جامع‌ترین راهنمای خرید سکه

در این راهنمای خرید سکه همه نکات را بخوانید
3.4/5 - (5 امتیاز)

سکه‌های طلا یکی از محبوب‌ترین اشکال طلا هستند که معمولاً به‌منظور سرمایه‌گذاری، پس‌انداز یا هدیه خریداری می‌شوند. به هر منظوری که سکه‌ها را خریداری می‌کنید، نکاتی وجود دارد که لازم است از آن‌ها آگاه باشید تا خریدی مطمئن و امن داشته باشید. چنانچه قصد خرید سکهٔ طلا دارید؛ اما نمی‌دانید که چه نوع سکه‌ای را برای خرید انتخاب کنید یا در هنگام خرید به چه نکاتی توجه کنید، بهتر است در ادامهٔ مقالهٔ جامع‌ترین راهنمای خرید سکه با ما همراه باشید.

نکات خرید سکه

در ابتدای این راهنمای خرید سکه لازم است ویژگی‌های کلی سکه‌ها را به شما توضیح دهیم تا بدانید که چه نوع سکه‌ای را برای خرید مدنظر دارید. سه تا از مهم‌ترین ویژگی‌های سکه‌ها شامل وزن، عیار و کاربرد سکه است که در ادامه این راهنمای خرید سکه به توضیح هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

وزن سکه

مهم‌ترین عاملی که معمولاً در خرید سکهٔ طلا موردتوجه افراد قرار می‌گیرد، وزن آن سکه است. چرا که وزن، اصلی‌ترین عامل تعیین‌کننده قیمت سکه است. وزن سکه‌های طلای رایج در ایران معمولاً از ۵۰ سوت در سکه‌های پارسیان تا بیش از ۸ گرم در سکه‌های تمام بهارآزادی متغیر است.

قیمت سکه طلا

یکی از موارد بسیار مهم در خرید سکه قیمت سکه است. برای مشاهده قیمت سکه میتوانید به صفحه قیمت سکه (قیمت لحظه ای) مراجعه کنید.

عیار؛ یکی از مهم‌ترین نکات خرید سکه

دومین ویژگی موردتوجه، عیار سکه است. عیار، واحد اندازه‌گیری خلوص آلیاژهای طلا و سایر فلزات گران‌بها است و معمولاً آن را از واحد کامل ۲۴ حساب می‌کنند. طبیعتاً، هر چه عیار قطعه طلای موردنظر بالاتر باشد، قیمت بالاتری نیز خواهد داشت. عیار رایج طلا در ایران ۱۸ است؛ اما در تولید سکه‌های طلا، عیارهای بالاتر از ۱۸ نیز به کار برده می‌شوند. برای مثال عیار رایج برای تولید سکه‌های بهارآزادی در ایران 21.6 است.

راهنمای کاربرد خرید سکه

بهتر است در هنگام خرید سکه به کاربرد آن نیز توجه داشته باشید. بعضی از سکه‌ها دیگر در بازار طلای ایران خریدوفروش نمی‌شوند و تنها برای جمع‌آوری کلکسیون مناسب هستند. همچنین بعضی از سکه‌ها برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر هستند و سود بیشتری را عاید خریداران می‌کنند؛ بنابراین لازم است پیش از خرید سکه بدانید که آن را به چه منظوری خریداری می‌کنید.

نکات امنیتی خرید سکه

تشخیص قطعی اصالت سکه تنها از افراد متخصص و باتجربه برمی‌آید، اما نکاتی وجود دارد که باتوجه‌به آن‌ها شاید بتوانید از اصالت سکه خریداری شده اطمینان بیشتری حاصل کنید. این نکات شامل موارد زیر است:

بررسی ظاهر سکه پیش از خرید:

  • رنگ سکه باید طلایی باشد. اگر زیادی زرد است و یا به رنگ سفید یا سبز تمایل دارد، به اصالت آن شک کنید.
  • اگر ابزار لازم را در اختیار دارید، وزن سکه را بسنجید، این وزن باید مطابق مشخصات سکه موردنظر باشد.
  • کنگره‌های دور سکه و جزئیات تصاویر روی آن باید کاملاً منظم و یکدست باشند.
  • وکیوم سکه باید دارای مشخصات کامل سکه و واحد فروش و سالم و بدون آسیب باشد.

چنانچه سکه‌ای دارید که از اصالت آن مطمئن هستید بهتر است آن را همراه خود داشته باشید و در هنگام خرید آن را از نظر ویژگی‌های ذکر شده در بالا با سکهٔ موردنظر خود مقایسه کنید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید این نوشته را بخوانید: تشخیص سکه اصل از تقلبی

خرید سکه از منابع معتبر:

یکی از نکاتی که در این راهنمای خرید سکه روی آن تاکید می‌کنیم این است که برای خرید هر نوع طلا حتماً به واحدهای معتبر و دارای جواز اتحادیه مراجعه کنید. دقت داشته باشید که حتی بعضی از طلافروشی‌های دارای جواز خریدوفروش طلا، مجوز خریدوفروش سکه را ندارند و در نتیجه خرید سکه‌ از این واحد‌ها مطمئن نیست. این قاعده در مورد طلافروشی‌های آنلاین نیز باید موردتوجه قرار گیرد. برای مشاهده آدرس سکه‌ فروشی‌های معتبر و زیر نظر اتحادیه طلا و جواهر می‌توانید به سایت شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز مراجعه کنید.

هم‌چنین پیش از خرید سکه، بهتر است قیمت سکهٔ موردنظر را از طریق منابع معتبر پیگیری کنید تا با قیمت حدودی آن آشنا باشید. به‌این‌ترتیب می‌توانید از کلاهبرداری‌های احتمالی جلوگیری کنید.

وجود وکیوم سکه، ارتباطی با تقلبی یا اصل بودن آن ندارد. در این رابطه توصیه می‌کنیم این نوشته را بخوانید: پلمپ سکه چیست

هم‌چنین دقت داشته باشید که برخلاف بسیاری از اشکال طلا، خریدوفروش سکه‌ها بدون فاکتور انجام می‌شود. چرا که ضرب همهٔ این سکه‌ها توسط بانک مرکزی انجام می‌شود و فروشندگان در هنگام فروش سکه‌ها مبلغی را به‌عنوان سود خود در نظر می‌گیرند و به خریداران عرضه می‌کنند؛ بنابراین، عدم ارائه فاکتور به هنگام فروش سکه‌ها به معنی تقلبی بودن آن‌ها نیست.

از جمله نکات امنیتی خرید سکه، خرید از منابع معتبر است.

راهنمای خرید سکه برای سرمایه‌گذاری

  • سال ضرب سکه‌ها بر قیمت آن‌ها اثرگذار است. ترجیحاً سکه‌های تولیدی از سال ۱۳۸۶ به بعد (طرح جدید) را خریداری کنید، چرا که در هنگام فروش با قیمت بالاتری فروخته می‌شوند.
  • کسانی که خرید سکه‌ها را به‌قصد جمع‌آوری کلکسیون انجام می‌دهند، معمولاً سکه‌های قدیمی و نایاب مثل سکه‌های پهلوی را خریداری می‌کنند؛ اما چنانچه قصد معامله این سکه‌ها را دارید بهتر است به سمت این سکه‌های قدیمی نروید؛ چون خریداران بسیار محدودی دارند و در هنگام فروش آن‌ها قطعاً با مشکل مواجه خواهید شد.
  • به وضعیت بازار توجه داشته باشید. در زمان‌های افزایش تقاضا برای خرید سکه‌ (مثلاً در پایان سال) قیمت سکه بالاتر است و اگر برای خرید عجله ندارید، بهتر است در زمان افزایش تقاضا، سکه خریداری نکنید.

در مقاله دیگری به طور کامل درباره انواع سکه برای سرمایه‌گذاری با شما صحبت کرده‌ایم. آن نوشته را بخوانید: بهترین نوع سکه برای سرمایه گذاری چیست

اگر برای سود کردن به سراغ خرید سکه می‌روید، بهتر است به سراغ سکه‌های قدیمی نروید.

کلام آخر در راهنمای خرید سکه

در این مقاله جامع‌ترین راهنمای خرید سکه را به شما ارائه کردیم و به بیان نکاتی پرداختیم که لازم است در هنگام خرید سکه به آن‌ها توجه داشته باشید. گفته شد که وزن، عیار و هدف خرید سکه سه تا از مهم‌ترین عامل‌ها در خرید آن‌ها هستند. انواع سکه‌های طلای موجود در بازار ایران نیز سکه‌های بهارآزادی و پارسیان هستند که می‌توانید بر حسب بودجه و هدف خود، هر یک از آن‌ها را خریداری کنید.

در انتها نیز نکاتی در مورد خرید مطمئن سکه‌ها از جمله توجه به رنگ و شکل سکه‌ها، خرید از فروشندگان معتبر و اطلاع از قیمت سکه‌ها پیش از خرید را بیان کردیم. چنانچه همچنان سؤالی در مورد خرید سکه دارید می‌توانید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سؤالات متداول:

عوامل مؤثر بر قیمت سکه‌های طلا چیست؟

قیمت جهانی طلا، نرخ ارز ملی، میزان تقاضا، سال ضرب سکه و حباب قیمتی سکه بر قیمت سکه‌ها تأثیرگذار خواهد بود.

هر سکه برای چه کاری مناسب است؟

سکه‌های پارسیان بهترین گزینه برای هدیه‌دادن هستند درحالی‌که سکه‌های بهارآزادی برای سرمایه‌گذاری مناسب‌ترند. از بین سکه‌های بهارآزادی نیز ربع‌سکه در گذر زمان افزایش قیمت قابل‌توجه‌تری دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا