تفاوت سکه امامی و بهار آزادی چیست؟

بررسی ۵ تفاوت سکه امامی و بهار آزادی
3.5/5 - (2 امتیاز)

در بازار ایران چندین نوع سکه متفاوت وجود دارند و عبارت‌هایی مثل سکه جدید و قدیم، سکه بانکی و غیر بانکی و سکه بهار آزادی و امامی ممکن است شما را کمی گیج کرده باشد. اما نگران نباشید. با خواندن این مقاله از طلاین به طور دقیق به شما خواهیم گرفت تفاوت سکه امامی و بهار آزادی چیست و هر یک از این دو نوع سکه چه مشخصات و ویژگی‌هایی دارند. 

تعریف سکه امامی و بهار آزادی

به طور کلی از نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی، همه سکه‌های موجود در بازار ایران «بهار آزادی» نام دارند؛ اما در بازار انواع سکه به نوع دیگری دسته‌بندی می‌شوند. این دسته‌بندی به صورت زیر است:

  • سکه بهار آزادی: سکه‌های طرح قدیم که عبارت «علی، علی، علی» روی آن‌ها حک شده است. این سکه‌ها از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۰ تولید می‌شدند.
  • سکه‌ امامی: سکه‌های طرح جدید که طرح چهره بنیانگذار انقلاب اسلامی روی آن‌ها حک شده‌ است. سکه‌های امامی خود دو دسته هستند:
    • سکه‌ امامی ۱۳۸۶: که وقتی می‌گوییم یک سکه امامی است، منظورمان این نوع سکه است.
    • سکه‌های ضرب شده پیش از سال ۱۳۸۶: که به آن‌ها سکه تاریخ پایین می‌گویند. 

در ادامه به تفاوت‌ سکه امامی و بهار آزادی به صورت دقیق‌تر می‌پردازیم.

۵ تفاوت سکه امامی و بهار آزادی

سکه امامی و بهار آزادی از لحاظ وزن و عیار هیچ تفاوتی با هم ندارند و عیار هر دو ۹۰۰ است. یعنی در واقع میزان طلای موجود در هر دو نوع سکه یک‌سان است. با این حال تفاوت سکه امامی و بهار آزادی این موارد هستند:

  1. سکه بهار آزادی از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۰ تولید می‌شد، سکه امامی از سال ۱۳۷۰ تا کنون ضرب و تولید می‌شود.
  2. سکه امامی دارای تصویر امام خمینی است؛ در حالی که روی سکه بهار آزادی عبارت «علی، علی، علی» وجود دارد.
  3. قیمت سکه امامی معمولا بیشتر از قیمت سکه بهار آزادی است.
  4. مطابق آمار، بازدهی سکه امامی برای سرمایه‌گذاری بیشتر از سکه بهار آزادی است.
  5. میزان نقد‌شوندگی سکه امامی بیشتر از سکه بهار آزادی است.

در ادامه هر یک از این تفاوت‌ها را به صورت دقیق بررسی می‌کنیم.

فرق سکه امامی و بهار آزادی

تفاوت در سال ضرب سکه امامی و بهار آزادی

سکه بهار آزادی، سکه‌هایی هستند که از سال ۱۳۵۸ تا حدود ۱۳۷۰ ضرب می‌شدند. یعنی دقیقا پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به جای سکه‌های پهلوی سکه‌هایی تولید شدند که به پاس پیروزی انقلاب اسلامی، بهار آزادی نامیده شدند.

پس از رحلت امام خمینی و به پیشنهاد بانک مرکزی، سکه‌های امامی اولین بار در سال ۱۳۷۰ توسط استاد جعفر نجیبی طراحی و از همان سال وارد بازار شدند. در حال حاضر تولید سکه‌های امامی در بازار ادامه دارد.

تفاوت در طرح سکه امامی و بهار آزادی

شکل ظاهری سکه امامی و بهار آزادی با یک‌دیگر متفاوت است و می‌توانید بر این اساس آن‌ها را از یک‌دیگر تفکیک کنید:

  • در یک سمت سکه‌های بهار آزادی عبارت «علی، علی، علی» به شکل اسلیمی حک شده است و در زیر آن نام بانک ملی ایران قرار دارد. در سمت دیگر سکه بهار آزادی نقش بارگاه امام رضا، عبارت «اولین بهار آزادی» و سال ۱۳۵۸ حک شده‌اند. البته در سکه‌های بهار آزادی سال ۶۳ عبارت بهار آزادی و سال ۱۳۶۳ قید شده است.
  • در یک سمت سکه امامی، به جای نام حضرت علی، تصویر امام خمینی و در زیر آن تاریخ ۱۳۷۰ تا ۱۳۶۸ قرار دارد و در سمت دیگر آن تصویری از بارگاه امام رضا، در بالای آن عبارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و در پایین آن بهار آزادی حک شده است.

جدا از تفاوت سکه بهار آزادی و امامی در طرح اصلی، این دو سکه در برخی از جزئیات نیز با یک‌دیگر متفاوت هستند:

  1. حاشیه سکه بهار آزادی گل‌و‌بوته‌هایی شلوغ است؛ در حالی که در سکه امامی از حاسیه‌ای ساده استفاده شده است.
  2. در سکه بهار آزادی سال ضرب در زیر گنبد حرم امام رضا درج شده؛ اما در سکه امامی سال ضرب در زیر تصویر امام خمینی قرار دارد. 
  3. در سکه بهار آزادی، عبارت «اولین بهار آزادی» قرار دارد که اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی دارد؛ در سکه امامی تنها عبارت «بهار آزادی» مشاهده می‌شود.
عکس سکه امامی و بهار آزادی و تفاوت‌های ظاهری این دو

برای مرور، می‌توانید تفاوت ظاهری سکه بهار آزادی و امامی را  در جدول زیر ببینید:

نام سکهنقوشعبارت‌هاتاریخ درج شده
بهار آزادیبارگاه امام رضا
نقش اسلیمی علی، علی، علی
اولین بهار آزادی
بانک ملی ایران
۱۳۵۸
امامیبارگاه امام رضا
تصویر چهره امام خمینی
بهار آزادی
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
۱۳۸۶
جدول تفاوت ظار

تفاوت قیمت سکه بهار آزادی و امامی

یکی از مهم‌ترین موارد فرق سکه امامی و بهار آزادی در قیمت آن‌ها است. به طور کلی قیمت سکه امامی کمی بیشتر از قیمت سکه بهار آزادی است. علت این تفاوت قیمت هم میزان تقاضای خرید این دو نوع سکه در بازار است. از آنجایی که تقاضای سکه امامی بیشتر از سکه بهار آزادی است، قیمت آن نیز به تبع، معمولا کمی بالاتر است. در سایت طلاین می‌توانید قیمت این دو نوع سکه را به صورت لحظه‌ای مشاهده کنید.

علت تفاوت قیمت سکه بهار آزادی و امامی

بازدهی در سرمایه‌گذاری سکه امامی یا بهار آزادی

بسیاری از افراد به دنبال بررسی تفاوت سکه امامی و بهار آزادی هستند تا بتوانند بهترین سکه برای سرمایه گذاری را تشخیص دهند. آمار نشان می‌دهند در بازه زمانی سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲، رشد سکه امامی ۹۷ درصد و سکه بهار آزادی ۹۲ درصد بوده است. این الگو در بازه‌های بلند مدت‌تر هم همین‌گونه بوده است و سکه امامی نوسان قیمتی بیشتری را تجربه کرده است.

تفاوت سود سکه امامی و بهار آزادی

فرق سکه امامی و بهار آزادی در نقد‌شوندگی

نقدشوندگی یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت های سکه امامی و بهار آزادی است. نقد شوندگی میزان سادگی تبدیل یک دارایی به پول نقد است و برای بیشتر پس‌انداز‌ کنندگان سکه اهمیت دارد که در چه مدت زمانی می‌توانند سکه خود را به سادگی و بدون ضرر به فروش برسانند.

به طور کلی از آنجایی که عرضه سکه امامی هنوز هم ادامه دارد و در بازار هم تقاضای خرید آن زیاد است، سکه امامی نقد‌شوندگی بیشتری از سکه بهار آزادی دارد. سکه امامی ۸۶ به عنوان شاخص بازار سکه شناخته می‌شود، برای معامله بسیار محبوب است و به همین خاطر می‌توانید آن را در صرافی یا طلا فروشی‌ها به سادگی به فروش برسانید.

جدول تفاوت سکه امامی و بهار آزادی در یک نگاه

با استفاده از جدول زیر می‌توانید به سادگی تمامی تفاوت‌های امامی و بهار آزادی را در یک نگاه مشاهده کنید:

ویژگیسکه بهار آزادیسکه امامی
سال ضرباز سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۰ (پیروزی انقلاب اسلامی- ارتحال امام)از سال ۱۳۷۰ تا کنون(ارتحال امام- اکنون)
طرحتصویر بارگاه امام رضا
نقش علی‌ علی علی
تصویر امام خمینی
تصویر بارگاه امام رضا
عیار۹۰۰ یا ۲۲۹۰۰ یا ۲۲
قیمتکمی پایین‌ترکمی بالاتر
نقد شوندگیکمی سخت‌ترکمی آسان‌تر
میزان رشدکمی پایین‌تربالاتر
جدول تفاوت سکه امامی و بهار آزادی

سکه امامی بخریم یا بهار آزادی؟

انتخاب بین انواع سکه برای خرید، پس‌انداز یا هدیه دادن کاملا به اهداف شخصی شما بستگی دارد. اینکه در انتخاب خود چه میزان سرمایه دارید، چه میزان ریسک‌پذیر هستید یا بازه‌ای چند ساله برای پس‌انداز خود در نظر دارید، در پاسخ این سوال موثر هستند. 

در این نوشته سعی کردیم تا تمامی موارد تفاوت سکه امامی و بهار آزادی را برای شما توضیح دهیم و تا بتوانید با دانشی بیشتر بین این دو انتخاب کنید. در وبلاگ طلاین می‌توانید دیگر انواع سکه را هم بشناسید.

هم‌چنین اگر به خاطر حباب قیمتی یا پیچیدگی بازار سکه به دنبال راه دیگری برای سرمایه گذاری طلایی هستید می‌توانید از سامانه طلاین، طلای آب شده بخرید که هم نسبت به سکه حباب کمتری دارد و هم قیمت آن به طور مداوم رو به رشد است. 

سوالات متداول:

علت تفاوت قیمت سکه بهار آزادی و امامی چیست؟

تفاوت قیمت بین سکه امامی و بهار آزادی به خاطر تفاوت در عرضه و تقاضای آن‌ها است. سکه امامی هنوز هم در بازار عرضه می‌شود و تقاضای آن بیشتر است؛ در حالی که عرضه سکه بهار آزادی متوقف شده و تقاضای آن هنوز هم وجود دارد. از سویی سکه امامی ۸۶ به طور رسمی توسط دولت در بورس و بانک معامله می‌شود؛ اما سکه امامی زیر ۸۶ و سکه بهار آزادی فقط توسط بازار معامله می‌شود.

تشخیص سکه امامی و بهار آزادی چگونه ممکن است؟

یکی از راحت‌ترین راه‌های تشخیص سکه امامی و بهار آزادی توجه به ظاهر آن‌ها است. روی سکه بهار آزادی عبارت علی علی علی وجود دارد و روی سکه امامی تصویر امام خمینی. جزئیات بیشتر درباره تفاوت ظاهری این دو را در این مقاله بخوانید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا