چگونه طلا را در خانه ذوب کنیم؟ روش‌های ذوب طلا در خانه

ذوب طلا در خانه
3.6/5 - (19 امتیاز)

شاید جواهرات طلا داشته باشید که می‌خواهید آنها را ذوب کنید. یا شما هنرمند یا طراح جواهر هستید که می‌خواهید با ذوب کردن طلا، طرح جدیدی ایجاد کنید. چندین راه برای ذوب کردن طلا در خانه وجود دارد، با این حال همیشه باید مراقبت ویژه‌ای داشته باشید تا هنگام ذوب کردن طلا ایمنی خود را حفظ کنید، زیرا این کار حرارت بسیار زیادی می‌طلبد. با خواندن این نوشته می‌توانید نکات و روش‌های ذوب طلا در خانه را یاد بگیرید.

مراحل ذوب طلا در خانه

در نوشته دیگری درباره نقطه ذوب طلا و بالا بودن آن صحبت کردیم. این دمای زیاد می‌تواند باعث سخت بودن فرایند آب کردن طلا در خانه شود. با این حال در ادامه به صورت قدم به قدم به شما آموزش می‌دهیم که چگونه طلا را در خانه ذوب کنید:

تهیه تجیهزات لازم برای آب کردن طلا در خانه

برای ذوب طلا در خانه به تجهیزات مناسبی احتیاج داریم. ابتدا باید ظرف بوته‌ای بخرید تا بتواند طلا را هنگام ذوب شدن درون خود نگه دارد. بوته حلزونی ظرفی است که معمولا از کربن گرافیت یا رس ساخته شده است و می‌تواند در برابر گرمای شدید مقاومت کند و از آن برای نگهداری طلا هنگام ذوب شدن استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که ظرف بوته جنس مرغوب و کیفیت بالایی داشته باشد زیرا قرار است که آن را در دمای حداقل ۹۴۳ درجه فارنهایت قرار دهید. برای جابه‌جایی و نگهداری بوته نیز به یک انبر مقاوم در برابر گرما نیاز دارید.

اگر که بوته حلزونی در دست نباشد، می توانید از سیب زمینی برای این کار استفاده کنید. مقداری از سیب زمینی را سوراخ کنید و طلای خود را درون آن قرار دهید. هم‌چنین پیشنهاد می‌کنیم این نوشته را هم بخوانید: بوته ذوب طلا چیست

تجیهزات لازم برای آب کردن طلا در خانه

تهیه شار و اضافه کردن آن به قالب

در این مرحله از ذوب طلا در خانه باید طلا را قبل از ذوب، با شار که مخلوطی از بوراکس و کربنات سدیم است، مخلوط کنید. طلا همواه با ناخالصی‌هایی همراه است و برای ذوب طلا باید این ناخالصی‌ها را جدا کنیدتا طلای خالص به دست بیاورید و این کار را به کمک شار انجام دهید؛ چراکه شار هنگام ذوب باعث می‌شود که ذرات ریز طلا به هم بچسبند و ذرات طلا سالم بمانند. البته اگر که نتوانستید شار پیدا کنید، می‌توانید جوش شیرین را گرم کنید و به جای شار استفاده کنید.اگر که از سیب زمینی به جای بوته حلزونی استفاده می کنید، قبل از ذوب طلا، بوراکس را به سوراخ سیب زمینی اضافه کنید.

قالب ذوب طلا در خانه

آب کردن طلا با فندک اتمی یا مشعل پروپان

پس از آن که پودر طلا را در قالب ریختید، می‌توانید برای ذوب طلا از مشعل پروپان استفاده کنید که در عرض چند دقیقه طلا را ذوب می‌کند. همچنین می‌توانید از ذوب اکسیژن-استیلن برای ذوب طلا استفاده کنید. برای مشعل پروپان، ابتدا طلا را درون بوته حلقوی قرار می دهیم و سپس آن را بر روی یک سطح نسوز قرار می دهیم و مشعل را به آن نزدیک می‌کنیم. به یاد داشته باشید که اگر ابتدا بوراکس شیمیایی به طلا اضافه کنید، می‌توانید طلا را در دماهای پایین ذوب کنید. همچنین مراقب باشید که شعله را به آرامی به طلای خوب پودر شده درون بوته نزدیک کنید تا بوته منفجر نشود و ترک نخورد.

می توانید از کوره‌های برقی برای ذوب فلزات گران‌بها مانند طلا و نقره استفاده کنید. همچنین این کوره‌های الکترونیکی توانایی این را دارند که فلزات مخلوط شده با هم و دارای نقاط ذوب گوناگون را ذوب کنند. همچنین می توانید از ماکروویو‌های ۱۲۰۰ وات که مگنترون آن در بالا نباشد، استفاده کنید. در این روش شما یک کیت یا کوره ذوب طلا را داخل ماکروویو قرار می‌دهید. به یاد داشته باشید که از ماکروویوی که برای ذوب طلا استفاده می‌کنید، دیگر برای گرم کردن غذا استفاده نکنید.

خنک شدن طلای آب شده

و در آخر پس از ذوب طلا، باید به آن شکل دهید. پس باید قبل از سفت شدن طلای ذوب شده، آن را درون قالب‌هایی که انتخاب کردید، بریزید و بگذارید که طلا خنک شود. البته اگر از سیب زمینی به جای بوته استفاده می‌کنید، دیگر نیازی به قالب نیست و بگذارید که طلا درون سیب زمینی خنک شود. نتیجه نهایی طلای آبشده است. جالب است بدانید از طلای آب شده در سرمایه گذاری هم استفاده می‌شود؛ اما عیار آن کاملا مشخص است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید این نوشته را بخوانید: طلای آب شده چیست

نکات ایمنی ذوب طلا در خانه

ذوب کردن طلا به دلیل حرارت شدیدی که مورد نیاز است، ممکن است خطرناک باشد. به همین خاطر این نکات ایمنی را رعایت کنید:

  • اگر هیچ تجربه‌ای در زمینه ذوب کردن طلا ندارید، با یک فرد حرفه‌ای مشورت کنید یا طلای خود را به یک متخصص طلاساز بسپارید.
  • همچنین باید یک مکان ایمن در خانه برای ذوب کردن طلا پیدا کنید، مثل کاراگاه یا اتاق اضافی.
  • شما به یک میز کار برای قرار دادن مواد نیاز دارید.
    مطمئن شوید که عینک ایمنی و یک سپر صورت بپوشانید تا صورت خود را محافظت کنید.
  • باید دستکش‌های مقاوم در برابر حرارت بپوشید.
    هرگز و هرگز طلا را در نزدیکی چیزی که قابل اشتعال است، ذوب نکنید. این کار ممکن است بسیار خطرناک باشد و باعث آتش‌سوزی شود.

جمع‌بندی و نکته آخر

این مقاله به چگونگی ذوب کردن طلا در خانه پرداخته و راهنمای جامعی برای افرادی که علاقه دارند طلاهای خود را ذوب کنند، ارائه کردیم و قدم به قدم به شما آموختیم چگونه طلا را در خانه ذوب کنید. ایمنی در تمام مراحل این فرآیند به عنوان امری حیاتی مهم است و حتما باید از تجهیزات ایمنی مناسب مثل عینک ایمنی و دستکش‌های مقاوم در برابر حرارت استفاده کنید. ب

سوالات متداول:

آیا می‌توان طلا را با فندک اتمی ذوب کرد؟

خیر. ذوب طلا با فندک اتمی ممکن نیست؛ چراکه طلا به درجه دمایی بسیار بالایی برای ذوب شدن نیاز دارد.

آیا می‌توانم از مایکروویو برای ذوب کردن طلا استفاده کنم؟

بله، می‌توانید از مایکروویو و کیت‌های خاصی که برای این منظور طراحی شده‌اند، برای ذوب کردن طلا استفاده کنید.

2 دیدگاه دربارهٔ «چگونه طلا را در خانه ذوب کنیم؟ روش‌های ذوب طلا در خانه»

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام.
      می‌توانید با جستجوی اینترنتی کیت ذوب طلا در خانه را تهیه نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا