ربع سکه چیست؟ بررسی انواع ربع سکه و وزن هر یک

معرفی انواع ربع سکه و وزن هر یک
3.6/5 - (20 امتیاز)

ربع سکه یکی از محبوب‌ترین انواع سکه در ایران است که به دلیل وزن کم به عنوان کالایی برای سرمایه‌گذاری و هدیه دادن استفاده می‌شود؛ اما بازار سکه‌ها در ایران پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و از این رو به عنوان یک‌ خریدار حرفه‌ای باید به طور دقیق با مشخصات ربع سکه و انواع ربع سکه در بازار ایران آشنا باشید.

در این نوشته از طلاین به طور کامل به این سوال پاسخ می‌دهیم که ربع سکه چیست، چه انواعی دارد و چه مواردی روی قیمت آن تاثیر گذار است. 

ربع سکه چیست؟

ربع سکه یکی از مسکوکات طلا در ایران است که در دوران‌های پیش از انقلاب اسلامی نیز ضرب می‌شده است؛ با این حال منظور از ربع سکه غالبا ربع سکه‌های تولید شده توسط بانکی مرکزی جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۵۷ و با نشان حرم امام رضا و عبارت علی‌علی‌علی است.

مشخصات ربع سکه:

  • وزن ربع سکه بهار آزادی برابر با ۲/۰۳۳ گرم است. این مقدار به طور دقیق برابر با یک‌چهارم وزن سکه تمام بهار آزادی (۸/۱۳۳ گرم) است.
  • عیار ربع سکه بهار آزادی برابر با ۲۲ یا ۹۰۰ از ۱۰۰۰ است.
  • قطر ربع سکه ۱۶ میلی‌متر است.

برای مشاهده قیمت لحظه‌ای ربع سکه کلیک کنید: قیمت امروز ربع سکه

وزن ربع سکه بهار آزادی
وزن ربع سکه

انواع ربع سکه 

به طور کلی انواع ربع سکه به دو دسته ربع سکه‌ جمهوری اسلامی و ربع سکه پهلوی تقسیم می‌شوند. هر یک از این انواع، خود به دسته‌بندی‌های دیگری تقسیم می‌شوند. در یک دید کلی انواع ربع سکه عبارت‌اند از:

  • ربع سکه‌های پهلوی:
    • ربع سکه پهلوی بانکی
    • ربع سکه پهلوی عادی (غیر بانکی)
  • ربع سکه‌های جمهوری اسلامی:
    • ربع سکه عادی (یا غیر بانکی)
    • ربع سکه تاریخ پایین بانکی ( زیر ۸۶)
    • ربع سکه ۸۶ بانکی

در روی ربع سکه‌های جمهوری اسلامی عکس بارگاه امام رضا (ع) و عبارت علی‌علی‌علی نقش بسته است و روی ربع سکه‌های پهلوی عکس پهلوی و نقش شیر و خورشید وجود دارد. اما تفاوت انواع ربع سکه به ظاهر آن‌ها محدود نمی‌شود و هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند. در ادامه هر یک از این انواع ربع سکه را به شما معرفی می‌کنیم.

ربع سکه پهلوی بانکی 

این ربع سکه‌ها، نمونه‌هایی هستند که از سال ۱۳۳۸ تا ۱۳۵۸ و به دستور بانک مرکزی و دربار پهلوی تولید و وارد بازار می‌شد. این ربع سکه‌ها خود از انواع مسطح، برجسته و با نقوش مختلف طراحی و ضرب می‌شدند. اکنون ربع سکه پهلوی بانکی، فقط جنبه کلکسیونی دارد و در بازار روز طلا مبادله نمی‌شود. این سکه‌ها به خاطر تاریخی بودن ارزش معنوی و حباب دارند.

عکس ربع سکه پهلوی

ربع سکه پهلوی عادی (غیر بانکی)

این ربع سکه‌ها در قالب‌هایی شبیه ربع سکه پهلوی بانکی در کارگاه‌ها تولید و روانه بازار می‌شوند و هنوز هم در میان برخی از طلافروش‌ها عرضه دارند. هرچند معامله ربع سکه پهلوی عادی یا غیربانکی هنوز رایج است؛ اما خرید و فروش آن‌ها غیرقانونی محسوب می‌شود. این سکه‌ها اجرت ساخت دارند و حباب در آن‌ها به میزان کمی‌ وجود دارد.

ربع سکه عادی یا غیر بانکی جمهوری اسلامی ایران

این دسته از ربع سکه‌ها به جای بانک مرکزی، توسط کارگاه‌های طلاسازی ساخته و روانه بازار می‌شوند. تاریخ ضرب آن‌ها نیز در قیمتشان موثر نیست و به جای آن مقداری به عنوان اجرت ساخت در قیمت ربع سکه غیر بانکی در نظر گرفته می‌شود.

دقت کنید که «ربع سکه غیر بانکی یا عادی ۸۶» عبارت نادرستی است و دلالان از آن برای سودجویی استفاده می‌کنند. ربع سکه‌های غیر بانکی تاریخ ضرب مشخص ندارند.

ربع سکه بانکی (زیر ۸۶) جمهوری اسلامی ایران

این ربع سکه‌ها به سفارش یا توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ساخته شده‌اند و تاریخ ضرب آن‌ها مربوط به پیش از سال ۱۳۸۶ است. معامله و خرید و فروش ربع سکه زیر ۸۶ قانونی است و به خاطر کم‌تر بودن میزان حباب سکه، طرفداران بسیار زیادی دارد. توجه داشته باشید وزن ربع سکه قبل ۸۶ مانند دیگر انواع ربع سکه ۲/۰۳۳ گرم است.

ربع سکه ۸۶ بانکی جمهوری اسلامی ایران

این ربع سکه رایج‌ترین نوعی است که در بازار وجود دارد و هنوز هم توسط بانک مرکزی تولید و وارد بازار می‌شود. برخی از متخصصان این دسته از ربع‌ سکه‌ها را به دو دسته بورسی و عادی تقسیم می‌کنند و منظور از ربع سکه بورسی، سکه‌هایی است که در بورس کالا در سال ۱۳۸۶ عرضه شده‌اند. 

عکس ربع سکه
عکس ربع سکه

جدول مقایسه انواع سکه ربع

برای اینکه اطلاعات انواع ربع سکه را در یک نگاه مشاهده کنید، می‌توانید از این جدول استفاده نمایید:

نام ربع سکهتاریخ ضربمرکز ضربویژگی خاص
ربع سکه پهلوی بانکی۱۳۳۸-۱۳۵۸بانک مرکزی دوران پهلویارزش کلکسیونی
ربع سکه پهلوی عادی تا کنونکارگاه‌های خارج از بانک مرکزیخرید و فروش غیر قانونی
ربع سکه غیر بانکینا مهمکارگاه‌های خارج از بانک مرکزیدارای اجرت ساخت
ربع سکه بانکی زیر ۸۶پیش از سال ۱۳۸۶بانک مرکزی جمهوری اسلامیحباب کم‌تر از ربع سکه ۸۶
ربع سکه بانکی ۸۶از سال ۱۳۸۶بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایرانحباب بیشتر به خاطر عرضه و تقاضای بیشتر

تفاوت قیمت ربع سکه بانکی و غیر بانکی

علت تفاوت قیمت ربع سکه بانکی و غیر بانکی، مثل انواع دیگر سکه‌ها است. سکه‌های غیر بانکی چون در کارگاه‌هایی خارج از نظارت بانک مرکزی ضرب می‌شوند، اجرت ساخت در قیمت آن‌ها لحاظ می‌شود؛ اما قیمت ربع سکه بانکی به میزان عرضه و تقاضا و نوسان‌های بازار خرید و فروش بستگی دارد. پس برای به دست آوردن میزان دقیق تفاوت قیمت ربع سکه بانکی و غیر بانکی، باید ابتدا قیمت لحظه ای سکه بانکی و غیر بانکی را بیابید و آن‌ها را مقایسه کنید.

هم‌چنین شاید این نوشته هم برای شما جالب باشد: تفاوت سکه بانکی و غیر بانکی

فرمول محاسبه قیمت ربع سکه بهار آزادی

عیار طلای معامله­‌شده در بازارهای جهانی 24 و عیار ربع سکه بهار آزادی 22 است. با تقسیم عدد 22 بر 24 عدد 0.916 به دست می‌آید و پس از ضرب این عدد در وزن ربع سکه بهار آزادی قیمت آن به دست می‌آید. به عبارت دقیق­‌تر فرمول قیمت ربع سکه بهار آزادی بدین صورت محاسبه می­‌شود:

(((قیمت اونس جهانی طلا × نرخ دلار آزاد) ÷ 31.1 ) × 0.916 × وزن سکه) + حق ضرب

اگر ربع سکه را برای خرید و نگهداری انتخاب کرده‌اید، پیشنهاد می‌‌کنیم این نوشته را هم مطالعه کنید: نحوه سرمایه گذاری در ربع سکه

عوامل نوسان قیمت ربع سکه بهار آزادی

متغیرهایی که موجب نوسان در قیمت ربع سکه بهار آزادی می­‌شوند، همان عواملی‌­اند که موجب تغییر قیمت انواع دیگر سکه­‌ها هم می‌­گردند. عواملی مثل قیمت جهانی طلا و قیمت دلار که به‌صورت روزانه این قیمت را تغییر می­‌دهند و از جمله مهم‌­ترین عوامل هستند.

از سوی دیگر، عواملی هم‌چون هزینه ضرب سکه توسط بانک مرکزی و کارمزد عرضه سکه در بانک نیز در تغییرات قیمت تأثیرگذار هستند. هرچند که این ارقام به ندرت تغییر می­‌کنند. هزینه ضرب سکه همواره بین ۵۰۰۰ تومان تا ۷۰۰۰ تومان در نظر گرفته می‌شود.

افزایش میزان تقاضا نیز می­‌تواند موجب تغییراتی در قیمت ربع سکه بهار آزادی شود. مثل افزایش تقاضا در برخی ایام سال مانند روزهای پایانی سال یا دیگر مناسبات که باعث افزایش قیمت سکه از طریق حباب قیمتی می‌­شود.

قیمت ربع سکه امامی نیز مانند ربع سکه بهار آزادی تعیین می­‌شود. با این‌همه به دلیل تقاضای بیشتر مردم برای خرید سکه‌­های جدیدتر، قیمت سکه­‌های امامی در بازار بیشتر از سکه­‌های بهار آزادی طرح قدیم است. 

برای دیدن نرخ قیمت انواع سکه اینجا کلیک کنید: قیمت لحظه ای انواع سکه

نوسان قیمت ربع سکه بهار آزادی

نتیجه­‌گیری:

اهمیت سکه­‌ها بر ما پوشیده نیست. سکه­‌های بهار آزادی یکی از انواع سکه‌­ هستند که از جمله راهکارهای اصلی سرمایه­‌گذاری و پس­‌انداز ایمن به حساب می­‌آیند. در این میان، با توجه به افزایش قیمت طلا و سکه­‌ها، ربع سکه­‌های بهار آزادی متقاضیان بسیاری را به خود جلب کرده­ است. همین موضوع ویژگی­‌های ربع سکه را پراهمیت می‌­گرداند. ویژگی­‌هایی مثل وزن و دیگر خصوصیات فیزیکی آن را که وجه تمایز آن از دیگر انواع سکه است و ما آن را در این نوشته با شما در میان گذاشتیم.

طلاین سامانه­‌ای با محیطی ساده و قابل استفاده برای تمام افراد است تا سرمایه­ گذاری طلای آب شده را برای افراد با هر سطحی از توانایی مالی فراهم کند. شما هم می‌توانید به سادگی در سامانه آنلاین طلاین عضو شوید و با بهترین قیمت و کمترین کارمزد اقدام به سرمایه‌گذاری در طلای آبشده کنید. 

سوالات متداول:

یک ربع سکه چند گرم است؟

وزن یک ربع سکه برابر با ۲ گرم و ۰.۳۳ سوت است که با توجه به عیار آن، وزن طلای ربع سکه برابر با ۱.۸۶۵۴۸۰۸ گرم است.

چند نوع ربع سکه داریم؟

ربع سکه‌ها را می‌توان به ربع سکه‌های پهلوی و جمهوری اسلامی تقسیم کنیم که هر یک ممکن است بانکی یا غیر بانکی باشند. 

17 دیدگاه دربارهٔ «ربع سکه چیست؟ بررسی انواع ربع سکه و وزن هر یک»

  1. چرا ربع‌ سکه‌‌ وزنش‌ از‌ هر گرم‌ مثلا‌ طلاهای‌ دیگه‌‌ گرانتره؟

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام. علت این بالاتر بودن قیمت ممکن است حباب ربع سکه باشد.

  2. سلام ربع سکه ای ک از وسط نصف شده باشد و یک گرم و سه سوت وزنش باشد چگونه خرید و فروش میشود؟؟

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام. برای پاسخ این سوال باید به سکه فروشی‌ یا طلا فروشی‌ها مراجعه نمایید.

  3. سلام وقت بخیر. ببخشید چرا روبعضی ازربع سکه ها وزن همه جوری خورده .بطور مثال ۲/۰۴
    ۲/۳۵
    ۲/۳۰
    دلیلش چیه

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام ممکن است ربع سکه‌ای که در اختیار دارید از نوع غیر بانکی یا کارگاهی باشد.

  4. فاطمه محمدی مدیر محتوا

    سلام. ممنون از این که این مورد را به ما یادآور شدید. این بخش از متن اصلاح شد.

    1. پشتیبانی سامانه (خانم محمدی)

      سلام لطفا دوباره تمام اطلاعات سکه را چک کنید. وزن ربع سکه ۲/۰۳۳ و تمام سکه ۸/۱۳۳ سوت است. این مقدار‌ها تفاوت فاحشی دارند.

      1. سلام وقت بخیر ربع سکه خریدم وزنشون فرق داره
        یکیش ۲/۲۵ یکیش ۲/۳۳ تو قیمت فرق داره

  5. کدوم زمینه سرمایه گذاری بهتره طلا یا سکه یا بورس ممنون اگه راهنماییم کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا