برای سرمایه‌گذاری شمش بهتر است یا طلای آب شده؟

شمش بهتر است یا طلای آب شده
3.8/5 - (22 امتیاز)

احتمالا سوال شما هم این است که برای سرمایه گذاری شمش بهتر است یا طلای آب شده؟ اما پیش از این، آیا فرق شمش و طلای آب شده را می‌دانید؟ طلا در میان سرمایه‌گذاران، همواره گزینه‌ی محبوبی به شمار می‌رود. اما با توجه به تنوع موجود در بازار طلا، از جمله شمش و طلای آب شده، ممکن است برای سرمایه‌گذاران، به خصوص افراد ناآشنا، چالش‌برانگیز باشد.

 اگر شما هم به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت و امن هستید یا به دنبال کسب سود سریع در کوتاه‌مدت، برای انتخاب درست تا آخر مقاله با ما همراه باشید. در ادامه، با جزئیات بیشتری به بررسی این دو نوع طلا می‌پردازیم و به شما برای پاسخ به این سوال که شمش بهتر است یا طلای آب شده کمک خواهیم کرد.

۱۱ تفاوت شمش و طلای آب شده در یک نگاه

شمش و طلای آب شده هر دو به عنوان پشتوانه‌ طلا در بازار طلا و جواهر استفاده می‌شوند. در جدول زیر می‌توانید در یک نگاه این دو نوع طلا را مقایسه کنید تا بدانید بسته به نیاز شما شمش بهتر است یا طلای آب شده؟

ویژگیشمش طلاطلای آب شده
تعریف کوتاهقطعه طلای خالص ساخته شدهطلای ذوب شده و بازگشته به چرخه مصرف
شکل ظاهریپلمپ شدهقالب‌های مکعبیاشکال نامنظم مکعبی، مفتول و …
اطلاعات ثبت شده روی طلابرند، وزن، عیار کد انگ، آزمایشگاه ساخت
عیار۲۴ یا ۹۹۹/۹۱۸ یا ۷۵۰ (یا عدد‌های نزدیک به این اعداد)
نقدینگیدر بازار جهانی بالادر بازار ایران بالا
اجرت در شکل پلمپ شده داردندارد
مالیاتبر ارزش افزوده داردندارد
حبابکمتربیشتر
قیمتبیشترکمتر
مقدار سرمایه اولیهبالا و مشخصکم و میزان دلخواه
موارد استفادهصنعت، سرمایه‌گذاریسرمایه‌گذاری، ساخت جواهرات

در ادامه هر یک از این تفاوت‌ها را دقیق‌تر توضیح می‌دهیم.

فرق طلای آب شده با شمش

تفاوت ماهیت شمش طلا و طلای آب شده

در ابتدا باید بگوییم تعریف شمش طلا چیست. شمش طلا، همانطور که از نامش پیداست، تکه‌ای از طلای خالص است که به شکل مستطیل یا مربع درآمده و به عنوان یک دارایی ارزشمند و قابل معامله شناخته می‌شود. در جهان و ایران، شمش‌ها در وزن‌های مختلفی از چند گرم تا چند کیلوگرم تولید می‌شوند و عیار آنها، معمولاً ۹۹% است. 

در مقابل، طلای آب شده یکی از بهترین نوع طلا برای سرما‌یه‌گذاری است که از ذوب شدن طلای کهنه و ضایعاتی مانند جواهرات شکسته، سکه‌های قدیمی و طلای دست دوم به دست می‌آید. عیار طلای آب شده می‌تواند متفاوت باشد و از۱۸ یا ۷۵۰درصد متغیر است.

تفاوت شکل ظاهری طلای آب شده و شمش

از دیگر فرق‌های شمش و طلای آب شده، این است که طلای آب شده ظاهری نامنظم و ناهموار دارد. در ساخت آن، تکه‌های طلا را ذوب می‌کنند و در قالب نامنظمی می‌ریزند. همچنین سطح آن صاف نیست و ممکن است دارای حفره یا برجستگی باشد. در مقابل، شمش طلا مانند یک آجر طلا صاف و صیقلی است، با لبه‌های تیز و ابعاد و وزن استاندارد. سطح آن یکدست و بدون هیچگونه حفره یا برجستگی است.

عکس طلای آب شده

تفاوت در اطلاعات ثبت شده روی طلا

هر قطعه طلای اصل نوشته‌های استانداردی حک شده است. نحوه نوشتن اطلاعات روی شمش یا طلای آب شده متفاوت هستند:

  • روی طلای آب شده نام لابراتور ساخت و کد شناسایی به نام انگ طلا ثبت شده است.
  • روی شمش برند شرکت سازنده، مجوز و سال ساخت، عیار و وزن شمش حک می‌شود.

به همین خاطر بهتر است پیش از خرید شمش یا طلای آب شده ابتدا اطلاعات آن را با عکس شمش یا عکس طلای آب شده اصل تطبیق دهید.

عکس شمش طلا

تفاوت عیار شمش و طلای آب شده

یکی از مهم‌ترین موارد فرق طلای آب شده و شمش، در عیار آن‌ها است. عیار طلا نشان‌دهنده میزان خلوص فلز طلا در آلیاژ نهایی است. 

عیار طلای آب شده به طور معمول عددی نزدیک به ۱۸ یا ۷۵۰ است؛ به این علت که در زمان ساخت ممکن است طلا‌هایی با عیار متفاوت با یک‌دیگر ترکیب شوند. اما نکته مهم این است که در نهایت و برای محاسبه طلای آبشده، عیار فعلی آن را به ۱۸ تبدیل می‌کنند.

در مقایسه، شمش طلا از طلای خالص با عیار بالا (معمولاً ۹۹.۵ یا۹۹.۹۹ درصد) ساخته می‌شود. به این معنی که ۹۹.۵ یا ۹۹.۹۹ درصد از وزن آن از طلای خالص و ۰.۵ یا ۰.۰۱ درصد باقی‌مانده از فلزات دیگر مانند مس، نقره یا پالادیوم تشکیل شده است.

تفاوت شمش و طلای آب شده در عیار

نقدینگی طلای آب شده و شمش

یکی دیگر از فرق‌های طلای آب شده و شمش در نقدینگی آن‌ها است. شمش طلا به دلیل عیار و استاندارد مشخص، نقدینگی قابل قبولی دارد. این به معنی است که اگر صاحب شمش طلای خارجی باشید، به راحتی می‌توانید آن را در سراسر دنیا به پول نقد تبدیل کنید. شمش‌های ایرانی نیز در بازار طلا خریداران خود را دارند. 

همچنین، طلای آب شده با عیار بالا و اصالت تایید شده توسط متخصصان، نقدینگی بالایی دارد و می‌توانید آن را به آبشده فروشی‌ها یا در سامانه‌های معاملات آنلاین طلای آب شده بفروشید.

تفاوت نقدینگی شمش و طلای آب شده در معاملات

اجرت و مالیات طلای آب شده و شمش

یکی از تفاوت‌های چشمگیری که در طلای آب شده و شمش طلا وجود دارد، بحث اجرت و مالیات آن‌ها است. بزرگترین مزیت طلای آب شده نسبت به شمش این است که اجرت و مالیاتی در ایران ندارد. در مقابل شمش طلا، دارای اجرت ساخت و مالیات بر ارزش افزوده است. بنابراین، می‌توان گفت سرمایه‌گذاری در طلای آب شده به صرفه‌تر است.

انتخاب یک منبع درست برای خرید طلای آب شده و فروش آن بسیار حائز اهمیت است. سامانه طلاین، یک سامانه معتبر است که شما به راحتی می‌توانید از طریق آن طلای آب شده را بدون اجرت خریداری کنید و در زمان مورد نظر آن را در همین سامانه به فروش بگذارید.

تفاوت هزینه‌های جانبی مالیات و اجرت شمش و طلای آب شده

حباب شمش و طلای آب شده

حباب طلا به معنای قیمت نوسانی و غیر واقعی یک دارایی است و می‌تواند در طول زمان تغییر کند و تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار بگیرد. عیار طلای آب شده می‌تواند متفاوت باشد و ممکن است دقیقاً مشخص نباشد. این امر باعث ایجاد عدم اطمینان در قیمت‌گذاری و افزایش احتمال حباب در طلای آب شده می‌شود. اما شمش طلا دارای عیار استاندارد و مشخص (معمولاً ۹۹%) است، که قیمت‌گذاری آن را آسان‌تر می‌کند و حباب را به حداقل می‌رساند.

خوب است بدانید سکه طلا به این دلیل و به خاطر حباب زیاد، گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری نیست. تفاوت‌های دیگر طلای آب شده یا سکه را در مقاله مربوط به آن در سایت طلاین بخوانید.

حباب شمش یا طلای آب شده

مقایسه قیمت شمش و طلای آب شده

به طور کلی هرچه عیار یک نوع طلا پایین‌تر باشد، قیمت آن نیز به طور متوسط پایین‌تر است. به همین خاطر قیمت طلای آب شده با عیار نزدیک به ۱۸ کمتر از قیمت شمش با عیار ۲۴ است. 

می‌توانید قیمت طلا در عیار‌های مختلف را در سایت طلاین مشاهده کنید.

مقدار سرمایه اولیه مورد نیاز برای خرید

زمانی که می‌خواهید شمش طلا را خریداری کنید باید به اندازه یک واحد وزنی مد نظر خود شمش بخرید. برای مثال اگر بخواهید پلاک شمشی به وزن ۲ گرم را بخرید و قیمت روز طلا ۳ میلیون تومان باشد، حتما باید ۶ میلیون تومان بودجه اولیه داشته باشید و هزینه‌ اجرت و مالیات را هم به این مبلغ اضافه کنید.

در حالی که با خرید طلای آب شده به صورت آنلاین، می‌توانید هر مقداری که خواستید طلا بخرید. در سامانه طلاین امکان خرید طلای آب شده با سرمایه کمتر از ۱۰۰ هزار تومان هم وجود دارد. به علاوه در هر خرید نیازی به پرداخت اجرت ساخت و مالیات نخواهید داشت.

تفاوت بودجه لازم برای خرید شمش یا آب شده

تفاوت کاربرد‌های شمش و طلای آب شده

هر دو آن‌ها یعنی طلای آب شده یا شمش برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند. طلای آب شده، بیشتر برای ذوب و شکل‌دهی در ساخت انواع جواهرات مانند دستبند، گردنبند، انگشتر و گوشواره استفاده می‌شود. 

 شمش طلا، ابزاری عالی برای تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری است. همچنین، بسیاری از بانک‌های مرکزی در سراسر جهان از شمش طلا به عنوان بخشی از ذخایر ملی خود نگهداری می‌کنند. هم‌چنین شمش‌های طلای غیر زینتی در صنایع مختلف مثل پزشکی و الکترونیک کاربرد دارند.

برای سرمایه گذاری شمش بهتر است یا طلای آب شده؟

اگر شما به فکر سرمایه‌‌گذاری بلند مدت هستید، شمش طلا به دلیل ثبات قیمت و ریسک پایین، می‌تواند گزینه مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری شما باشد. اما اگر به فکر سرمایه‌گذاری کوتاه مدت هستید، طلای آب شده به دلیل نقدینگی بالاتر و امکان خرید و فروش سریع‌تر، گزینه مقرون به صرفه‌تری است. 

در انتخاب بین شمش و طلای آب شده برای سرمایه‌گذاری به یاد داشته باشید:

  •  اگر انتخاب شما شمش باشد، باید این نکته را در نظر بگیرید که به درآمد بالایی نیاز دارید، همچنین از سوی اتحادیه طلا و جواهر مبلغی به عنوان کارمزد و اجرت برای شمش‌ها در نظر گرفته می‌شود؛ اما باید در نظر داشت که امکان کلاه‌برداری و تقلب در شمش طلا تقریبا صفر است و با خیالی راحت‌تر می‌توانید از اصل بودن طلای خود اطمینان حاصل کنید.
  • اما اگر انتخاب شما طلای آب شده باشد، باید بدانید که اگر از منبع درستی خریداری نکنید، امکان کلاهبرداری در معاملات آب شده زیاد است، اما به‌هرحال طلای آب شده اجرت ندارد و می‌توانید با مبالغ بسیار کم نیز آن را تهیه کنید.

در ادامه مزایا و معایب شمش و طلای آب شده برای سرمایه‌گذاری را مرور کنید.

مزایا و معایب طلای آب شده برای سرمایه‌گذاری

مزایای طلای آب شده؛

  • از آنجایی که طلای آب شده ارزان‌تر از طلای نو است، آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای سرمایه‌گذاران با بودجه محدود تبدیل کرده است.
  • طلای آب شده به راحتی قابل خرید و فروش است و در سراسر دنیا به عنوان یک دارایی ارزشمند شناخته می‌شود.
  •  طلای آب شده را می‌توان به راحتی ذوب و شکل داد و از آن برای ساخت انواع جواهرات جدید استفاده کرد.

معایب طلای آب شده؛

  • عیار طلای آب شده می‌تواند متفاوت باشد و به طور دقیق مشخص نباشد. این موضوع، می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش دهد.
  • طلای آب شده به طور معمول برای ساخت جواهرات استفاده می‌شود و نمی‌توان از آن به عنوان طلای زینتی استفاده کرد.

مطالعه بیشتر: سرمایه گذاری در طلای آب شده

مزایا و معایب شمش طلا برای سرمایه‌گذاری

مزایای شمش؛

  •  شمش طلا به راحتی قابل خرید و فروش است و در سراسر دنیا به عنوان یک دارایی ارزشمند شناخته می‌شود. شما می‌توانید به سرعت و بدون دردسر شمش طلای خود را به پول نقد تبدیل کنید.
  •  شمش طلا در وزن‌های مختلف تولید می‌شود که این تنوع، امکان سرمایه‌گذاری با هر بودجه‌ای را فراهم می‌کند.
  •  به دلیل وزن و ابعاد نسبتاً کوچک، شمش طلا به راحتی قابل حمل و نقل است و شما می‌توانید آن را به هر مکانی که می‌خواهید منتقل کنید.

معایب شمش؛

  •  نگهداری از شمش طلا در مکانی امن، هزینه‌هایی را به شما تحمیل می‌کند. شما باید برای نگهداری از شمش طلا صندوق‌های امانات در بانک را اجاره یا گاوصندوق و تجهیزات امنیتی را تهیه کنید.
  • شمش طلا به دلیل ارزش بالایی که دارد، در معرض خطر سرقت قرار دارد.
  • قیمت طلا در بازار جهانی دائماً در حال نوسان است و این نوسانات می‌تواند بر سود یا ضرر شما از سرمایه‌گذاری در شمش طلا تأثیر بگذارد.

مطالعه بیشتر: سرمایه گذاری در شمش

جمع‌بندی

در نهایت، انتخاب و پاسخ به این سوال که شمش بهتر است یا طلای آب شده، تصمیمی است که به اهداف، نیازها و میزان ریسک‌پذیری شما بستگی دارد. شمش طلا به دلیل ثبات قیمت، ذخیره‌سازی آسان و ریسک پایین، گزینه مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری بلندمدت است. طلای آب شده به دلیل نقدینگی بالا و امکان خرید و فروش سریع‌تر، می‌تواند برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت مناسب باشد. همچنین برای افرادی که سرمایه زیادی دارند، ممکن است سود بالاتری به همراه داشته باشد.

برای خرید طلای آب شده با کارمزد بسیار کم می‌توانید از سامانه طلاین استفاده کنید. طلاین یک سامانه معتبر سرمایه گذاری در طلای آب شده است که می‌توانید هر ساعت از شبانه روز هر میزان از طلا که مد نظر شما است را از آن خریداری کنید و در زمانی که قیمت طلا بالاتر رفت آن را در همان سامانه به فروش برسانید. خرید طلای آب شده در این سامانه اجرت ندارد و قیمت‌های فروش آن بر اساس نرخ اتحادیه طلا تعیین می‌شوند. به‌علاوه طلا در این سامانه امنیت بالایی دارد و نیازی نیست نگران دزدیده شدن طلای خود باشید.

سوالات متداول:

قیمت طلای آب شده و شمش طلا به چه عواملی بستگی دارد؟

به طور کلی، قیمت طلای آب شده و شمش طلا به عوامل مختلفی مانند، قیمت جهانی طلا، عیار، ناخالصی، حباب، هزینه‌های جانبی و نقدینگی بستگی دارد.

چرا طلای آب شده برای سرمایه‌گذاری کوتاه مناسب‌تر است؟

طلای آب شده گزینه‌‌ای مناسبی برای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت به شمار می‌روند. طلای آب شده به دلیل قابلیت ذوب و شکل‌دهی، خرید و فروش راحت‌تر، تقاضای بالایی در میان سرمایه‌گذاران دارد.

11 دیدگاه دربارهٔ «برای سرمایه‌گذاری شمش بهتر است یا طلای آب شده؟»

  1. سلام وقت بخیر
    میخواستم بدونم در این روش،( خرید طلای آب شده از سایت طلاین) کلاهبرداری یا ورشکستگی ویا هر عامل دیگری از قبیل جنگ، سیل، زلزله، اختلاس، اختلاف، عقده گشایی، تغییر رژیم، و امثالهم میتونن به سرمایه خریداران و سرمایه گذاران صدمه بزنن و باعث بشه سرمایمون سوخت بشه؟؟؟ که بخاطرش چقدر تاوان دادیم مثل ریزش بورس، کلاهبرداری و…. و با خون دل این سرمایه رو جمع و جور کردیم.ممنون میشم صراحتا جواب بدین

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام و روز به خیر.
      پیشنهاد می‌کنیم در این باره بخش قوانین و مقررات طلاین را کامل بخوانید.

  2. شمش بخرین نه طلای آب شده ، طلای آب شده رو نمیخرن ، هیچ زرگری طلای آب شده نمیخره ، فریب نخورین بگذریم که می تونه توش سرب و آهن و مس و … باشه من خودم زرگرم و هیچ وقت طلای آب شده نمیخرم وقتی شمش با برند معتبر هستش چرا طلای آب شده بخرم ؟!!!!

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام و وقت به خیر.
      ممنونیم که نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید.
      طلای آبشده به عنوان کالایی سرمایه‌ای در بازار ایران خرید و فروش می‌شود و تامین طلا برای بنکداران و آبشده فروش‌ها به شکل طلای آب شده انجام می‌گیرد. مراکز خرید و فروش طلای آبشده همواره خرید و فروش را انجام می‌دهند و نقدینگی در این بازار بسیار بالا است.

  3. مجیدکیان

    سلام واحترام ،، خریدوفروش طلای آب شده رومیتوان به عنوان شغل دید و روش حساب باز کرد!! یابه عنوان ی آب باریکه؟؟ ممنون میشم مفصل توضیح بدید !! مرسی

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام وقت به خیر.
      ترید طلا به طور کلی یکی از راه‌های کسب سود و درآمد است. اما نیاز است که به خوبی با این حوزه آشنا باشید و قوانین آن را بدانید. برای این کار توصیه می‌کنیم به خوبی با این بازار آشنا باشید، با مبالغ کم سرمایه گذاری خود را شروع کنید و هیجانی خرید یا فروش انجام ندهید.

    1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

      سلام. وقت به خیر.
      بهتر است طلای آب شده را با فاکتور از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.
      راه‌هایی نیز برای استعلام طلای آب شده هم وجود دارد. شما باید شماره انگ طلا را در سامانه‌های استعلامی وارد کنید و شناسنامه قطعه طلای خود را مشاهده کنید. در این شناسنامه محل ساخت و عیار طلای شما مشخص‌اند. برای استعلام می‌توانید از این صفحه طلاین استفاده کنید: استعلام طلای آب شده

  4. فاطمه محمدی مدیر محتوا

    سلام و وقت به خیر. خوشحال هستیم که از خدمات ما در سامانه خرید و فروش آبشده طلاین راضی هستید.

  5. سلام ببخشید من چطوری میتونم عیار طلای اب شده رو در بیارم که کلاه سرم نره ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا