گواهی سپرده طلا چیست؟ مزایا، معایب و نحوه خرید گواهی طلا

گواهی سپرده طلا
5/5 - (2 امتیاز)

گواهی سپرده طلا یکی از اصطلاحات رایج بازار طلا و نوعی روش‌ خرید طلا در ایران است و مدرکی است که به جای طلای فیزیکی می‌تواند در دست دارندگان قطعه طلا قرار بگیرد. در این نوشته مزایا و معایب و روش‌های خرید گواهی سپرده طلا را به شما معرفی می‌‌کنیم.

گواهی سپرده طلا چیست؟

تعریف گواهی سپرده طلا (Gold Deposit Certificate): با استفاده از گواهی سپرده طلا افراد می‌توانند مالکیت یک دارایی طلایی را به دست بگیرند، بدون آنکه نیازی به دریافت فیزیکی آن داشته باشند. افراد می‌توانند با خرید گواهی سپرده طلا در شکل‌های مختلف مالکیت آن را در دست بگیرند بدون آنکه طلا را به‌صورت فیزیکی دریافت کنند.

گواهی سپرده طلا در شکل‌های سکه و شمش وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید این نوشته را بخوانید: گواهی سپرده شمش طلا

گواهی سپرده طلا چیست

تاریخچه گواهی سپرده طلا

سال ۱۳۹۴ برای اولین بار بود که گواهی‌های سپرده طلا در ایران مورد استفاده قرار گرفتند. در آن زمان بانک مرکزی سه دلیل را برای تعریف این گواهی در کشور عنوان کرد که عبارت‌اند از:

  • افزایش امنیت سرمایه‌گذاری در بازار طلا
  • ایجاد شفافیت در بازار طلا و کمک به مهار بازار سیاه
  • تسهیل فرایند کشف قیمت سکه طلا به صورت رسمی

شما با خرید گواهی سپرده طلا می‌توانید سکه‌های طلا را به میزان سرمایه خود خریداری کنید. در مقابل به جای تحویل سکه‌ها به صورت فیزیکی به شما یک رسید معتبر به شما ارائه می‌شود که میزان دارایی شما در آن ثبت و ضبط می‌شود. دارایی شما نیز در یک انبار یا خزانه ذخیره می‌گردد. به این ترتیب خیال شما از بابت امنیت سرمایه‌تان تا حد زیادی آسوده می‌شود.

مزایای استفاده از گواهی سپرده طلا

خرید و فروش گواهی سپرده طلا می‌تواند مزایای مهمی را به همراه داشته باشد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • ریسک نگهداری و تأمین امنیت دارایی‌های طلا به مراتب کاهش پیدا می‌کند.
  • خطرات ناشی از تقلبی بودن خرید و فروش سکه طلا از بین می‌رود.
  • خرید و فروش گواهی به‌صورت آنلاین و در کمترین زمان ممکن امکان‌پذیر است.
  • با خرید و فروش فیزیکی طلا علاوه بر کارمزد ۱ تا ۲ درصدی ممکن است برخی از فروشندگان به قیمت‌های واقعی سکه‌ها را در اختیار شما نگذارند. اما با خرید گواهی سپرده در بورس کالا کارمزدی در حدود ۰.۱۲۵ درصد از شما دریافت می‌شود.
  • گواهی‌های سپرده از مالیات معاف هستند.
  • با استفاده از گواهی سپرده طلا شفافیت در بازار بورس کالا در بالاترین سطح ممکن وجود دارد.
مزایای استفاده از گواهی سپرده طلا

معایب اوراق سپرده طلا

خرید گواهی سپرده طلا معایبی نیز دارد که لازم است با آن‌ها آشنا باشید:

  • برای خرید گواهی سپرده طلا شما باید یکی از واحد‌های وزنی مثل اونس، گرم یا کیلوگرم را انتخاب کنید و به اندازه آن خرید کنید. در واقع بر خلاف خرید طلای آبشده شما نمی‌توانید با هر مبلغی سرمایه گذاری را در این روش پیش ببرید.
  • در خرید گواهی سپرده طلا شما باید مبلغی را به عنوان کارمزد پرداخت کنید. اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری شما خالص و به میزان پولی باشد که پرداخت می‌کنید بهتر است به سراغ طلای آبشده بروید.
  • قوانین خرید گواهی سپرده طلا نیاز به پیگیری مداوم دارند و ممکن است در طول یک سال عوض شوند.

شاید این نوشته هم برای شما مفید باشد: معایب خرید سکه در بورس

معایب اوراق سپرده طلا

روش خرید گواهی سپرده طلا

در حالت کلی گواهی‌های سپرده طلا را می‌توان به دو صورت خریداری کرد که عبارت‌اند از:

خرید مستقیم گواهی سپرده طلا از بورس

در روش مستقیم برای خرید و فروش گواهی طلا باید از طریق بورس کالا اقدام کنید. به این ترتیب ابتدا نیاز به دریافت کد بورسی دارید و پس از آن باید از طریق یکی از کارگزاری‌های فعال در بازار بورس، حساب شخصی خود را در این بازار ایجاد کنید. پس از آن می‌توانید اقدام به خرید و فروش گواهی‌های سپرده طلا کنید. معاملات گواهی‌های سپرده طلا از ساعت ۱۳ تا ۱۵:۳۰ به مدت دو ساعت و نیم در بازار بورس کالا در روزهای کاری از شنبه تا چهارشنبه صورت می‌گیرد.

شاید این نوشته هم برای شما مفید باشد: خرید طلا در بورس چگونه است

خرید غیرمستقیم گواهی سپرده طلا

در روش غیرمستقیم نیز باید سرمایه خود را در اختیار صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا قرار دهید. این صندوق‌ها از طرف شما مدیریت سرمایه را به عهده می‌گیرند و اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار طلا با خرید گواهی‌های سپرده می‌کنند. درصدی از سود حاصل از محل این سرمایه‌گذاری از سوی صندوق‌ها برداشت می‌شود و مابقی سود به شما اختصاص پیدا می‌کند.

ارزش گواهی سپرده طلا

اولین نکته در خصوص معاملات گواهی‌های سپرده طلا این است که باید معادل سکه‌هایی که در بازار خرید و فروش می‌شود، ذخیره در انبار وجود داشته باشد. سکه‌هایی که در انبار ذخیره می‌شوند باید سکه‌های تمام بهار آزادی با عیار ۲۲ و وزن ۸.۱۳۳ گرم باشد. برای آشنایی بیشتر با این نوع سکه این نوشته را بخوانید: سکه بهار آزادی چیست

هر یک از گواهی‌های سپرده طلا ارزشی معادل ۰.۱ یک سکه تمام بهار آزادی دارند. در نتیجه با خرید ۱۰ برگه گواهی سپرده می‌توانید مالک یک سکه تمام بهار آزادی شوید.

امکان دریافت سکه و طلا با ارائه گواهی سپرده طلا

چند بانک از سوی بانک مرکزی به‌عنوان همکار بورس کالا تعیین شده‌اند که انبارهایی را به‌عنوان خزانه‌داری به بازار اختصاص دهند. در حال حاضر بانک‌های رفاه، صادرات، ملی و سامان به‌عنوان همکار بورس کالا به شمار می‌روند. در زمانی که گواهی سپرده طلا را خریداری می‌کنید، گواهی صادر شده برای شما از سوی یکی از بانک‌های فوق خواهد بود. سکه نیز در انبار این بانک‌ها ذخیره می‌شود.

به فاصله یک روز بعد از خرید گواهی می‌توانید برای دریافت دارایی خود به صورت فیزیکی به خزانه‌داری بانک مربوطه مراجعه کنید. معمولا از ساعت ۸ صبح تا ۱۶ روزهای کاری، خزانه‌داری‌های بانک‌ها کار تحویل سکه‌ها را به‌صورت فیزیکی انجام می‌دهند. در مدت زمانی که سکه‌های شما در خزانه‌داری بانک است نیز روزانه مبلغی معادل ۷۰ تومان از شما کارمزد دریافت می‌شود.

آیا خرید گواهی سپرده طلا ارزش دارد؟

در این مقاله به بررسی مزایای گواهی سپرده طلا پرداختیم. واقعیت این است که خرید گواهی‌های سپرده از جهات مختلف ارزش دارد. شاید این طور فکر کنید تا زمانی که طلا را به صورت فیزیکی در دست نگیرید، دلتان آرام نمی‌گیرد؛ اما باید توجه داشته باشید که نگهداری و تأمین امنیت این دارایی‌های ارزشمند کار چندان راحتی نیست. گذشته از آن خرید و فروش فیزیکی مالیات و کارمزد بیشتری را نیز شامل حال شما می‌کند. برای خرید آنلاین طلا می‌توانید از طریق سایت طلاین اقدام کنید. در طلاین هیچ‌گونه کارمزدی بابت خرید و فروش طلا از شما اخذ نمی‌شود.

سوالات متداول:

در گواهی سپرده طلا چه اطلاعاتی نوشته می‌شود؟

گواهی سپرده طلا شامل جزئیاتی مانند نام صاحب سپرده، مقدار طلا، وزن، عیار و شماره سریال هستند.

آیا گواهی کالایی سکه طلا تاریخ سر رسید دارند؟

بله. برخی از گواهی‌های سپرده سکه دارای تاریخ سررسید هستند و دارندگان آن‌ها باید پیش از اتمام تاریخ، اقدام به فروش آن‌ها کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا