اگر فاکتور طلا گم شود چه کنیم؟ راهنمای فروش طلا بدون فاکتور

فروش طلای بدون فاکتور
3.8/5 - (13 امتیاز)

طلا یکی از با ارزش‌ترین کالاهای هر فردی است و فاکتور به عنوان سندی قانونی نشان می‌دهد که شما مالک این قطعه طلا هستید. به همین خاطر مراقبت از فاکتور طلا اهمیت زیادی دارد؛ اما اگر فاکتور طلا گم شود چه کنیم؟ اما آیا این کار قانونی است؟ چه عواقبی برای طرفین معامله دارد؟ چگونه می‌توان طلای بدون فاکتور را به‌صورت امن و قانونی فروخت یا خرید؟ در این نوشته به شما راه‌حل‌هایی را خواهیم گفت که فروش طلا بدون فاکتور را امکان‌پذیر می‌کند. 

فروش طلا بدون فاکتور یکی از مسائلی است که خریداران و فروشندگان طلا با آن روبه‌رو هستند. این موضوع برای آنها ممکن است دردسر داشته باشد. زیرا ممکن است فرد به هر دلیلی فاکتور خرید خود را گم‌کرده باشد. حتی ممکن است طلا تقلبی یا سرقتی باشد. 

راه‌های فروش طلا بدون فاکتور

روش فروش طلا بدون فاکتور بستگی به شرایط شما دارد:

  • اگر می‌دانید طلا را از کدام طلافروشی خریده‌اید، با مراجعه به آن فروشگاه، فاکتوری المثنی دریافت کنید.
  •  هم‌چنین می‌توانید با مراجعه به اتحادیه طلافروشی و ارائه مشخصات طلا، مجوزی برای فروش طلا بدون فاکتور دریافت نمایید.
  •  راه دیگر مراجعه به طلافروشی آشنایی است که خرید طلا بدون فاکتور را بر اساس شناخت از شما انجام می‌دهد.

در ادامه هر یک از این روش‌ها را بیشتر توضیح می‌دهیم:

دریافت فاکتور المثنی برای طلای بدون فاکتور

اگر طلای خود را از طلا فروشی‌ خاصی خریداری کرده‌اید، به آن فروشگاه مراجعه کنید و از فروشنده بخواهید برایتان فاکتوری المثنی صادر کند. معمولا فروشندگان طلا معاملات روزانه خود را ثبت می‌کنند و اگر تاریخ دقیق خرید طلای خود را یادآوری کنید، احتمال اینکه بتوانند فاکتوری المثنی صادر کنند بسیار بالا است. 

اگر این امکان وجود نداشت، ممکن است بتوانید با ارائه مدارک شناسایی و تصویر جنس طلای بدون فاکتور، از یک طلافروش دیگر فاکتور المثنی دریافت کنید.

مراجعه به اتحادیه طلا و جواهرات برای مجوز فروش

اگر طلا بدون فاکتور شما هدیه است یا به هر دلیلی امکان مراجعه به طلافروشی را ندارید، می‌توانید به اتحادیه طلا و جواهر شهرستان خود مراجعه کنید. این اتحادیه برای پیگیری مسائل صنف طلافروشان فعالیت می‌کند و می‌تواند در این راستا به شما کمک کند.

در اتحادیه طلا و جواهر لازم است که شما اصل طلای خود را به همراه مشخصات خود ارائه نمایید؛ پس از بررسی اصالت طلای شما و اینکه سرقتی نیست، اتحادیه برای شما مجوزی تحت عنوان «مجوز فروش» صادر می‌کند که می‌توانید با کمک آن طلای خود را به سایر طلا فروشی‌ها بفروشید.

فروش طلا به طلافروشی آشنا

معمولا بیشتر طلا فروشی‌ها خرید طلا بدون فاکتور انجام نمی‌دهند؛ چراکه ممکن است این طلا بعدا به عنوان طلای سرقتی شناخته شود و برای آن‌ها مشکل حقوقی پیش‌ بیاید. به همین خاطر اگر طلا فروش آشنایی می‌شناسید که شما را می‌شناسد، ممکن است طلای بدون فاکتور را خریداری کند. 

نحوه فروش طلای بدون فاکتور

معایب خرید طلا بدون فاکتور

همان‌طور که تاکید می‌شود برای فروش طلا حتما فاکتور را ارائه کنید؛ پیشنهاد می‌شود خرید طلا بدون فاکتور را انجام ندهید. به این دلایل:

  • اگر شخصی طلا بدون فاکتور را خریداری کند و سپس مشخص شود که این کالا سرقتی بوده است، خریدار ممکن است با پلیس مواجه شود و به جرم خریداری کالای سرقتی یا قاچاق محکوم شود. همچنین، خریدار ممکن است طلا را از دست بدهد و هزینه‌ای که پرداخت کرده است به او بازنگردد.
  • یکی دیگر از مواردی که در خرید طلا بدون فاکتور بسیار دیده می‌شود این است که طلای فروخته شده در این نوع معاملات اصل نیست یعنی عیاری پایین دارد یا حتی تقلبی است. البته شما می‌توانید با روش‌های تشخیص طلا از بدل، اصالت آن را محک بزنید؛ با این حال به طور کلی بهتر است به سراغ خرید طلای بدون فاکتور نروید.
  • اگر شخصی بخواهد طلایی را که با فاکتور خریده است تعویض یا عودت کند، می‌تواند به طلافروشی‌ها مراجعه کند و با نشان‌دادن فاکتور، این حق را داشته باشد. اما اگر شخصی بخواهد طلا بدون فاکتور را تعویض یا عودت کند، ممکن است هیچ طلافروشی او را پذیرش نکند و او با مشکل روبه‌رو شود. همچنین، خریدار ممکن است در صورت عدم رضایت از  طلا، هیچ راهی برای شکایت یا درخواست خسارت نداشته باشد.
تعویض طلا بدون فاکتور

اهمیت دریافت فاکتور کامل برای خرید طلا

فاکتور طلا نشان‌دهنده صحت و قانونی‌بودن معامله است و حقوق خریدار و فروشنده را حفظ می‌کند. دقت کنید که در یک فاکتور طلا حتما باید جزئیات معامله ذکر شود:

  • نام و اطلاعات تماس طلا فروش
  • مهر فروشگاه
  •  نوع طلا (زینتی، آب‌شده، دست دوم و…)
  •  عیار طلا
  •  وزن
  •  قیمت روز طلا
  • اجرت طلا
  •  شماره استاندارد 
  • تاریخ خرید

 با داشتن فاکتور، شما مطمئن می‌شوید که طلای خود را از یک منبع قابل‌اعتماد و مجاز خریده‌اید و در صورت بروز هرگونه مشکل یا تخلف، می‌توانید شکایت کنید یا حق خود را پیگیری کنید.

اهمیت فاکتور در فروش طلا

نکات نگهداری و مراقبت از فاکتور طلا

تا به اینجا متوجه شدید که ارزش فاکتور طلا، کمتر از خود قطعه طلا نیست و داشتن این سند می‌تواند مالکیت شما را بر طلا اثبات کند و خرید و فروش طلا را برای شما آسان‌تر نماید. پس بهتر است بسیار دقیق از فاکتور طلای خود نگهداری کنید. در این راستا به این نکات دقت کنید:

  1. پس از دریافت فاکتور بهتر است از آن کپی تهیه کنید و کپی را در جایی جداگانه نگه دارید تا در صورت نبود اصل فاکتور، کپی آن را داشته باشید تا روند دریافت مجوز فروش از اتحادیه برای شما ساده‌تر باشد.
  2. بهتر است اسکنی دیجیتال از فایل فاکتور خود تهیه کنید و آن را در فضای دیجیتال امن ذخیره نمایید.
  3. فاکتور طلای خود را در پوشه‌ای ضد آب و در صورت امکان در گاو صندوق یا محلی امن نگه دارید.

هم‌چنین به هیچ وجه طلای خود را در کنار فاکتور خود نگذارید. در اینجا می‌توانید نکات بیشتری برای مخفی کردن طلا از سارقان و حفظ امنیت آن بخوانید.

سخن پایانی

در این مطلب بیان نمودیم که در صورت گم‌کردن فاکتور و یا نداشتن آن به هر دلیل دیگری ممکن است با چه شرایطی مواجه شویم و چه‌قدر خرید یا فروش یک طلای بدون فاکتور سخت است. پس در هنگام خرید طلا از فروشنده بخواهید به شما فاکتور بدهد و آن را در جای مناسب و امن نگهداری کنید. امیدواریم با خواندن این مطلب نهایت استفاده را برده باشید.

سوالات متداول:

اگر فروشنده طلا را بدون فاکتور بخرد و بعد معلوم شود دزدی بوده سرنوشت فروشنده چه خواهد بود؟

به جرم خرید مال دزدی تحت تعقیب قرار می‌گیرد در صورتی هم که متوجه شوند بی‌گناه بوده و طلا را به قیمت روز خریداری کرده است ممکن است تبرئه شوند.

اگر طلایی که هدیه گرفته‌ایم فاکتور نداشته باشد چه‌کار کنیم؟

می‌توانید از کسی به شما هدیه داده است فاکتور را بگیرید یا از او بپرسید کجا طلا را خریداری کرده است و فاکتور از آن فروشنده بگیرید. علاوه بر این می‌توانید به طلافروشی که بیشتر از آن خرید می‌کنید مراجعه کنید.

آیا فروش طلای بدون فاکتور به صورت اینترنتی ممکن است؟

 فروش طلای بدون فاکتور در سایت‌های آنلاین خرید و فروش طلا ممکن نیست. چون بر اساس قانون تجارت الکترونیک، احراز هویت در هرگونه معامله اینترنتی لازم است و فاکتور خرید طلا سند اصالت کالا است.

4 دیدگاه دربارهٔ «اگر فاکتور طلا گم شود چه کنیم؟ راهنمای فروش طلا بدون فاکتور»

  1. حمیدگنجی

    سلام اگر کسی به مدت ۳۰ سال خورد خورد طلا خریده وپس اندازکرده وفاکتوراصلن نداشته باشد ووزن طلا حدودیک کیلوباشدبرای فروش به مشکل میخورد؟دراین صورت راه حل چیست؟

  2. میشه برای رفع مشکل اتحادیه،قانون را تغییر بده، با اخذ مدارک شناسایی فروشنده و تایید کتبی در دو نسخه، طلا معاملا بشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا