ساعت اعلام قیمت طلا دقیقاً چه ساعتی است؟

ساعت اعلام قیمت طلا در صرافی‌ها
3.4/5 - (7 امتیاز)

ساعت اعلام قیمت طلا دقیقاً چه ساعتی است؟ شاید این پرسش برای شما هم مهم باشد. سکه، طلا و مصنوعات آن یکی از راه‌های اصلی برای سرمایه گذاری در اکثر کشورها، خصوصاٌ کشورهای در حال توسعه به شمار می‌رود. قیمت طلا روزانه مشخص می‌گردد. البته به طور عمده این قیمت در کشورهای توسعه یافته خیلی دچار نوسان نمی‌گردد ولی در سایر کشورهای در حال توسعه از جمله ایران، این قیمت با توجه به وجود تورم دچار نوسان‌های زیادی می‌گردد. اگر شما اهل خرید و فروش طلا و سکه و سرمایه گذاری در این عرصه باشید حتماٌ ساعت اعلام قیمت طلا را می‌دانید؛ ما در این مقاله به این موضوع که قیمتطلا و سکه چه ساعتی از روز مشخص می‌شود، می‌پردازیم.

قیمت طلا ساعت چند اعلام می‌شود؟

اگرچه بسیاری از سایت‌های خبری در اولین ساعات روز، قیمت طلا را در سایت‌های خود اعلام می‌کنند ولی طبق گفته‌ی صرافان طبق یک رسم سنتی و قدیمی قیمت طلا هر روز ساعت یازده صبح مشخص و اعلام می‌گردد و تا پیش از این ساعت، قیمت طلا مشخص نیست و نباید به گفته‌ی سایت‌های مختلف در ساعات پیش از یازده صبح اطمینان کرد. همراه با قیمت طلا، قیمت سکه تمام بهار آزادی و قیمت ارز نیز در این ساعت مشخص می‌گردد و این ساعت و میانه‌ی روز را می‌توان ساعت آغاز معاملات ارزی و خرید و فروش سکه طلا دانست. اگرچه قیمت طلا در دوره‌هایی که با ثبات قیمت‌ها روبرو هستیم، چندان دچار نوسان نمی‌گردد ولی در دوره‌های ملتهب و زمان‌هایی که قیمت‌ها دارای ثبات نیستند و تحت تاثیر تورم، کمبود و عواملی از این دست مدام دچار تغییر یا حباب می‌گردند، قیمت طلا نیز دچار نوسان می‌شود و در ساعات میانی روز و همزمان با ساعت اعلامقیمت طلا، ارزش ریالی آن افزایش یا کاهش می‌یابد. در ادامه به عواملی که بر تغییر قیمت طلا تاثیر می‌گذارد، می‌پردازیم.

چه عواملی بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارد؟

چه عواملی بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارد؟
چه عواملی بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارد؟

طبق گفته‌های شبکه اطلاع رسانی طلا و ارز می‌توان 5 عامل اصلی را در تاثیرگذاری قیمت طلا برشمرد؛ این 5 عامل عبارتند از:

 نوسانات قیمت دلار

آنچه در نوسانات قیمت دلار اهمیت دارد، میزان عرضه و تقاضای این ارز است. به عبارت ساده‌تر، می‌توان گفت اگر میزان تقاضا برای دلار از میزان عرضه‌ی آن فراتر برود، قیمت دلار افزایش خواهد یافت. شاید بپرسید چه زمانی میزان تقاضا برای دلار افزایش خواهد یافت؟ این امر مستقیماٌ وابسته به چرخ‌های اقتصادی آمریکاست؛ یعنی زمانی که تولیدات آمریکا به سایر کشورها افزایش یابد این امر دو نتیجه را در پی دارد:

  1. افزایش سطح اشتغال و درآمد اشخاص در آن کشور
  2. افزایش میزان صادرات به سایر کشورها؛ همین امر سبب افزایش تقاضای دلار و قدرتمند شدن این ارز در مقابل سایر ارزها می‌گردد.

حال این موضوع چگونه بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارد؟ دو ویژگی مهم طلا یعنی شبه پول بودن آن و ویژگی حفظ ارزش پول سبب می‌شود این موضوع بر قیمت طلا تاثیر بگذارد. یعنی با افزایش قدرت ارزی دلار، بسیاری از دارندگان طلا برای حفظ ارزش پول خود اقدام به فروش طلای خود و در عوض خرید دلار می‌کنند. بانک‌های مرکزی هم معمولاٌ در مجموعه سرمایه‌ای خود ترکیبی از طلا و دلار نگهداری می‌کنند، با افزایش قدرت دلار، اگر آن‌ها مجاز به فروش طلای خود نباشند، در راستای حفظ دلارهای خود و نخریدن طلای جدید گام خواهند برداشت. بر همین اساس می‌توان گفت رابطه‌ی میان قیمت طلا و دلار یک رابطه‌ی معکوس است. گرچه وجود این رابطه به صورت تاریخی تایید می‌گردد ولی در عین حال ممکن است همه چیز تغییر کند. در ساعت اعلام قیمت طلا با توجه به تغییرات قیمت دلار، قیمت اعلام شده طلا هم دستخوش تغییر می‌شود.

رابطه‌ی معکوس قیمت طلا با قیمت دلار

تورم

همان‌طور که می‌دانید طلا به عنوان مانعی در برابر تورم به شمار می‌رود. اما چگونه تورم سبب تغییر قیمت طلا می‌شود؟ تورمی که با رشد اقتصادی متناسبی همراه نباشد و همچنین دوره‌ی این تورم آنچنان بلند مدت باشد که در سرمایه گذاران سایر بازارهای موازی همچون اوراق عرضه یا سهام ایجاد نگرانی کند، سبب افزایش قیمت طلا خواهد شد. در غیر این صورت تورم سبب افزایش یا تغییر قیمت طلا نخواهد شد. بنابراین میزان تورم و دوره‌ی آن، نسبت به میزان رشد اقتصادی در قیمت طلا موثر بوده و تغییرات قیمت آن را در ساعت اعلام قیمت طلا می‌توان رصد کرد.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید این نوشته را بخوانید: تورم چیست

بحران‌های جهانی

بحران‌های جهانی نظیر جنگ یا وقوع تنش بین کشورها از دیگر عواملی است که سبب افزایش قیمت طلا می‌شود. البته آنچه در اینجا اهمیت دارد کشورهای درگیر این تنش هستند؛ یعنی صرف بحران منجر به افزایش قیمت طلا نمی‌شود اما اگر کشورهای درگیر این بحران یکی از کشورهای اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا، چین، ژاپن یا هند باشد افزایش قیمت طلا را شاهد خواهیم بود. بعنوان مثال بعد از وقوع جنگ میان کشور اوکراین و روسیه، روز بعد و ساعت اعلام قیمت طلا با افزایش چهار درصدی قیمت طلا روبرو شدیم.

میزان عرضه و تقاضا

در خصوص سیستم عرضه و تقاضا همواره یک قانون ثابت وجود دارد؛ افزایش میزان تقاضا در قبال عرضه سبب افزایش قیمت آن کالا می‌گردد. طی سال‌های اخیر بزرگترین تولید کننده طلا، چین بوده و در عین حال بزرگترین مصرف کننده طلا هم غیر از صنعت جواهرسازی، کشورهای چین و هند با توجه نوع فرهنگ‌شان و اهمیت زیادی که این فلز خاص برای آن‌ها دارد، هستند. افزایش میزان تقاضای طلا و در عین حال ثبات یا کاهش عرضه طلا در جهان سبب افزایش قیمت طلا می‌شود و این یکی دیگر از عواملی است که ارزش ریالی طلا را در ساعت اعلام قیمت طلا دچار نوسان و تغییر می‌کند.

نرخ بهره

طلا برخلاف سپرده‌های بانکی، اوراق عرضه یا حتی اوراق خزانه از سود ثابتی برخودار نیست. همین ویژگی سبب نوعی رقابت میان طلا با اوراق با سود ثابت می‌شود. هرگاه که نرخ سود اوراق بالا رود، افراد به فروش طلا روی می‌آورند و هرگاه سود اوراق عرضه پایین‌تر بیاید افراد به خرید طلا و سرمایه گذاری در این بازار روی می‌آورند که نتیجه این امر افزایش قیمت طلا است. بنابراین آخرین عاملی که می‌توان گفت در قیمت طلا و نوسانات آن تاثیر بسزایی دارد، نرخ‌های بهره است. در ساعت اعلام قیمت طلا، با توجه به افزایش یا کاهش نرخ‌های بهره، قیمت طلا نیز دچار تغییراتی می‌شود. اگر دوست دارید سرمایه گذاری طلا را آغاز کنید: سرمایه گذاری در طلا

جمع بندی

ساعت اعلام قیمت طلا
ساعت اعلام قیمت طلا

ما در این مقاله به این موضوع که قیمت طلا چه ساعتی از روز اعلام می‌شود، پرداختیم. پس از آن به شرح پنج عامل اصلی موثر در نوسانات قیمت طلا پرداختیم که عبارتند از : نوسانات قیمت دلار، تورم، بحران‌ها و تنش‌های جهانی، میزان عرضه و تقاضای طلا و در نهایت نرخ‌های بهره.

نوسانات بازار طلا در هر روز کاری به چه عواملی بستگی دارد؟

نوسانات بازار طلا به عواملی مانند: «نوسانات قیمت دلار»، «تورم»، «بحران‌های جهانی»، «میزان عرضه و تقاضا» و «نرخ بهره» بستگی دارد.

ساعت اعلام قیمت طلا چه ساعتی است؟

هر روز ساعت ۱۱:۰۰ صبح روز کاری قیمت طلا اعلام می‌گردد.

2 دیدگاه دربارهٔ «ساعت اعلام قیمت طلا دقیقاً چه ساعتی است؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا