طلای آب شده بخریم یا شمش طلا؟

طلای آب شده بخریم یا شمش
3.7/5 - (19 امتیاز)

یکی از بهترین روش‌های سرمایه گذاری در وضعیت کنونی اقتصاد ایران، سرمایه گذاری روی طلا است؛ اما از میان انواع مختلف طلا به سراغ شمش برویم یا طلای آب شده؟ در این نوشته این دو نوع از سرمایه گذاری طلا را با یک‌دیگر مقایسه می‌کنیم و ضمن بررسی تفاوت شمش طلا با طلای آب شده به این موضوع می‌پردازیم که برای سرمایه گذاری طلای آب شده بخریم یا شمش؟

پس اگر شما هم بین خرید طلای آب شده یا شمش، سردرگم هستید. این نوشته برای شما است. با طلاین همراه باشید.

طلای آب شده چیست؟

طلای آب شده از ذوب کردن طلاهای گوناگون مانند طلاهای دست دوم و طلاهای کهنه به دست می‌آید و می‌توان آنها را علاوه بر کوره‌های ریخته‌گری طلا، در کوره‌های معمولی یا حتی در خانه درست کرد. مزایای خرید طلای آب شده عبارت‌اند از:

  1. طلای آب شده را به هر شکلی که بخواهید می‌توانید در‌بیاورید.
  2. اجرت ساخت و مالیات شامل آن نمی‌شود.
  3. گزینه خوبی برای ساخت زیورآلات با سلیقه شخصی است.

اگر قصد خرید طلای آب شده را دارید به مقاله خرید طلای آب شده مراجعه کنید.

عکس طلای آب شده

شمش طلا چیست؟

در عرف بازار، آب‌شده‌هایی که عیار آنها بالا باشد را شمش می‌نامند. در تولید این قطعه گران‌بها باید دقت زیادی به عمل آید تا خلوص آن مناسب باشد. نکته‌ای که در رابطه با شمش مهم است ارتباط مستقیم عیار آن با ارزش آن است. اگر دوستدارید با شمش طلا بیشتر آشنا شوید، این نوشته را بخوانید: هر آنچه باید درباره شمش طلا بدانید

مزایای شمش طلا برای سرمایه گذاری عبارت‌اند از:

  1. امکان کلاهبرداری و تقلب در شمش طلا تقریباً صفر است.
  2. شمش طلا پایین‌ترین اجرت ساخت را در میان انواع طلا (به جز طلای آب شده) دارد.

عکس شمش طلا

بررسی فرق شمش با طلای آب شده

شاید شما هم در وهله اول فکر کنید شمش طلا و طلای آب شده با یکدیگر فرقی ندارند؛ اما این دو شکل طلا در بسیاری از ویژگی‌ها با یک‌دیگر متفاوت هستند. در ادامه فرق طلای آب شده با شمش را برای شما توضیح می‌دهیم:

۱. تفاوت از لحاظ شکل ظاهری

طلای آب شده دارای ابعاد و اشکال گوناگونی است و از قانون خاصی پیروی نمی‌کند.

ظاهر کلی شمش به صورت مخروطی است؛ اما طرح‌های متنوعی برای قالب شمش طلا وجود دارد که متناسب با خصوصیات فیزیکی طلا و فرایند انجماد انتخاب می‌شوند.

۲. عیار طلای آب شده و شمش طلا

بیشتر مردم فکر می‌کنند طلای آب شده فقط عیار ۷۵۰ دارد؛ اما عیار این نوع از طلا می‌تواند از ۷۳۰ تا ۹۹۹.۹۹ متفاوت باشد. با این حال عیار شمش بالای ۹۹۰ یا ۹۹۵ است. عیارهای استاندارد شمش طلا، عیار ۹۹۵، عیار ۹۹۹.۹ و عیار ۹۹۹.۹۹ است. البته شمش‌هایی در بازار وجود دارند که به شمش‌های تیزابی یا کارگاهی معروف هستند و عیار آنها از حداقل عیار ۹۰۰ شروع می‌شود.

۳. تفاوت در اطلاعات ثبت شده روی طلا

هر قطعه طلای اصل نوشته‌های استانداردی حک شده است. نحوه نوشتن اطلاعات روی شمش یا طلای آب شده متفاوت هستند:

  • روی طلای آب شده نام لابراتور ساخت، عدد ری‌گیری، عیار طلا و کد پیگیری از اتحادیه طلا ثبت شده است.
  • روی شمش برند شرکت سازنده، مجوز و سال ساخت، عیار و وزن شمش حک می‌شود.

به همین خاطر بهتر است پیش از خرید شمش یا طلای آب شده ابتدا اطلاعات آن را با عکس شمش یا عکس طلای آب شده اصل تطبیق دهید.

فرق شمش با طلای آب شده

۴.امکان مبادله در بازار ایران و جهان

از شمش بیشتر در معاملات تجاری و بین‌المللی استفاده می‌شود: اما طلای آب شده در بازار ایران مبادله می‌شود و معامله آن در بازار جهانی رایج نیست. هم‌چنین امکان صادر کردن طلای آب شده به کشور‌های دیگر کمتر است و حتی در بسیاری از کشور‌ها مورد تایید نیست.

۵. مالیات و اجرت ساخت

یکی از مزایای خرید طلای آب شده این است که لازم نیست هیچ‌گونه اجرت ساخت یا مالیاتی ندارد؛ اما خرید شمش طلا در ایران و جهان مشمول مالیات و کارمزد ساخت است؛ پس می‌توان گفت از این لحاظ سود سرمایه گذاری در طلای آب شده بیشتر است.

تا به اینجا درباره چیستی طلای آب شده و شمش برای شما توضیح دادیم و گفتیم که تفاوت طلای آبشده با شمش طلا در چیست. در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم که برای سرمایه گذاری طلای آب شده بخریم یا شمش؟

برای سرمایه گذاری شمش بخریم یا طلای آب شده؟

طلای آب شده و شمش هردو برای خرید و سرمایه گذاری مناسب هستند؛ انتخاب از بین این دو بستگی به شرایط و ترجیح شما دارد؛ اما برای انتخاب به این نکات دقت کنید:

 اگر انتخاب شما شمش باشد، باید این نکته را در نظر بگیرید که به درآمد بالایی نیاز دارید، همچنین از سوی اتحادیه طلا و جواهر مبلغی به عنوان کارمزد و اجرت برای شمش‌ها در نظر گرفته می‌شود؛ اما باید در نظر داشت که امکان کلاه‌برداری و تقلب در شمش طلا تقریبا صفر است و نبا خیالی راحت‌تر می‌توانید از اصل بودن طلای خود اطمینان حاصل کنید.

اما اگر انتخاب شما طلای آب شده باشد، باید بدانید که اگر از منبع درستی خریداری نکنید، امکان کلاهبرداری در معاملات آب شده زیاد است، اما به‌هرحال طلای آب شده اجرت ندارد و می‌توانید با مبالغ بسیار کم نیز آن را تهیه کنید. در ادامه سامانه‌ای معتبر برای خرید طلای آب شده را به شما معرفی می‌کنیم.

سرمایه گذاری طلای آب شده در سامانه طلاین

طلاین یک سامانه معتبر سرمایه گذاری در طلای آب شده است که می‌توانید هر ساعت از شبانه روز هر میزان از طلا که مد نظر شما است را از آن خریداری کنید و در زمانی که قیمت طلا بالاتر رفت آن را در همان سامانه به فروش برسانید. خرید طلای آب شده در این سامانه اجرت ندارد و قیمت‌های فروش آن بر اساس نرخ اتحادیه طلا تعیین می‌شوند. به‌علاوه طلا در این سامانه امنیت بالایی دارد و نیازی نیست نگران دزدیده شدن طلای خود باشید.

امیدواریم این نوشته برای شما مفید بوده باشد. اگر شما هم به پاسخ سوال طلای آب شده بخریم یا شمش طلا رسیده‌اید، نقطه نظر خود را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

سوالات متداول:

عیار شمش طلا بیشتر است یا طلای آب شده؟

حداقل عیار طلای آب شده ۷۵۰ است. اما شمش طلا به طلایی با عیار حداقل ۹۹۰ می‌گویند.

برای سرمایه گذاری طلای آب شده بخریم یا شمش طلا؟

قیمت شمش طلا به خاطر دریافت اجرت بیشتر است، اما از طرفی امکان تقلب در فروش آن نزدیک به صفر است.

5 دیدگاه دربارهٔ «طلای آب شده بخریم یا شمش طلا؟»

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام. وقت به خیر.
      بهتر است طلای آب شده را با فاکتور از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.
      راه‌هایی نیز برای استعلام طلای آب شده هم وجود دارد. شما باید شماره انگ طلا را در سامانه‌های استعلامی وارد کنید و شناسنامه قطعه طلای خود را مشاهده کنید. در این شناسنامه محل ساخت و عیار طلای شما مشخص‌اند. برای استعلام می‌توانید از این صفحه طلاین استفاده کنید: استعلام طلای آب شده

  1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

    سلام و وقت به خیر. خوشحال هستیم که از خدمات ما در سامانه خرید و فروش آبشده طلاین راضی هستید.

  2. سلام ببخشید من چطوری میتونم عیار طلای اب شده رو در بیارم که کلاه سرم نره ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا