمتر استفاده می‌شود.
  3. طلای ۲۴ عیار نرم‌تر و چکش‌خوار‌تر است.
  4. تفاوت قیمت طلای ۱۸ عیار با ۲۴ عیار مشهود است؛ از آنجایی که طلای ۲۴ عیار خالص‌تر است، میزان عیار بیشتری در آن وجود دارد و گران‌تر است.

بیایید هر یک از این تفاوت‌ها را به صورت دقیق‌تر بررسی کنیم.

تفاوت ظاهری طلای ۱۸ عیار و ۲۴ عیار 

اول از همه به بررسی ظاهر طلای ۲۴ عیار می‌پردازیم. طلای ۲۴ عیار از ترکیب طلا با مقدار ناچیزی فلزات دیگر ساخته شده (این مقدار از فلزات ترکیب شده آنقدر ناچیز است که می‌توان از آن صرف نظر کرد. در یک قطعه طلای ۲۴ عیار، 9/99% طلای خالص و 0.۱/0 % از فلزات دیگر استفاده شده.) همین امر باعث شده که طلای ۲۴ عیار به رنگ زرد روشن باشد ولی ظاهر بسیار نرمی دارد که از آن در ساخت جواهرات استفاده نمی‌شود. 

اما طلای ۱۸ عیار، با فلزات مختلفی ترکیب می‌شود تا به اندازه طلای ۲۴ عیار نرم و انعطاف پذیر نباشد. (طلای ۱۸ عیار از مخلوط 75% طلا و 25% فلزات دیگر ساخته شده.) رنگ طلای ۱۸ عیار با توجه به اینکه چه فلزاتی با آن مخلوط شده‌اند متغیر است. به همین ترتیب ما در طلای ۱۸ عیار شاهد طیف رنگی گسترده‌تری هستیم. این رنگ‌ها می‌تواند رزگلد، طلایی، نقره‌ای و شامپاینی باشد. شایان ذکر است که طلای ۱۸ عیار به اندازه طلای ۲۴ عیار رنگ زرد و روشنی ندارد. 

تفاوت ظاهری طلای ۱۸ عیار و ۲۴ عیار 

تفاوت در کاربرد طلای ۱۸ عیار و ۲۴ عیار

فرق طلای ۱۸ عیار و ۲۴ عیار در کاربردشان نیز به وضوح در صنایع مختلف به چشم می‌خورد. از آنجایی که طلای ۲۴ عیار، خالص‌تر از طلای ۱۸ عیار است، نرم‌تر و انعطاف پذیرتر است. همین امر سبب شده تا از طلای ۱۸ عیار بیشتر در ساخت جواهر و زیورآلات استفاده شود. از آنجایی که طلای ۲۴ عیار نرم‌تر است، کار با آن بسیار سخت‌تر است و  با توجه به درصد خلوص بالایش، کاملا باید قیمت بالاتر را انتظار داشت. معمولا از طلای ۲۴ عیار برای سرمایه گذاری، تجهیزات پزشکی و تزئینات آبکاری استفاده می‌شود. با همه اینها طلای ۱۸ عیار به دلیل دوام و استحکام بالایی که دارد از محبوبیت بیشتری درمیان مردم برخوردار است.  صنعت الکترونیک و جواهرسازی از جمله صنایعی هستند که در آن‌ها طلای ۱۸ عیار کاربرد گسترده‌ای دارد. 

تفاوت در کاربرد طلای ۱۸ عیار و ۲۴ عیار

تفاوت در ساختار و خصوصیات طلای ۱۸ عیار و ۲۴ عیار

طلای خالص، ساختار متراکم و بسیار نرمی دارد. (منظور از طلای خالص، همان طلای ۲۴ عیار است.) در حقیقت طلای ۲۴ عیار آنقدر نرم است که می‌توانید یک اونس از آن را به صورت ورقه‌ای بسیار نازک به اندازه حدود 300 فوت، چکش کاری کنید و مورد استفاده قرار دهید. اما طلای ۱۸ عیار این قابلیت را ندارد زیرا درصد خلوص پایین‌تری دارد و از آنجایی که با فلزات دیگر ترکیب شده، سختی و استحکام بیشتری نسبت به طلای ۲۴ عیار دارد. 

تفاوت قیمت طلای ۱۸ عیار با ۲۴ عیار

در قیمت طلای ۲۴ عیار و ۱۸ عیار نیز تفاوت‌هایی وجود دارد. طراحی قطعه، ساخت و ساز و فلزاتی که در ترکیب طلا به کار رفته‌اند می‌توانند در قیمت طلا موثر باشند. با این حال از آنجایی که طلای ۲۴ عیار خلوص بیشتری دارد، قیمت بیشتری نیز دارد. 

شما می‌توانید قیمت طلای ۱۸ عیار و قیمت طلای ۲۴ عیار را در سایت طلاین مشاهده کنید.

طلای ۱۸ عیار برای سرمایه گذاری مناسب است یا طلای ۲۴ عیار؟

با توجه به اینکه انواع عیار طلا، تفاوت‌هایی دارند سوالی که برای اکثر افراد پیش می‌آید این است که کدام عیار طلا برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

 به طور کلی طلای ۱۸ عیار در شکل طلای آب شده به خاطر نقدینگی بالاتر و قیمت پایین‌تر بیشتر به عنوان بهترین طلا برای سرمایه‌گذاری‌های به خصوص کوتاه‌مدت‌تر استفاده می‌شود و طلای ۲۴ عیار را معمولا برای سرمایه‌گذاری‌های بلند‌مدت‌تر و در حجم‌های بالا خریداری می‌کنند.

با این حال اگر بودجه کافی دارید می‌توانید طلای ۲۴ عیار را برای سرمایه گذاری بخرید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که نگهداری از طلا با توجه به قیمت روز افزون آن و حفظ امنیت آن یکی از مشکلات بزرگ افراد سرمایه گذار است. این نکته نیز شایان ذکر است که معمولا در کشور ما طلای ۲۴ عیار به صورت زیورآلات به فروش نمی‌رسد و تنها به صورت شمش طلا و برای سرمایه گذاری افراد خرید و فروش می‌شود. 

سخن پایانی

در این نوشته ۴ فرق طلای ۱۸ عیار و ۲۴ عیار را بررسی کردیم. پیش‌تر به این نکته اشاره کردیم که برای سرمایه گذاری اگر بودجه کافی را دارید، می‌توانید از طلای ۲۴ عیار استفاده کنید. اما اگر بودجه کمتری دارید می‌توانید از طلای ۱۸ عیار برای سرمایه گذاری استفاده کنید. نکته مهمی که در این میان وجود دارد، این است که برای افرادی که سرمایه گذاری روی طلا را انتخاب می‌کنند، نگهداری و امنیت طلا یکی از چالش‌های بزرگ بوده و هست. به همین منظور جهت حفظ امنیت برای طلا و زیورآلاتی که خریده‌اید می‌توانید از صندوق‌های امانی استفاده کنید. 

راه مطمئن‌تری می‌خواهید؟ طلاین در خدمت شما است. در سامانه طلاین میتوانید طلای ۱۸ عیار آب شده را بدون خروج از خانه و دغدغه نگهداری و حفظ امنیت خرید و فروش کنید. طلایی که توسط سامانه طلاین خرید و فروش می‌شود، اجرت ثابت و کمی داشته و مشتری می‌تواند طلا را به قیمت اتحادیه خریده و به همان قیمت مصوب روز به فروش برساند. از طرفی طلای خریداری شده از سامانه طلاین در امنیت کامل قرار دارد و لازم نیست آن را در خانه یا حتی صندوق‌های امانی نگه دارید. 

سوالات متداول:

آیا غیر از طلای ۱۸ و ۲۴ عیار، طلا با عیار پایین‌تر نیز داریم؟ 

بله. انواع عیار طلا از ۹ تا ۲۴ در جهان وجود دارند و بسته به ویژگی‌هایشان کاربرد‌های گسترده‌ای دارند.

چه عواملی روی قیمت طلای ۲۴ عیار و ۱۸ عیار تاثیر دارد؟ 

بازارهای جهانی، نرخ ارز و میزان عرضه و تقاضا از جمله عواملی است که نه تنها روی قیمت طلای ۲۴ عیار و ۱۸ عیار بلکه روی قیمت طلای آب شده نیز تاثیر مستقیم دارد. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا