سرمایه گذاری در طلا یا مسکن؟ کدام بهتر است؟

سرمایه گذاری در طلا یا مسکن
5/5 - (1 امتیاز)

انتخاب سرمایه گذاری در طلا یا مسکن ممکن است برای شما نیز به مساله‌ای پر چالش تبدیل شده باشد. اگر این سؤال ذهن شما را درگیر کرده است که سرمایه گذاری در طلا بهتر است یا مسکن این نوشته برای شماست. ممکن است با مشورت با افراد مختلف دچار ابهام شوید که کدام سرمایه گذاری بهتر است؟ سرمایه گذاری در طلا یا مسکن؟  شاید خیلی‌ها به شما بگویند در بازار طلا سرمایه گذاری کنید و شاید افراد دیگری به شما بگویند سود در بازار مسکن و زمین است. پس از بین سرمایه گذاری طلا یا مسکن کدام بهتر است؟ در این محتوا به این سؤال که سرمایه گذاری در طلا یا مسکن انجام بدهیم جواب می‌دهیم. در ادامه همراه ما باشید؛ چراکه می‌خواهیم مزایا و معایب سرمایه گذاری در هر کدام را بررسی کنیم.

نکات سرمایه گذاری

باید به این نکته توجه کنید که در هر سرمایه گذاری ‌مزایا و معایبی وجود دارد به همین خاطر به‌هنگام انتخاب نوع سرمایه گذاری در هر زمینه‌ای باید به این نکات دقت کنید:

  • میزان و بزرگی سرمایه
  • میزان انتظار در بازدهی سرمایه
  • ریسک‌پذیری
  • زمان سرمایه گذاری

اگر می‌توانید این نکات را در سرمایه‌گذاری خود پیدا کنید اما هنوز نمی‌دانید کدام‌یک از دو روش سرمایه گذاری در طلا یا مسکن برایتان سودآور است، با ما همراه باشید.

مقایسه کلی طلا و مسکن

بیایید دقیق‌تر به این مسئله که سرمایه گذاری طلا یا زمین کدام بهتر است، نگاهی بیندازیم.

تغییرات قیمت مسکن

با نگاه کلی به دوره‌ی دهه ساله‌ی ایران، از اردیبهشت ۱۳۹۱ تا اردیبهشت ۱۴۰۱ با رخ دادن یک سری از اتفاقات، اقتصاد ایران دچار تغییر شده است. اگر ده سال پیش در تهران یک خانه یا یک زمین می‌خریدید، قیمت هر متر مکعب آن چیزی حدود ۲ میلیون و ۳۸۴ هزار تومان بوده. باگذشت زمان این قیمت به چیزی متوسط ۳۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسیده است. یعنی اگر شما ده سال پیش یک زمین خریداری می‌کردید و درحال حاضر آن را به فروش می‌رساندید، پول شما ۱۵.۲ برابر شده بود.

سرمایه گذاری طلا یا مسکن
سرمایه گذاری طلا یا مسکن

تغییرات قیمت طلا

حالا بیایید نگاهی به تغییر قیمت طلا بیاندازیم. ده سال پیش اگر تعدادی سکه خریداری می‌کردید، با بررسی‌های صورت گرفته در حال حاضر قیمت آن ۲۱.۶ برابر بیش‌تر شده است. بخواهیم به صورت کلی طبق بررسی‌ها نتیجه‌گیری کنیم قیمت طلا بیش‌تر از قیمت مسکن و زمین افزایش پیدا کرده است. البته اگر هنوز برای شما سؤال است که سرمایه گذاری در طلا یا مسکن انجام بدهیم در ادامه به صورت جزئی‌تر این مسئله را بررسی می‌کنیم.

بررسی سرمایه گذاری در مسکن

با بررسی سرمایه گذاری در مسکن یا طلا به این نتیجه خواهید رسید که در کدام یک سرمایه گذاری کنید. مسکن یا زمین یکی از چیزهایی است که سرمایه گذاری در آن ریسک بسیار پایینی دارد. دلیل این امر این است که باگذشت زمان اگر شما ملک یا زمینی داشته باشید، ارزش پول شما نه‌تنها حفظ می‌شود بلکه افزایش پیدا می‌کند. البته این موضوع برای افرادی است که بخواهند زمین یا مسکن خود را بعد از مدتی بفروشند. اما اگر نخواهید ملک خود را بفروشید می‌توانید از راه‌های دیگر از آن کسب درآمد کنید. یکی از این راه‌ها اجارهٔ خانه‌ای که دارید است. از طریق اجاره‌دادن می‌توانید درآمدی داشته باشید. یکی از ضررهای این کار می‌تواند آسیب‌دیدن تدریجی خانه باشد، که اگر هرچند وقت یک‌بار به آن رسیدگی کنید نو باقی می‌ماند. اگر هم که نخواهید خانهٔ خود را اجاره بدهید می‌توانید به‌عنوان یک سرپناه از آن استفاده کنید. پس از بررسی این مزایا شاید به این سوال برسیم که برای سرمایه گذاری طلا بهتره یا زمین؟ همراه ما باشید تا دقیق‌تر این موضوع را بررسی کنیم.

معایب سرمایه گذاری در مسکن

یکی از معایبی که می‌توان به این نوع سرمایه گذاری نسبت داد این است که برای خرید مسکن یا زمین باید پول زیادی داشته باشید و با یک سرمایهٔ اندک نمی‌توان این کار را انجام داد. یکی دیگر از معایب سرمایه گذاری در مسکن این است که نقدشوندگی پایینی دارد. شما برای فروش یک ملک یا زمین باید زمان بیش‌تری صرف کنید و همچنین ممکن است سریع به فروش نرسد. از دیگر معایب سرمایه گذاری در مسکن می‌توان به استهلاک و نگهداری مسکن که هزینه دارد، اشاره کرد.

معایب سرمایه گذاری در مسکن
معایب سرمایه گذاری در مسکن

بررسی سرمایه گذاری در طلا

جالب است بدانید که خیلی از افراد برای حفظ ارزش پول خود در زمینهٔ طلا سرمایه گذاری می‌کنند. اقتصاددان‌های طلا سرمایه گذاری در طلا را یکی از پشتوانه‌های اصلی سرمایه گذاری می‌دانند. بااین‌حال که قیمت سکه و طلا ممکن است نوسان زیادی باشد، اما همچنان هستند افرادی که در این زمینه سرمایه گذاری می‌کنند. برای دولت‌ها طلا یکی از پشتوانه‌هایی است که سعی می‌کنند برای کشور داشته باشند، اگرچه سازوکار تغییر کرده است اما در نهایت هدف همان است. سرمایه گذاری در طلا آینده‌ای روشن دارد.

همه چیز در مورد سرمایه گذاری در طلا

طلا در مقایسه با مسکن درصد نقدشوندگی بالایی دارد. همان‌طور که در قسمت بالا گفتیم ممکن است نتوانید زمین یا مسکن خود را به‌سرعت به فروش برسانید، اما در مورد طلا این قضیه متفاوت است. اگر شما در شرایطی باشید که به پول نیاز داشته باشید می‌توانید به‌سرعت و به‌آسانی طلای موردنظر خود را بفروشید و به پول برسید. البته اگر می‌خواهید طلا بخرید و به فاصله زمانی یک سال آن را نقد کنید، سود چندانی نصیب شما نمی‌شود. طلا برای یک سرمایه گذاری بلندمدت چندساله گزینه بسیار مناسبی است. یکی از مزایای خاص سرمایه گذاری در طلا این است که تنوع بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد. مثلاً اگر شما بخواهید روی دلار سرمایه گذاری کنید فقط می‌توانید آن را خریداری کنید، اما در طلا روش‌های مختلفی مثل: سرمایه گذاری روی طلای دست‌دوم بدون کارمزد، سرمایه گذاری بر صندوق های طلا، خرید انواع سکه و سرمایه گذاری در طلای آب شده وجود دارد.

مزایای سرمایه گذاری در طلا
مزایای سرمایه گذاری در طلا

باید بدانید که طلا یک پشتوانه امن است که در سراسر دنیا اعتبار دارد. اگر نگاهی به قیمت طلا بیندازیم متوجه می‌شویم که قیمت طلا همیشه رو به افزایش بوده به همین علت یک پشتوانه امن حساب می‌شود. از دیگر ویژگی‌های سرمایه گذاری در این زمینه این است که شما با سرمایه‌ای اندک نیز می‌توانید سرمایه گذاری انجام بدهید و نیازی به پول زیاد ندارد. اگر نخواهید طلای فیزیکی خریداری کنید می‌توانید در صندوق‌های سرمایه گذاری پول خود را سرمایه گذاری کنید.

معایب سرمایه گذاری در طلا

این نوع سرمایه گذاری مانند هر سرمایه گذاری دیگری شامل مشکلاتی می‌شود. یکی از این معایب نوسانات قیمت طلا است. البته این نوسان‌ها آن‌قدر چشم‌گیر نیست. از دیگر معایب سرمایه گذاری در طلا می‌توان به گم‌شدن یا خراب‌شدن آن اشاره کرد. این کالا نیاز به مراقبت دارد.

سخن پایانی

اگر به‌طورکلی و خلاصه بخواهیم بررسی کنیم که برای سرمایه گذاری طلا بخریم یا زمین، در ابتدا باید هدف خود را از سرمایه گذاری بسنجید و ببینید که هدف شما از این کار چیست. مزایا و معایب سرمایه گذاری در طلا و مسکن را توضیح دادیم تا به این سؤال برسیم که از بین سرمایه گذاری در طلا یا مسکن کدام بهتر است؟ امیدواریم که این نوشته برای شما مفید بوده باشد. ما نیز مشتاقیم بدانیم به نظر شما از بین سرمایه گذاری در طلا یا مسکن کدام بهتر است؟

سوالات متداول:

از لحاظ امنیت سرمایه گذاری در طلا بهتر است یا زمین؟

طبیعتاً خرید زمین از لحاظ امنیت گزینه بهتری به حساب می‌آید. اما روش‌هایی از خرید طلا برای سرمایه گذاری نیز وجود دارند که نگران دزدیده شدن طلای خود نباشید؛ مثلا خرید طلای آب شده از طلاین.

سود سرمایه گذاری طلا بهتر است یا مسکن؟

بنابر تحقیقات انجام شده سود خرید طلا برای سرمایه گذاری بیشتر است. می‌توانید آمار این گزاره را در همین نوشته بخوانید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا