طلا از چه چیزی درست می‌شود؟ نحوه تشکیل طلا چیست؟

نحوه تشکیل طلا چیست؟
4.1/5 - (17 امتیاز)

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که طلا از چی درست میشه و نحوه تشکیل طلا چگونه است؟ طلا از آن دسته فلزاتی است که همواره شگفتی و تعجب برانگیز بوده و برای انسان‌ها همیشه جذابیت داشته است. این فلز گران‌قیمت به دلیل زیبایی، مقاومت، انعطاف‌پذیری، نشاط و خلوص بالای خود، در تزیینات، جواهرات، سکه‌ها و حتی در صنایع الکترونیکی و فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تشکیل طلا یک فرایند پیچیده و طولانی است که نیازمند شرایط خاصی است. در ادامه ما به طور کامل برایتان توضیح می‌دهیم که طلا از چه چیزی درست می‌شود. پس با ما همراه باشید تا پرده از راز تشکیل این فلز خاص برداریم.

طلا از فضا می‌آید!

برخلاف تصور بسیاری، منشاء طلا در واقع از فضا است نه زمین! با کمال تعجب، طلا در سیاره ما شکل نمی‌گیرد. پس طلا چطور درست می‌شود؟ حتی خورشید هم در حالی که عناصر متعددی را از طریق همجوشی هسته‌ای تولید می‌کند، قادر به تولید طلا نیست. با این وجود، به دلیل نزدیکی طلا به سطح زمین، بشریت توانسته است آن را در لایه‌های بالای زمین پیدا کند و در طول سال‌ها، انسان‌ها زیبایی آن را از طریق استخراج معادن مهار کرده‌اند.

با این اوصاف در فضا طلا از چی درست میشه؟ این فلز در واقع در داخل ستاره‌های پرجرم زمانی که به یک ابرنواختر منفجر می‌شوند، ایجاد می‌شود. البته، پس از یک ابرنواختر ستاره و تشکیل طلا، این فلز گران‌بها باید به طریقی به زمین سفر کند. با مطالعه نمونه‌های سنگی باستانی با ابزارهای بسیار دقیق، دانشمندان شواهدی یافته‌اند که نشان می‌دهد طلای قابل دسترس، یا طلایی که از نظر فنی و اقتصادی برای دستیابی به سطح سیاره امکان‌پذیر است، زمانی که کره زمین هنوز نسبتاً جوان بود، از طریق سیارک‌ها به زمین آمده است.

شاید این محتوا هم برایتان جذاب باشد: نقش طلا در اقتصاد جهان

طلا در فضا تشکیل می‌‌شود

سفر طلا به زمین در نحوه تشکیل طلا

ابتدای داستان نحوه تشکیل طلا در زمین به این صورت است که در طول شکل گیری اولیه سیاره، آهن سنگین به وسط فرو رفت تا هسته سیاره را تشکیل دهد. این آهن عناصر سنگین دیگری مانند طلا را با خود برد. این جایی است که بیشتر طلای روی این سیاره باید باشد، نه در پوسته، جایی که ما آن را پیدا می‌کنیم. از آنجایی که قسمتی از طلا بسیار نزدیک به سطح زمین است، انسان‌ها توانسته‌اند آن را در بالای زمین ببینند و آن را استخراج کنند.

دانشمندان می‌گویند طلایی که اکنون در پوسته زمین وجود دارد در واقع ده برابر بیشتر از آن مقداری است که انتظار می‌رود در صورتی که هنگام مذاب بودن زمین به این سیاره آمده باشد، وجود داشته باشد. این امر به این نتیجه گیری آنها اعتبار می‌دهد که طلا باید دیرتر به زمین رسیده باشد و احتمالاً سیارک‌ها آن را به اینجا آورده‌اند. منصفانه است که نتیجه بگیریم که طلا از فضا می‌آید.

در پاسخ اینکه طلا از چه چیزی درست می‌شود عده دیگری از دانشمندان هم معتقدند تمام طلای کشف شده روی زمین از بقایای ستارگان مرده به دست آمده است و با تشکیل زمین، عناصر سنگینی مانند آهن و طلا به سمت هسته سیاره فرو رفتند. با این تفاوت که آنها می‌گویند حدود 4 میلیارد سال پیش، زمین توسط برخورد سیارک‌ها بمباران شد. این ضربه‌ها لایه‌های عمیق‌تر سیاره را به هم زد و مقداری طلا را از هسته وارد گوشته و پوسته کرد.

طلای موجود در زمین همچنین می‌تواند از طریق فرسایش و هوازدگی و رویدادهای زمین شناسی؛ مانند فعالیت‌های زمین ساختی منتقل و در نقاط خاصی متمرکز شود.

ذخایر مختلف طلا و نحوه تشکیل آنها

مهم‌ترین ذخایر مختلف طلا در کدام مناطق هستند؟ در ادامه این سوال را پاسخ می‌دهیم.

نحوه تشکیل طلا در رودخانه

انواع مختلفی از ذخایر طلای قابل دسترس وجود دارد. این فلز گران‌بها در نهرها، کناره‌های برون‌زدایی سنگ‌ها و البته در زیر زمین یافت شده است. در زمان‌های مختلف در تاریخ زمین برای بررسی نحوه تشکیل طلا، سیالات داغ در میان سنگ‌های حاوی طلا به گردش در می‌آمدند و به دلیل وزن و خواص شیمیایی طلا، طلا ممکن است برای تشکیل رگه یا رگه‌هایی خارج شده باشد. در موارد دیگر، تکه‌ها و تکه‌های طلا شکسته شده و توسط جریان‌های آب برده می‌شوند. از آنجایی که طلا نسبتاً سنگین است، در کف نهرها و بستر رودخانه‌ها فرو می‌رود.

نحوه تشکیل طلا در اقیانوس

بر اساس برآوردها، کل طلای استخراج شده در تاریخ بشریت به حدود 152000 تن متریک می‌رسد. این مقدار خیلی زیاد به نظر می‌رسد، اما فقط برای پر کردن 60 تریلر کافی است. دانشمندان بر این باورند که هشت برابر طلای موجود در سطح سیاره، در اقیانوس‌ها و زیر اقیانوس‌ها وجود دارد. مانند طلایی که احتمالاً در هسته مذاب زمین شناور است، بیشتر این ذخایر فلز گران‌بها غیرقابل دسترسی است یا صرفاً استخراج آن صرفه اقتصادی ندارد. جالب اینجا است که طلا در تمام قاره‌های زمین به جز قطب جنوب کشف شده است. البته این امکان وجود دارد که حتی آن قاره نیز مقداری طلا در زیر تمام یخ‌ها داشته باشد.

طلا از چی درست میشه؟

چقدر طول می‌کشد تا طلا به طور طبیعی شکل بگیرد؟

ما هنوز کاملاً مطمئن نیستیم که چقدر طول می‌کشد تا طلا شکل بگیرد. نحوه تشکیل طلا آن را از سایر مواد معدنی مانند الماس متمایز می‌کند، زیرا از طریق فرایندی متفاوتی تولید می‌شود. همانطور که قبلاً بحث شد، دانشمندان معتقدند که طلا منشأ فرازمینی دارد و منشأ آن از فضا است.

متأسفانه، با توجه به این واقعیت، تعیین بازه زمانی دقیق برای تشکیل طلا به شکل طبیعی یک کار دست نیافتنی باقی مانده است. کاوش شهاب‌ها در فضا پرهزینه است و تعیین تاریخ دقیق آنها را غیرممکن می‌کند. گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که طلا میلیاردها سال پیش و حتی قبل از تولد سیاره ما شکل گرفته است.

مکانیسم‌های دقیقی که طلا از طریق آن به وجود آمد همچنان در هاله‌ای از رمز و راز قرار دارد و دانشمندان را بدون هیچ پاسخ قطعی رها می‌کند.

حتی با وجود دانستن اینکه طلا از چه چیزی درست می‌شود این واقعیت که در حال حاضر نمی‌توان به طور طبیعی روی زمین طلا تولید کرد، آن را به عنوان یک فلز ارزشمند طبقه بندی می‌کند. نادر بودن آن و شرایط خارق‌العاده مورد نیاز برای ایجاد آن به جایگاه خاص و قیمت بالای آن کمک می‌کند.

فرایند استخراج سنگ معدن طلا

پس از بررسی فرایند تشکیل طلا آنچه اهمیت دارد بررسی نحوه استخراج آن است. استخراج سنگ معدن طلا شامل طیف گسترده‌ای از تکنیک‌ها است که بسته به موقعیت کانسار و ویژگی‌های زمین شناسی متفاوت است. روش‌های متداول مورد استفاده در استخراج سنگ معدن طلا شامل استخراج معادن روباز، استخراج زیرزمینی و استخراج آبرفتی است. این تکنیک‌ها شامل حفاری تونل‌ها، شفت‌ها یا گودال‌های روباز گسترده برای دسترسی به سنگ معدن طلا است.

فرایند استخراج سنگ معدن طلا می‌تواند پیچیده و چند وجهی باشد که شامل چند مرحله است؛ مراحلی مثل حفاری، انفجار و پردازش. هنگامی که سنگ معدن طلا استخراج می‌شود، برای جدا کردن فلز گران‌بها از سنگ اطراف، تحت خرد کردن و پردازش قرار می‌گیرد.

همچنین دانشمندان می‌توانند از مواد شیمیایی مانند سیانید برای حل کردن طلا استفاده کنند و طلا را از سایر مواد معدنی موجود در سنگ جدا کنند.

در این باره، این نوشته را هم از دست ندهید: بزرگ ترین معادن طلا

آیا انسان می‌تواند طلا بسازد؟

برای پاسخ به این سؤال و اینکه طلا با چه چیزی درست می‌شود، باید بدانید از نظر تئوری، امکان تشکیل طلا توسط فرایندهای هسته‌ای همجوشی، شکافت و واپاشی رادیواکتیو وجود دارد. ساده‌ترین روش بین اینها تولید طلا با بمباران عنصر سنگین‌تر جیوه  یا از طریق فروپاشی است.

انرژی قابل توجهی که برای ساخت طلا لازم است تنها زمانی اتفاق می‌افتد که ستاره‌ها در یک ابرنواختر منفجر شوند یا زمانی که ستاره‌های نوترونی با هم برخورد می‌کنند. در این شرایط شدید، عناصر سنگین از طریق فرایند جذب نوترون سریع یا فرایند r تشکیل می‌شوند. یک ابرنواختر انرژی و نوترون کافی برای سنتز طلا دارد.

تولید طلا ممکن است؟

جمع بندی

در این مقاله، ما به بررسی پاسخ این سؤال که طلا از چه چیزی درست می‌شود و فرایند تشکیل طلا پرداختیم. دیدیم که این فرایند پیچیده و طولانی شامل مراحلی از جمله استخراج، پالایش و فراوری است.

با توجه به اینکه طلا یکی از گران ترین فلزات جهان است، بسیاری از افراد به دنبال راه‌هایی هستند تا به سادگی به آن دسترسی پیدا کنند. در اینجا، سایت طلاین به عنوان یک منبع قابل اعتماد برای خرید و فروش طلا، به شما پیشنهاد می‌دهد که با مراجعه به قسمت‌های دیگر سایت اطلاعات بیشتری درباره طلا کسب کنید و بهترین راه‌های خرید و فروش آن را پیدا کنید. علاوه بر این، با استفاده از خدمات طلاین، می‌توانید به سادگی و با قیمت مناسب، طلا خود را بفروشید و از قیمت روز طلا هم مطلع شوید.

سؤالات متداول:

آیا می‌توان از طریق کیمیاگری و علم شیمی طلا تولید کرد؟

طلا را نمی‌توان از طریق شیمی یا کیمیا تولید کرد. واکنش‌های شیمیایی نمی‌توانند تعداد پروتون‌های یک اتم را تغییر دهند تا طلا تشکیل شود؛ زیرا عدد پروتون یا عدد اتمی هویت یک عنصر را مشخص می‌کند؛ البته از طریق فرایند‌های هسته‌ای تولید طلا ممکن است.

آیا تمام طلاها یکسان هستند؟

خیر، طلاها می‌توانند درصد و خلوص متفاوتی داشته باشند و بر اساس این ویژگی‌ها، به دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم می‌شوند؛ اما از نظر شیمیایی همه آنها فرمول یکسانی دارند.

1 دیدگاه دربارهٔ «طلا از چه چیزی درست می‌شود؟ نحوه تشکیل طلا چیست؟»

  1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

    سلام و وقت به خیر.
    خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا