نگاهی به بزرگ ترین معادن طلای جهان

بزرگ ترین معادن طلای جهان
5/5 - (1 امتیاز)

طلا از دیرباز در تاریخ بشر یکی از اعظم نمادهای ثروت و قدرت بوده است. این فلز گرانبها همواره توجه انسان‌ها را به خود جلب کرده و به عنوان یکی از اهمیت‌های اقتصادی بزرگ شناخته شده است. اما برای استخراج طلا، نیاز به معادنی بسیار بزرگ و پربار داریم که از آن جمله، بعضی از بزرگترین معادن طلای جهان عبور می‌کنند. در این مطلب به معرفی چندی از بزرگ ترین معادن طلای جهان خواهیم پرداخت.

لیست بزرگ ترین معادن طلای جهان

معادن طلا یکی از مهمترین منابع استخراج معدنی در جهان هستند. کشورهای برتر تولیدکننده طلا شامل چین، استرالیا، روسیه، آمریکا، کانادا و پرو هستند. با این حال، لیست بزرگ ترین معادن طلای جهان عبارت‌اند از:

  1. معدن طلا مورونتائو، ازبکستان
  2. معدن گراسبرگ، اندونزی
  3. معدن کارلین، ایالات متحده آمریکا
  4. معدن المپیادا، روسیه
  5. معدن کورتز، ایالات متحده آمریکا
  6. معدن طلای بدینگتون، استرالیا
  7. معدن پوئبلو ویخو، جمهوری دومینیکن
  8. معدن کیبالی، کنگو
  9. معدن لیهیر، پاپوا گینه نو
  10. معدن طلای هوپر، کانادا

در ادامه هر یک از این معادن را با جزئیات بیشتر به شما معرفی می‌کنیم.

لیست بزرگ ترین معادن طلای جهان

معدن طلا مورونتائو (Muruntau Gold Deposit)

مورونتائو یا مورانتو بزرگترین معدن طلای جهان است که در ازبکستان واقع شده است. این معدن که توسط شرکت ماینرال زولوتا شرکت کانادایی اکتشاف و استخراج می‌شود، بیشترین تولید طلای جهان را دارا است. تولید سالانه این معدن در حدود ۶۰۰ هزار اونس طلا است. این معدن نیز یکی از عمیق ترین معادن روباز در سطح جهان است. معدن مورونتو در سال ۱۹۵۸ کشف شد و در سال ۱۹۶۷، استخراج از آن شروع گردید. این معدن بیش از ۳.۳ کیلومتر طول، ۲.۵ کیلومتر پهنا و حدود ۶۰۰ متر عمق دارد.

معرفی بزرگترین معدن طلای جهان

معدن گراسبرگ (Grasberg Mine)

این معدن که در استان پاپوا اندونزی قرار دارد، یکی از بزرگترین معادن طلای جهان است. علاوه بر طلا، این معدن میزان زیادی از مس هم استخراج می‌کند. معدن گراسبرگ توسط شرکت فریپورت مک‌موران استخراج می‌شود و تولید سالانه آن حدود ۱.۲ میلیون اونس طلا است. معدن طلای گراسبرگ در سال ۱۹۳۶ توسط یک زمین شناس هلندی در ارتفاعات دور افتاده رشته کوه سودیرمان؛ استان پایوآ اندونزی، کشف شد. به این معدن طلا، ارتسبرگ یا کوه سنگ نیز می‌گویند. معدن طلای گراسبرگ دارای دو معدن عملیاتی گودال روباز گراسبرگ و معدن زیرزمینی است. این معدن برای نزدیک به ۳۰۰۰۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است. معدن گراسبرگ علاوه بر آن که جزو ۱۰ معدن بزرگ جهان است، دومین معدن بزرگ مس نیز است.

معدن کارلین (Carlin)

این معدن که در ایالت نوادا واقع شده است، یکی از پربارترین معادن طلای دنیا است. معدن کارلین توسط شرکت نیومونت استخراج می‌شود و تولید سالانه آن حدود ۱.۵ میلیون اونس طلا است. معدن کارلین توسط دو زمین شناس به نام های جان لایومور و آلن کوپ در سال ۱۹۶۵ کشف شد.

معدن الیمپیادا (Olimpiada Mine)

این معدن که در منطقه سیبری واقع شده است، یکی از بزرگترین معادن طلای جهان است. معدن الیمپیادا توسط شرکت پولیوس استخراج می‌شود و تولید سالانه آن حدود ۱.۱ میلیون اونس طلا است که استخراج از آن از سال ۱۹۹۶ آغاز شده است. این معدن در حال حاضر بیش از نیمی از کل تولید طلای شرکت دارای این معدن را تامین می‌کند. سنگ معدن استخراج شده از این معدن در سه کارخانه با ظرفیت ترکیبی سالانه ۱۳ میلیون تن، فرآوری می شود.

معدن کورتز (Cortez)

این معدن که نیز در ایالت نوادا واقع شده است، یکی از مهمترین معادن طلای جهان است. معدن کورتز توسط شرکت باریک گلد استخراج می‌شود و تولید سالانه آن حدود ۱.۱ میلیون اونس طلا است. این معدن شامل دو عمل استخراجی روباز و زیرزمینی است و رتبه هشتم را میان بزرگ ترین معادن طلای جهان دارد.

معدن طلای بدینگتون (Boddington Gold Mine)

این معدن که در ایالت استرالیا غربی واقع شده است، یکی از بزرگترین معادن طلای جهان است. معدن بدینگتون توسط شرکت نیومونت استخراج می‌شود و تولید سالانه آن حدود ۰.۸ میلیون اونس طلا است.

معدن طلای بدینگتون

معدن پوئبلو ویخو (Pueblo Viejo Mine)

این معدن که در جمهوری دومینیکن واقع شده است، یکی از بزرگترین معادن طلای جهان است. معدن پوئبلو ویخو توسط شرکت باریک گلد استخراج می‌شود و تولید سالانه آن حدود ۰.۷ میلیون اونس طلا است. اولین استخراج از این معدن در سال ۲۰۱۲ آغاز شده است. این معدن توسط شرکت پوئبلو ویه خو دومینیکن اداره می‌شود.

معدن کیبالی (Kibali)

این معدن که در کنگو واقع شده است، یکی از بزرگ ترین معادن طلای جهان است. معدن کیبالی توسط شرکت رنگ‌گلد استخراج می‌شود و تولید سالانه آن حدود ۰.۶ میلیون اونس طلا است.

معدن لیهیر (Lihir)

این معدن که در کشور پاپوا گینه نو واقع شده است، یکی از بزرگترین معادن طلای جهان است. معدن لیهیر توسط شرکت لیهیر گلد استخراج می‌شود و تولید سالانه آن حدود ۰.۵ میلیون اونس طلا است. طبق آزمایشات انجام شده، اغلب سنگ‌های استخراج شده از این معدن، نسوز هستند و قبل از بازیابی طلا، توسط یک روش شست و شوی معمولی با استفاده از اکسیداسیون فشار تصفیه می‌شوند. سایت agin courtre sources درباره این معدن می‌نویسد:

لیهیر به دلیل این واقعیت جالب است که بر روی یک دهانه آتشفشانی خاموش شده فعال زمین گرمایی با بارندگی سالانه بسیار زیاد قرار دارد.

معدن طلای هوپر (Hemlo Gold Mine)

معدن هوپر یکی از معادن مهم و بزرگ طلای کانادا است. این معدن که در استان انتاریو قرار دارد، از جمله معادن طلای پربازده و معتبر جهان محسوب می‌شود. تولید سالانه این معدن حدود ۲۰۰ هزار اونس طلا است و توسط شرکت بریتیش‌آمریکن ریسورسز (British American Resources) اداره می‌شود.

پس از آشنایی با بزرگ ترین معادن طلای جهان،ِ این نوشته هم می‌تواند برای شما جالب باشد: بزرگترین خریداران طلا

فرآیند تولید طلا در معادن

در معادن طلا، اتفاقات متعددی رخ می‌دهد که شامل اکتشاف، استخراج، پردازش، و بهره‌برداری از طلا می‌شود. این اتفاقات شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. اکتشاف: فرآیندی است که به وسیله آن معدن‌های طلا پیدا می‌شوند. این فرآیند شامل استفاده از تکنولوژی‌های جغرافیایی، ژئوشیمیایی، و ژئوفیزیکی برای شناسایی مناطقی که احتمال وجود ذخایر طلا در آنها وجود دارد.
  2. استخراج: بعد از اکتشاف، فرآیند استخراج طلا آغاز می‌شود. این فرآیند شامل استفاده از ماشین‌آلات سنگین مانند بلدوزرها، بارگیرها، و دستگاه‌های حفاری است که برای حفاری و حرکت خاک و سنگ‌ها استفاده می‌شوند.
  3. پردازش: طلا از سنگ معدن جدا می‌شود و سپس به مراحلی از پردازش می‌رسد که شامل خرد کردن، آسیاختن، و ذوب طلا است. این فرآیند به منظور به دست آوردن طلا در قالب بارهایی که به راحتی می‌توانند حمل و نقل شوند انجام می‌شود.
  4. پخش و فروش: طلا پس از استخراج و پردازش به بازار عرضه می‌شود. این فرآیند شامل فروش طلا به شرکت‌های فلزی، بانک‌های مرکزی، کارخانه‌های طلا، و سرمایه‌گذاران طلا است.

در کل، معادن طلای جهان مکان‌هایی هستند که فرآیندهای پیچیده‌ای مانند اکتشاف، استخراج، و پردازش طلا را طی می‌کنند و نقش بسیار مهمی در اقتصاد جهانی و صنعت جواهرسازی دارند.

بیشتر بخوانید: نحوه تولید و استخراج طلا

نتیجه

این معادن طلا علاوه بر ایجاد ثروت و اشتغال، نقش بسیار مهمی در اقتصاد جهانی دارند. با افزایش نیاز به طلا برای مصارف مختلف از جمله جواهرسازی، الکترونیک و اقتصاد، معادن طلا به عنوان منابع بسیار ارزشمندی شناخته می‌شوند و استخراج از آن‌ها ادامه خواهد داشت. شما می‌توانید در وبلاگ طلاین چندین مطلب جذاب را از دانستی‌های طلا بخوانید. برای مثال این نوشته را از دست ندهید: تاریخچه طلا

سوالات متداول:

بزرگ ترین معدن طلای جهان کجاست؟

بزرگ‌ ترین معدن طلای جهان مورانتو نام دارد و با تولید ۲ ملیون اونس در سال ۲۰۲۰ در ازبکستان واقع شده است.

بزرگ ترین معدن طلای ایران کدام است؟

بزرگ ترین معدن طلای ایران زره شوران نام دارد که در نزدیکی شهر تکاب است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا