چگونه در بورس طلا بخریم؟ آموزش خرید و فروش طلا در بورس

نحوه خرید طلا در بورس
3.8/5 - (5 امتیاز)

خرید طلا در بورس یکی از راه‌های مناسب برای سرمایه گذاری، خصوصاً در کشورهای در حال توسعه است. اغلب مردم با خرید فیزیکی این کالا سعی در سرمایه گذاری آن دارند؛ خرید فیزیکی طلا با توجه به ریسک‌هایی که دارد نظیر سرقت، گم شدن و مواردی از این قبیل، به جز خرید برای استفاده شخصی، به‌عنوان راهی برای سرمایه گذاری توصیه نمی‌شود. برای سرمایه گذاری بر روی این کالای باارزش، بهتر است اقدام به خرید طلا در بورس کنید. در این مقاله به بررسی نحوه خرید طلا در بورس و روش‌های آن می‌پردازیم، همراه ما باشید.

چگونه در بورس طلا بخریم؟

مزیت خرید طلا در بورس این است که هیچ یک از ریسکهای موجود در خرید فیزیکی طلا را برای خریداران در پی ندارد و در برخی از روش‌ها هم امکان سرمایه گذاری با مبلغ کم را هم برای افراد فراهم می‌کند. برای خرید طلا در بورس کالا، پنج روش متفاوت وجود دارد. این روش‌ها عبارتند از:

  1. گواهی سپرده سکه طلا
  2. صندوق کالا با پشتوانه طلا
  3. گواهی سپرده شمش طلا
  4. قرارداد صندوق‌های آتی طلا
  5. قرارداد اختیار معامله سکه

در ادامه این روش‌ها را برای شما به طور کامل توضیح می‌دهیم. هم‌چنین توصیه می‌کنیم این نوشته را هم بخوانید: روش سرمایه گذاری طلا در بورس

گواهی سپرده سکه طلا

اولین روش برای خرید طلا در بورس، گواهی سپرده سکه است. این گواهی، نوعی اوراق است که به خریدار در ازای خرید سکه در بورس داده می‌شود. شخص می‌تواند این گواهی را به‌صورت سهام نزد خود نگه دارد  و هر زمان که قیمت آن نماد افزایش یافت، سهام خود را بفروشد. برای پیدا کردن گواهی‌های سپرده سکه به دنبال نماد‌هایی باشید که با کلمه «سکه» آغاز می‌شوند. تاریخ سررسید هر نماد به صورت عددی کنار آن قید شده است. 

 در این روش فرد می‌تواند با دادن این اوراق به بانک مربوطه، سکه‌های خود را دریافت کند. حداقل میزان خرید سپرده سکه در بورس ده سهم گواهی سپرده یا یک عدد سکه است. برای خرید گواهی سپرده سکه طلا باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنید، کد بورسی تهیه نمایید و در نهایت با استفاده از سامانه‌های آنلاین بورسی، در بورس سکه بخرید.

البته خوب است بدانید قیمت سکه در بورس و بازار کمی تفاوت دارند؛ برای اطلاعات بیشتر این نوشته را بخوانید: تفاوت قیمت سکه در بورس و بازار

مروری بر ویژگی‌های گواهی سپرده سکه

  • امکان تحویل فیزیکی سکه از خزانه بانک (حداقل ۱۰۰ گواهی سپرده معادل یک سکه)
  • امکان فروش اوراق پیش از فرارسیدن تاریخ سر رسید در بازار ثانویه
  • عدم نیاز به دریافت کد بورس کالا
  • دامنه نوسان بین ۵+ تا -۵ درصد
  • هر قطعه سکه طلا= ۱۰۰ گواهی سپرده کالایی
  • برخی از سکه‌های دارای گواهی سپرده در بورس: ۰۴۱۱ بانک آینده، ۰۴۱۲ بانک سامان، ۰۲۱۱ بانک ملت، ۰۳۱۲ بانک رفاه، ۰۳۱۰ بانک صادرات.
گواهی سپرده سکه در بورس

صندوق کالا با پشتوانه طلا

روش بعدی خرید طلا در بورس، سرمایه گذاری بر روی صندوق‌های با پشتوانه طلا است. صندوق‌های طلا بر روی اوراق مبتنی بر طلا سرمایه گذاری می‌کنند. صندوق‌های طلا بخشی از فعالیت‌شان به اوراق مبتنی بر طلا، بخشی بر روی اوراق با درآمد ثابت و بخش دیگر که هسته اصلی فعالیت‌شان است، بر روی سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌شود. بنابراین عملکرد این صندوق‌ها هم به سکه طلا وابسته است؛ هم‌چنین، با نوسان قیمت دارایی پایه ارزش صندوق‌های کالایی مبتنی بر طلا نیز تغییر می‌کند.

یکی از مزیت‌های خرید طلا در بورس با استفاده از صندوق‌های مبتنی بر طلا این است که دارایی شما در این صندوق‌ها توسط متخصصان بازار سرمایه مدیریت می‌شوند و با حداقل پانصد هزار تومان می‌توانید فعالیت خود را در صندوق‌های با پشتوانه طلا آغاز کنید.  البته از معایب صندوق سرمایه گذاری طلا می‌توان به عدم دسترسی مستقیم به روند سرمایه‌گذاری اشاره کرد.

مروری بر ویژگی‌های صندوق کالا:

  • دارایی‌های ترکیبی از گواهی سپرده سکه و سایر اوراق مشتقه
  • زمان پیش‌گشایش از ۱۱:۳۰ تا ۱۲:۰۰
  • زمان انجام معاملات از ۱۲:۰۰ تا ۱۵:۰۰
  • انجام معاملات به صورت پیوسته
  • دامنه نوسان‌ بین ۱۰+ تا ۱۰- درصد
  • دارای کارمزد

گواهی سپرده کالایی شمش طلا

یکی از تالارهای بازار فیزیکی بورس، تالار طلا است. در این تالار می‌توانید شمش طلا خریداری کنید. برای انجام این کار فقط یه یک کد بورسی و کد معاملاتی نیاز دارید و نیازمند مجوز خاص دیگری نیستید. هر گواهی شمش طلا در این بازار معادل یک‌دهم گرم از شمش طلا با عیار ۹۹۵ است؛ اما حداقل میزان خرید شمش در این بازار ۰.۱ کیلوگرم و حداکثر آن پنجاه کیلوگرم شمش طلا در نظر گرفته شده و در روز‌های کاری بین شنبه تا پنج‌شنبه می‌شود.

این روش خرید طلا در بورس به‌دلیل اینکه نیازمند منابع مالی بیشتری است و هزینه نگهداری و انبارداری نیز از آن کم می‌شود، نسبت به روش‌های دیگر، کمتر مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است. در این روش نیاز است که فرد یک شماره حساب از خود را به کارگزاری‌اش بدهد تا به حساب کارگزار لینک شود. علت این مسئله این است که فرد برای انجام این نوع معاملات باید ده درصد پیش پرداخت برای خرید فیزیکی شمش به حساب کارگزاری واریز کند.

مروری بر ویژگی‌های گواهی سپرده شمش در بورس:

  • اضافه شده به بازار بورس از اواخر سال ۱۴۰۱
  • واریز وجه و درخواست ابتدا به کارگزاری و ثبت سفارش از طریق کارگزاری
  • نیاز به کد معاملاتی بازار مالی بورس کالا
  • حداقل خرید ۱ واحد
  • نماد «CD1G0B0001» 
  • زمان سفارش‌گیری از ۱۱:۳۰ تا ۱۲ 
  • زمان انجام معاملات بین ۱۲:۰۰ تا ۱۵:۰۰
  • امکان دریافت فیزیکی شمش طلا (با داشتن حداقل ۱۱ هزار گواهی معادل ۱ کیلوگرم و ۱۰۰ گرم شمش)
  • دامنه نوسان بین ۵+ و -۵٪
خرید سکه طلا در بورس

قرارداد صندوق‌های آتی طلا

صندوق‌های با پشتوانه طلا که پی‌شتر معرفی شدند، به‌عنوان دارایی پایه این نوع قراردادها محسوب می‌شوند. در این نوع قرارداد، خریدار با مشخص کردن دقیق زمانی در آینده، متعهد می‌شود که چند واحد از صندوق‌های با پشتوانه طلا را با قیمت معینی خریداری کند. فروشنده هم با قبول این قرارداد موظف می‌شود که در زمان مقرر و با قیمت معین آنها را به خریدار بفروشد.

 این نوع قراردادها به‌دلیل دو طرفه بودن بازار بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند. مزیت بعدی این نوع سرمایه گذاری این است که نیازی به پرداخت کل ارزش معامله نیست؛ بلکه با پرداخت درصدی از آن، می‌توانید به این بازار ورود کنید و چند برابر سرمایه اولیه خود، درآمد کسب کنید. قرارداد‌های آتی هم محدودیت ساعتی دارند و از ساعت ۱۰ تا ۱۵ شنبه تا پنج‌شنبه فعال‌اند.

مروری بر ویژگی‌های قرارداد‌های صندوق آتی:

  • نیازمند دریافت کد بازار مالی بورس کالا
  • اهرمی بودن بازار 
  • معاملات دو طرفه 
بررسی قراردادهای آتی صندوق‌های طلا در بورس

قرارداد اختیار معامله سکه طلا

آخرین روش خرید طلا در بورس، قراردادهای اختیار معامله سکه طلا است. این نوع قراردادها به این ترتیب است که خریدار در روز سررسید قرارداد، حق دارد سکه را بفروشد یا بخرد. فروشنده هم وظیفه دارد که سکه طلا را با توجه به تصمیم خریدار، به وی بفروشد یا از او بخرد.

 ویژگی این نوع قراردادها این است که دامنه معینی به‌عنوان حداقل و حداکثر قیمت در نظر گرفته می‌شود و خارج از این دامنه افراد حق خرید و فروش ندارند. تفاوت این نوع قراردادها با سایر روش‌های خرید طلا در بورس کالا این است که این نوع قراردادها به کد مشتقه کالا نیاز دارند و بعد از دریافت این نوع کد می‌توانید به انجام این معاملات بپردازید.

مرور ویژگی‌های قرارداد اختیار معاملات سکه:

  • نیاز به کد مشتقه کالا
  • «اختیار داشتن» خریداری برای معامله
  • امکان انجام در سکه و صندوق‌های طلای لوتوس

روش فروش طلا در بورس کالا

با انتخاب هر یک از روش‌های خرید طلا در بورس، شما می‌توانید دارایی خود را در آن بستر به فروش برسانید. به بیان دیگر برای فروش طلا در بورس راه‌های زیر را پیش رو دارید:

  1. فروش گواهی سپرده سکه طلا تا پیش از تاریخ سررسید در بازار‌های ثانویه
  2. فروش گواهی سپرده کالایی شمش طلا با ارائه درخواست کتبی به کارگزاری‌ها
  3. فروش واحد‌های صندوق طلا در بازار‌های ثانویه مثل سهام

مزایا و معایب خرید طلا از بورس

تا به اینجا این نوشته با نحوه خرید طلا در بورس آشنا شدید و ۵ روش محبوب خرید و فروش طلا در بورس را یاد گرفتید؛ اما این روش‌ها چه مزایا و معایبی دارند؟ آیا به سراغ این راه سرمایه‌گذاری برویم؟ در ادامه بیشتر بررسی می‌کنیم:

مزایای خرید طلا در بورس

سرمایه‌گذاری‌های سنتی نیاز به صرف مقدار زیادی زمان و مراجعه حضوری دارند؛ اما در روش خرید طلا از بورس مراحل سرمایه‌گذاری ساده، آنلاین  و شفاف است. هم‌چنین در اکثر این روش‌ها شما نیازی به سرمایه اولیه زیاد ندارید و می‌توانید خرید طلا با یک میلیون یا کمتر انجام دهید. 

همه انواع طلا (شمش یا سکه) که در بازار بورس می‌خرید، اصل هستند و دیگر نگرانی بابت تقلبی بودن آن‌ها نخواهید داشت. هم‌چنین در این روش‌ها وظیفه نگهداری فیزیکی طلا و مراقبت از آن نیز به عهده شما نیست؛ البته باید برای تامین امنیت مقداری کارمزد و هزینه انبار‌داری را بپردازید؛ اما با خرید طلا از بورس از پرداخت مالیات معاف هستید.

معایب خرید طلا در بورس

از جمله معایب خرید و فروش طلا در بورس محدود بودن ساعات معاملات است. بازار بورس در ساعت‌ها و روز‌های کاری فعال است و به همین خاطر در ایام تعطیل که ممکن است بتوانید از نوسانات قیمت سود کنید، به سرمایه خود دسترسی ندارید. 

شاید این محتوا هم برای شما جذاب باشد: معایب خرید سکه در بورس

روش خرید طلا در بورس

جمع بندی

طلا به‌عنوان یک کالای باارزش و مقاوم در برابر تورم، همواره گزینه‌ای مناسب برای سرمایه گذاری است. با توجه به اینکه خرید فیزیکی طلا، ریسک بالایی دارد و مسائلی چون سرقت، گم شدن و مواردی از این دست را به‌دنبال دارد، به‌جز خرید به‌عنوان استفاده زینتی، هرگز برای سرمایه گذاری توصیه نمی‌شود.

 به‌همین دلیل در این مقاله به شرح پنج روش متفاوت خرید طلا در بورس پرداختیم که هیچ یک از ریسک‌های خرید فیزیکی را به‌دنبال ندارد و در برخی روش‌ها امکان خرید با بودجه کمتر را هم برای شما فراهم می‌کند. شما کدام یک از راه‌های خرید طلا در بورس را استفاده می‌کنید.

اگر دوست دارید در کنار خرید طلا در بورس، سبد سرمایه‌گذاری خود را متنوع کنید می‌توانید از طلای آب شده استفاده کنید که امکان خرید با هر قیمتی را فراهم می‌کند و کارمزد کمی دارد؛ هم‌چنین نقدینگی آن بسیار بالا است.

سوالات متداول:

روش‌های خرید طلا در بورس چگونه است؟

به پنج روش متفاوت می‌توانید در بورس طلا خرید و فروش کنید که عبارتند از: گواهی سپرده سکه، صندوق‌های با پشتوانه طلا، خرید شمش در تالار طلا، قراردادهای آتی صندوق طلا و اختیار معامله سکه.

قراردادهای اختیار معامله سکه به چه ترتیب است؟

این نوع قراردادها به این ترتیب است که خریدار در روز سررسید قرارداد، حق دارد سکه را بفروشد یا بخرد. فروشنده هم وظیفه دارد که سکه طلا را با توجه به تصمیم خریدار، به وی بفروشد یا از او بخرد. توجه داشته باشید که این نوع قراردادها به کد مشتقه کالا نیاز دارند و بعد از دریافت این نوع کد می‌توانید به انجام این معاملات بپردازید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا