طلای 24 عیار بخریم یا 18 عیار؟

4.7/5 - (3 امتیاز)

شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که طلای ۲۴ عیار بخریم یا ۱۸ عیار؟ خوب است بدانید در هر کشور، بسته به فرهنگ، منابع و میزان تقاضا برای خرید طلا، عیار متفاوتی برای طلای استاندارد در نظر گرفته می‌شود. کشور ما از جمله کشور‌هایی است که علاقه و تقاضای نسبتاً بالایی برای خرید و سرمایه‌گذاری طلا در آن دیده می‌شود.

طبق استاندارد‌های اتحادیه طلا و جواهر ایران، همهٔ طلاها باید به صورت ۱۸ عیار در طلافروشی‌ها به فروش برسند و فروش طلایی با عیار کمتر از ۱۸ جرم محسوب می‌شود، مگر اینکه به خریدار اطلاع داده شود.

با توجه به این قوانین احتمالاً در خرید طلا به عیار آن توجهی نکرده‌اید، اما بهتر است بدانید که عیارهای متفاوتی از طلا برای خرید وجود دارند. دو نمونه از رایج‌ترین عیارهای طلای موجود طلای ۱۸ عیار و طلای ۲۴ عیار هستند. در این مقاله راهنمای کاملی برای خرید بهترین عیار طلا را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

اگر نیاز دارید تا ویژگی انواع عیار طلا را مطالعه کنید به مقاله :عیار طلا؛ 18، 21، 24، 750 چیست؟ مراجعه کنید.

انواع آلیاژ‌ها و رنگ‌های طلا

متداول ترین آلیاژ های مورد استفاده در طلا:

  • مس
  • نقره
  • نیکل
  • آهن
  • کادمیو
  • پلاتین
  • و….

گفتیم که برای افزایش استحکام طلا آن را با سایر فلزات مقاوم‌تر ترکیب می‌کنند و زیورآلات و سکه می‌سازند. رایج‌ترین فلزاتی که برای آلیاژ شدن با طلا استفاده می‌شوند شامل نقره، مس، نیکل، آهن، کادمیوم، آلومینیوم، پلاتین و پالادیوم هستند. از آنجایی که تنها فلزاتی که به صورت خالص در طبیعت رنگی هستند، طلا و مس هستند و همهٔ فلزات دیگر رنگ خاکستری و سفید دارند، افزودن این فلزات رنگ طلا را تغییر خواهد داد.

بسته به نوع فلزاتی که با آهن آلیاژ می‌شوند، آلیاژ طلا در چهار رنگ زرد، سفید، رز گلد و سبز ایجاد می‌شود. طلای زرد پرکاربرد‌ترین و محبوب‌ترین رنگ طلا است. برای ساخت طلای زرد اغلب فلز نقره را با طلا ترکیب می‌کنند. ممکن است مس یا روی نیز با طلا ترکیب شود؛ اما استفاده از نقره به دلیل احتمال کمتری که در ایجاد آلرژی دارد معمول‌تر است.

طلای سفید را معمولاً از اضافه کردن پلاتین یا پالادیوم به طلا می‌سازند که رنگی نقره‌ای به طلا می‌دهد. به دلیل استحکام پلاتین و پالادیوم، طلای سفید معمولاً بسیار بادوام است. نیکل و روی نیز ممکن است در ساخت طلای سفید به کار برده شوند. طلای زر گلد، صورتی رنگ است و علت آن وجود درصد قابل‌توجهی از مس در آلیاژ طلا است که با توجه به ارزان‌قیمت‌تر بودن مس، قیمت طلای حاصل را کاهش می‌دهد. گاهی مقداری نقره نیز به این نوع طلا اضافه می‌شود.

طلای سبز نیز حاصل افزودن نقره و مس به طلا است. در وجود درصد‌های خاصی از نقره، طلا اندکی رنگ سبز می‌گیرد. این نوع آلیاژ به طور طبیعی نیز در طبیعت وجود دارد. گاهی اندکی کادمیوم نیز برای افزایش استحکام به طلای سبز اضافه می‌شود.

طلای ۱۸ عیار بهتر است یا ۲۴ عیار؟

در این بخش ویژگی‌های مختلف انواع عیار طلا را مطرح و آن‌ها را با هم مقایسه کنیم تا بهترین تصمیم گرفته شود. بسته به اینکه قصد دارید طلا را به چه منظوری خریداری کنید، انتخاب‌های متنوعی پیش روی شما خواهد بود. برخی از نکاتی که باید در خرید طلا به آن‌ها توجه کنید به شرح زیر است؛

۱.ظاهر و رنگ طلا

اگر به قصر خرید طلای زینتی و زیورآلات طلا را خریداری می‌کنید، این گزینه احتمالاً یکی از موارد مهم خواهد بود. محبوب‌ترین رنگ طلا، رنگ زرد است که همیشه توسط مردم استفاده می‌شده است. بهترین نوع طلا در این رنگ طلای ۱۸ عیار است که رنگ زرد زیبایی دارد. بعضی از افراد نیز طلای سفید را بیشتر می‌پسندند که عیار پایین‌تری دارد و در ترکیب با فلزاتی مانند پالادیوم و پلاتین به فروش می‌رسد.

طلای ۲۴ عیار بخریم یا ۱۸ عیار
طلای ۲۴ عیار بخریم یا ۱۸ عیار

۲.حساسیت پوستی و آلرژی

آلرژی یکی از شایع‌ترین مشکلات در خرید زیورآلات است که این بازار را بسیار تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. زیورآلات طلا به طور معمول باعث بروز آلرژی نمی‌شوند، بااین‌حال، هر چه عیار طلای مورداستفاده کمتر باشد احتمال تحریک پوست و بروز حساسیت بیشتر است‌. آلرژی مربوط به زیورآلات طلا عموماً مربوط به سایر فلزاتی است که در آلیاژ طلا وجود دارند، ازاین‌بین مس و نقره معمولاً ناراحتی کمتری ایجاد می‌کنند؛ اما نیکل و روی عامل شایع بروز حساسیت هستند. پس اگر سؤال شما این است که طلای ۲۴ عیار بخریم یا ۱۸ عیار باید به احتمال حساسیت‌زایی آن نیز دقت کنید.

بررای اطلاعات بیشتر می‌توانید این نوشته را بخوانید: حساسیت طلا چیست

۳.ماندگاری طلا

ماندگاری زیورآلات طلا نیز از عوامل مهم و تأثیرگذار در خرید طلا است و احتمالاً شما هم بارها شاهد آسیب دیدن و فرورفتگی طلاهای زینتی خود بوده‌اید. ماندگاری و مقاومت طلا بستگی به فلزات ترکیب شده با آن دارد، زیرا همان طور که گفته شد، خود طلا در حالت خالص بسیار نرم، حالت‌پذیر و شکننده است. به همین دلیل است که طلای ۲۴ عیار را در بازار و طلافروشی‌های معمول پیدا نمی‌کنید.

از طرفی طلای ۱۸ عیار در عین زیبایی دوام بسیار زیادی دارد و معمولاً سال‌ها سالم می‌ماند. طلای ۱۸ عیار عموماً در ترکیب با پلاتین به فروش می‌رسد که دوام و ماندگاری آن را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. پس اگر در سؤال طلای ۲۴ عیار بخریم یا ۱۸ عیار، به دنبال ماندگاری بالا می‌گردید، بهترین گزینه برای شما طلای ۱۸ عیار است.

۴.قیمت طلا

آخرین فاکتور مؤثر نیز قیمت است. در کنار زیبایی و ماندگاری، قطعاً هزینه‌ای که در خرید طلا پرداخت می‌کنید اهمیت بسیار دارد. احتمالاً می‌دانید که قیمت طلا بسته به عیار آن متفاوت است و هر چه عیار طلا بالاتر باشد، قیمت بیشتری خواهد داشت. اگر طلا را به قصد استفادهٔ زینتی خریداری می‌کنید، بهترین گزینه معمولاً طلای ۱۸ عیار است.

عیار طلای زینتی حتی ممکن است به ۱۰ هم برسد که عموماً زیبایی و قیمت کمتری دارد؛ اما بسیار بادوام‌تر است. در صورتی که قصد شما از خرید طلا سرمایه‌گذاری است، طلای ۲۴ عیار بهترین گزینه است؛ چرا که برای ساخت زیورآلات اجرت ساخت نیز به قیمت طلا افزوده می‌شود و اگر قصد شما فقط سرمایه‌گذاری باشد پرداخت این هزینهٔ اضافی منطقی به نظر نمی‌رسد.

همچنین اگر به دنبال این هستید که هم از طلا استفادهٔ زینتی داشته باشید و هم سرمایه‌گذاری خوبی کرده باشید، می‌توانید طلای ۲۲ عیار را خریداری کنید. طلای ۲۲ عیار اگرچه برای استفادهٔ زینتی مناسب است؛ اما نسبت به طلای ۱۸ عیار استحکام کمتری دارد و به همین دلیل افراد این نوع از زیورآلات خود را فقط در مراسم خاص استفاده می‌کنند.

برای دیدن قیمت طلا می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید: قیمت لحظه ای طلا

سخن پایانی

در این مقاله به توضیح عیارهای مختلف طلا پرداختیم و تفاوت‌های آن‌ها را بیان کردیم. برای ساخت طلای زینتی نمی‌توان از طلای خالص استفاده کرد و فلزاتی دیگری را با آن ترکیب می‌کنند. عیار طلا درصد خلوص آن را نشان می‌دهد که در هر کشور استاندارد خاص خود را دارد. طلا در عیار‌های ۲۴، ۲۱، ۱۸، ۱۴ و ۱۰ به فروش می‌رسد که از نظر استحکام و قیمت با هم تفاوت دارند. همچنین رنگ طلا نیز بسته به فلزات به کار رفته در آن متفاوت خواهد بود.

همان‌طور که دیدیم پاسخ سؤال طلای ۲۴ عیار بخریم یا ۱۸ عیار کاملاً به قصد شما از خرید طلا دارد. اگر می‌خواهید از طلا به عنوان زیورآلات استفاده کنید به سراغ عیار ۱۸ بروید؛ اما اگر می‌خواهید سرمایه گذاری در طلا را تجربه کنید، طلای ۲۴ عیار گزینه بهتری برای شما است.

به یاد داشته باشید شما می‌توانید به کمک سامانه طلاین، سرمایه گذاری در طلا با عیار بالا را تجربه کنید. این سامانه طلا را بدون اجرت و بنا بر قیمت اتحادیه طلا به شما می‌فروشد و می‌توانید بدون نگرانی از امنیت طلا، به سرمایه گذاری در طلا و سود آوری خود فکر کنید.

12 دیدگاه دربارهٔ «طلای 24 عیار بخریم یا 18 عیار؟»

  1. امین عظیمی

    ببخشید اگه از شما خرید کنیم کدوم نوع طلا رو تحویل ما میدید؟؟۲۴ یا ۱۸ عیار

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام و وقت به خیر. مبنای ما در سامانه طلاین طلای ۱۸ عیار است.

    1. سامانه طلاین

      سلام دوست گرامی طلاهای با عیار پایین برای مصرف بهتر هستند و برای سرمایه‌گذاری طلاهای با عیار بالا مناسب‌ترند.

  2. سلام. من با اون بخش حساسیت زایی موافق نیستم. مگه چه قدر حساسیت طلا ایجاد می‌کنه؟

    1. سامانه طلاین

      سلام دوست عزیز ممنون که نظرتان را با ما به اشتراک گذاشتید؛ برخی افراد پوست بسیار حساسی دارند که با کوچک‌ترین محرک‌های پوستی دچار حساسیت می‌شوند، برای این دسته از افراد طلای 22 یا 24 عیار مناسب‌تر از طلای 18 عیار است.

  3. ببخشید برای سرمایه گذاری طلا به نظرتون طلای ۲۴ عیار بخریم یا ۱۸ عیار

    1. سامانه طلاین

      سلام دوست عزیز ممنون که سؤال خودت رو از ما پرسیدی. اگر طلا را برای استفاده می‌خواهید باید به شما پیشنهاد کنم طلای 18 عیار بخرید؛ چون در عین استحکام دارای زیبای و کیفیت لازم است. اگر هدف شما از خرید طلا سرمایه‌گذاری است طلای 22 یا 24 عیار مناسب‌تر است و درصد خلوص بیشتری دارد و طلای آب شده گزینه مناسبی است.

  4. شیما سلطانی

    ممنون این راهنما خیلی کمکمون کرد که بفهمیم طلای ۲۴ عیار بخریم یا ۱۸ عیار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا