خواص طلا برای بدن را بشناسید!

خواص طلا برای بدن
3.6/5 - (8 امتیاز)

طلا عنصری در نظر انسان بسیار مفید است. از زمان‌های دور که انسان این عنصر را شناخت و مجذوب زیبایی و درخشندگی‌اش شد، در صدد کشف تمام خواصش بود. این سنگ زرد رنگ علاوه بر اینکه در تجارت و به عنوان زیور آلات همیشه استفاده می‌شد، برای بدن نیز خواص زیادی دارد. مصر باستان همیشه سردم دار استفاده از طلا بوده است.

طلا همیشه علاوه بر اینکه به عنوانی سنگی ارزشمند محسوب می‌شد، در علم پزشکی نیز بسیار مفید بوده است. خواص طلا برای بدن بسیار زیاد است که ۸ مورد از مهمترین آن‌ها را در این مقاله توضیح داده‌ایم.

موارد کاربرد طلا در علم پزشکی

با بررسی تاریخچه طلا متوجه می‌شویم در دوران باستان طلای خالص به عنوان یک داروی دارای خواص درمانی معروف بود. برخی از فرهنگ‌ها از طلا به عنوان یک داروی اساسی برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌کردند. همچنین مصریان باستان طلا را در غذاهای خود ترکیب می‌کردند و خوراکی های طلایی را به خدایان خود پیشکش می‌کردند. اما این پایان ماجرا نبود! سالیان بعد، تمدن‌های زیادی به آثار درمانی این سنگ نیز پی بردند و محبوبیت طلا بین مردم بیشتر و بیشتر شد.

از طلا برای درمان برخی از بیماری‌ها و ساخت تجهیزات پزشکی استفاده می‌شود. از گذشته تا به الان روش‌های مختلفی برای استفاده از آن در علم پزشکی امتحان شده است. در دندان پزشکی، درمان آرتروز، ترک اعتیاد، بهبود عملکرد گردش خون، تنظیم فشار و دمای بدن از طلا استفاده شده است. همچنین به دلیل سازگاری طلا با بدن انسان، از آن در ساخت میکروچیپ‌های پزشکی که می‌توان  با آن اجزای داخلی بدن را دید استفاده می‌شود.

استفاده از طلا در دندانپزشکی

از طلا در ساخت روکش دندان استفاده می‌شود؛ به این دلیل که ضد اکسید است، جرم نمی‌گیرد و دچار پوسیدگی نمی‌شود. همچنین برای مینای دندان نیز هیچ مشکلی در طولانی مدت پیش نمی‌آید. در ساخت مواد پر کردن دندان، سیم‌ و پلاک‌های ارتودنسی بسیار استفاده می‌شود.

هم‌چنین بخوانید: کاربرد‌های طلا

بهبود گردش خون با خواص طلا

در اصطلاح طلا، به عنوان ”دوست قلب” شناخته می‌شود؛ زیرا گردش خون را در بدن بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود به بدن شما به اندازه کافی اکسیژن برسد. از ”نانو طلا ها” در ساخت داروهای مربوط به گردش خون استفاده می‌شود. اصولا داروهای این حوزه به صورت کپسول‌هایی است که حاوی مقداری طلا هستند.

بهبود گردش خون با خواص طلا

کنترل عفونت و التیام بخش زخم‌ها

برخی از پزشکان برای اینکه زخم یا عفونتی زودتر بهبود یابد از طلای ۱۰۰٪ خالص در درمان استفاده می‌کنند. برای این کار یا طلا را بر روی زخم یا عفونت قرار می دهند یا داروهایی که تجویز می‌شود شامل مقداری طلا هستند.

مراقبت‌های پوستی با طلا

امروزه رایج‌ترین و محبوب‌ترین حوزه استفاده از طلا، مراقبت‌های پوستی است. محصولات مراقبت پوستی و بهداشتی زیادی بر پایه طلا ساخته ‌می‌شوند؛ زیرا طی تحقیقات پزشکی خواص طلا برای پوست، بسیار زیاد است. اما اینکه چقدر این موضوع صحت دارد و میزان اثر بخشی طلا برای پوست صورت چقدر است، هنوز ثابت نشده است.

جالب است بدانید کلئوپاترا، ملکه سابق مصر، همیشه از ماسک طلا استفاده می‌کرد و زیباترین فرعون مصر شناخته شده است. در برخی مقاله‌های پزشکی ذکر شده است که طلا در در درمان اگزما، عفونت‌های قارچی، کلاژن سازی پوست، تنظیم چربی پوست، بهبود جای زخم و جوش بسیار مفید است.

مراقبت‌های پوستی با طلا

تنظیم دما و فشار بدن

شاید تاکنون دیده باشید، هنگامی‌که فشار فردی می‌افتد، یک لیوان آب که قطعه‌ای طلا در آن است به او می‌دهند تا بنوشد. طی تحقیقاتی که صورت گرفته است طلا برای تنظیم فشار بدن بسیار اثر داشته است و کپسول‌های تنظیم فشار که حاوی مقداری طلا نیز هست ساخته شده است. همچنین استفاده روزانه از طلا، روی تنظیم دمای بدن نیز اثر دارد.

کمک به آرتروز

آیا می دانستید بعد از جنگ جهانی دوم از ترکیبی حاوی طلا برای درمان رماتیسم مفصلی، استفاده شده است؟ حتی در در دوران رنسانس، در ونیز ایتالیا، در مهمانی‌ها، پس از صرف غذا، بادام هایی با روکش طلا، جهت جلوگیری از روماتیسم برای مهمانان سرو می‌شد.

جالب است بدانید در دهه ۹۰ میلادی برای درمان آرتروز قطعه‌ای طلا را در ناحیه‌ای که درد داشت در زیر پوست جایگذاری می‌کردند و در اکثر بیماران درد یا کاملا خوب می‌شد یا کاهش پیدا می‌کرد.

درمان اعتیاد با طلا

از قرن ۱۹ تا کنون، برای ترک اعتیاد، از طلا استفاده می‌کردند. در گذشته برای درمان افراد الکلی استفاده شده است و امروزه برای درمان اعتیاد افراد به نیکوتین، ماریجوانا و کافئین استفاده می‌شود. از نانو طلاها برای درمان اعتیاد استفاده ‌می‌شود و به صورت کپسولی که حاوی مقداری طلا است عمدتا برای درمانشان استفاده می‌کنند.

استفاده از فواید طلا در درمان سرطان

کنترل سرطان با استفاده از فواید طلا

طلا رشد سلول‌های سرطانی در بدن را کنترل می کند و از این رو در صنعت تولید داروهای سرطان جایگاه ویژه‌ای دارد. همچنین از آن برای تشخیص علائم سرطان نیز استفاده می‌شود. شرکت بیودارویی CytImmune در ایالات متحده،  با استفاده از نانو ذرات طلا، داروهایی برای پیشگیری از سرطان تولید کرده است. شرکت دیگری به نام Nanospectra، در اصطلاح ”نانو پوسته‌هایی(nanoshells)” ساخته است که سلول‌های سرطانی را با حرارت دادن، از بین می‌برند. نانو پوسته یا پلاسمون نانو پوسته(nanoshell plasmon)، یک نوع نانو ذره کروی است که با یک پوسته نازک طلا پوشانده شده است.

 فناوری مراقبت های بهداشتی

نانو ذرات طلا نقش اساسی در آزمایش تشخیص سریع (Rapid Diagnostic Tests :RDT) دارند. این روش آزمایش در تشخیص زودهنگام بیماری‌های مالاریا، HIV و AIDS نقش مهمی داشته است. امروزه کشف شده است به خاطر سازگاری بالای طلا با بدن انسان و اثربخشی که بر روی بیماری‌های مربوط به ایمنی بدن دارد، می‌توان برای درمان و بهبود بیماری‌ ایدز از طلا استفاده کرد.

چگونگی استفاده از خواص طلا برای بدن در علم پزشکی

استفاده از طلا به عنوان یک ماده درمانی و در تکنولوژی‌های پزشکی پیشرفته می‌تواند به صورت مختلفی صورت بگیرد تا خواص آن بر بدن مشخص و مفید باشد. در زیر چند روش اصلی برای استفاده از طلا به منظور بهره‌برداری از خواص آن در پزشکی آورده شده است:

  1. داروهای دارای طلا: در برخی بیماری‌ها مانند روماتوئید آرتریت، طلای خالص یا ترکیبات مختلف طلا به عنوان داروهای درمانی استفاده می‌شود. این داروها اغلب به صورت تزریق یا خوراکی مصرف می‌شوند و به دلیل خواص ضد التهابی و ضد ایمونیتی طلا، بهبودی در بیماری‌های التهابی مانند روماتیسم ایجاد می‌کنند.
  2. کاربرد در دندانپزشکی: طلا به عنوان یک ماده با دوام و مقاوم در دندانپزشکی نیز استفاده می‌شود. از آن برای تعمیرات دندانی، پل‌ها و ترمیم‌های دندانی استفاده می‌شود.
  3. استفاده در ترکیبات نانوتکنولوژی: طلا به عنوان یک ماده بسیار مفید در ترکیبات نانوتکنولوژیک به کار می‌رود. از این ترکیبات برای ساخت سنسورها، بیوسنسورها، تصویربرداری پزشکی پیشرفته و حتی درمان‌های نانوپزشکی استفاده می‌شود.
  4. استفاده در درمان‌های انرژی مانند تراپی لیزری: در برخی از روش‌های درمانی مانند تراپی لیزری، از ذرات طلا به عنوان هدف برای تشدید اثرات نور لیزر استفاده می‌شود. این روش معمولاً در درمان برخی از بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و مولوسکوم استفاده می‌شود.

از این روش‌ها و بسیاری دیگر، می‌توان برای بهره‌برداری از خواص طلا در علم پزشکی و بهبودی بیماران استفاده نمود. هرکدام از این روش‌ها بسته به نوع بیماری و شرایط فرد می‌تواند مفید و موثر باشد.

کلام پایانی

طلا فقط برای بازارهای مالی ارزشمند نیست و کاربردهای بسیاری از زمان پیدایش تاکنون دارد؛ برای مثال علاوه بر اینکه در جهان به عنوان روشی برای تجارت استفاده می‌شود، در علم پزشکی هم نقش به سزایی دارد و امروزه در حیطه‌های مختلف پزشکی از این عنصر با ارزش بسیار استفاده‌های مفیدی می‌شود. با کاهش منابع طلا بر روی زمین بشریت به سمتی خواهد پیش رفت که از این عنصر ارزشمند به جای استفاده در ساخت زیورآلات در ساخت تجهیزات پزشکی و داروهای درمانی از آن استفاده کند.

سوالات متداول:

خواص طلا برای بدن چیست؟

از جمله خواص طلا برای بدن می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم: بهبود گردش خون، مراقبت‌های پوستی و تنظیم دمای بدن.

آیا طلا برای مردان ضرر دارد؟

دین اسلام استفاده از طلا را برای مردان حرام کرده است. برخی از تحقیقات علمی نیز نشان می‌دهند طلا ممکن است باعث بروز کم‌خونی در مردان شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا