اصطلاحات رایج بازار مالی

اصطلاحات رایج بازار مالی
5/5 - (2 امتیاز)

آشنایی با اصطلاحات رایج بازار مالی به افراد در مدیریت مالی کمک می‌کند تا بتوانند بهترین تصمیم‌ها را در زمینه مدیریت دارایی، هزینه‌ها و بدهی‌ها اتخاذ و حتی بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کنند. برای مدیران، حسابداران و حتی کارمندان ضروری است تا با دانستن اصطلاحات مالی بتوانند وظایف خود را انجام دهند. دانستن این اصطلاحات هم‌چنین به شما کمک می‌کند درک بهتری از وضعیت اقتصاد در جهان داشته باشید و در بخش‌های مختلف زندگی خود تصمیمات بهتری بگیرید.

به همین خاطر در ادامه لیست اصطلاحات مالی که هر فردی باید با آن‌ها آشنا باشد را برایتان معرفی می‌کنیم.

بازده (Returns):

به سود یا زیان ناشی از هر گونه سرمایه‌گذاری، که فرد آن را به صورت دوره‌ای (روزانه، هفتگی، ماهانه، سالانه) دریافت می‌کنند بازده یا Return می‌گویند. به طور معمول بازه به صورت سالانه و به شکل درصدی از سرمایه گذاری اولیه گزارش می‌شود.

مطالعه بیشتر: بازده چیست؟

بدهی (Debt):

بدهی بیانگر تعهد یک شخص حقیقی یا حقوقی به شخص حقیقی یا حقوقی دیگر است. بدهی می‌تواند شامل اموال واقعی، پول، خدمات یا شرکت‌ها باشد. در حسابداری بدهی به معنای میزان پولی است که یک شرکت باید به شرکت‌های دیگر بپردازد.

بودجه (Budget):

بودجه به تخمین درآمد و هزینه‌ها در یک دوره زمانی مشخص در آینده اشاره دارد که به صورت دوره‌ای بررسی می‌شود. بودجه‌بندی می‌تواند برای زندگی شخصی، شرکت‌ها یا دولت‌ها تنظیم می‌شود.

پس انداز (Saving):

پس انداز به معنای ذخیره بخشی از دارایی یک شرکت یا فرد است؛ به طوری که برای اهدافی در آینده استفاده گردد.

مطالعه بیشتر: چگونه پس انداز کنیم

پرایس اکشن (Price Action):

پرایس اکشن تکنیک معامله‌ای است که در آن با استفاده از تحلیل الگو‌های نموداری، روند قیمت‌ها و حجم معاملاتی بهترین روش معامله پیدا می‌شود.

مطالعه بیشتر: پرایس اکشن چیست

پول (Money):

پول کالایی است که با رضایت عمومی به عنوان وسیله مبادله اقتصادی پذیرفته می‌شود و سیستم ارزش و قیمت‌گذاری را پدید می‌آورد.

تامین مالی (Financing):

تامین مالی به فرآیند تامین سرمایه برای فعالیت‌های تجاری، خرید یا سرمایه‌گذاری اشاره دارد. موسسات مالی مانند بانک‌ها در زمینه تامین مالی برای کسب‌و‌کارها، مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران فعالیت می‌کنند.

تورم (Inflation):

تورم به زبان ساده به معنای افزایش در قیمت‌ها است که به‌مرورزمان قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد. این کاهش در قدرت خرید می‌تواند هم مربوط به کالاهای مختلف و هم مربوط به خدمات باشد. از جمله این خدمات می‌توان به خدمات درمانی، خدمات کار، خدمات تفریحی و حمل‌ونقل اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: تورم چیست؟

درآمد (Income):

درآمد به معنای میزان پولی است که تولید‌کننده در ازای ارائه خدمات یا محصولات دریافت می‌کنند. 

رکود اقتصادی (Downturn):

رکود اقتصادی به معنای پایین آمدن و افت فعالیت‌های اقتصادی در یک جامعه برای مدت زمان چند ماهه است که می‌تواند روی رشد ناخالص داخلی، اشتغال و درآمد افراد تاثیر منفی بگذارد.

رونق اقتصادی (Prosperity):

رونق اقتصادی به معنای رشد و افزایش فعالیت‌های اقتصادی در یک کشور است که باعث افزایش تولید ناخالص داخلی، فروش کالا‌ها و درآمد است.

ریسک (Risk):

ریسک به احتمال آسیب و صدمه از یک خطر معین گفته می‌شود. برای مثال ریسک در سرمایه گذاری به معنای اختلاف میان بازده واقعی و بازده مورد نیاز است که باعث می‌شود همه یا بخشی از سرمایه اولیه را از دست بدهید.

سرمایه (Capital):

سرمایه به دارایی‌های مالی اشاره دارد که برای تولید درآمد و سود مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اصطلاح به منظور نشان دادن منابع مالی یا دارایی‌های قابل تبدیل به نقدینگی استفاده می‌شود.

سود (Profit):

سود به میزان پولی اشاره دارد که به عنوان بازده یا نفع در یک سرمایه‌گذاری یا فعالیت کسب و کار به دست می‌آید. سود می‌تواند از منابع مختلفی نظیر سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه یا فروش محصولات و خدمات به دست آید.

بیشتر بخوانید: سود چیست؟

سرمایه گذاری (Investing):

سرمایه گذاری به فعالیت‌هایی اشاره دارد  که به منظور بهره‌‌برداری از سرمایه و افزایش ثروت انجام می‌شود. این فعالیت شامل خرید انواع طلا،  نگهداری اوراق بهادار، خرید املاک یا سایر دارایی‌ها به منظور کسب سود در آینده است.

سرمایه گذاری ریسک پذیر (Risky investment):

سرمایه گذاری ریسک پذیر به انجام فعالیت‌های سرمایه گذاری با پتانسیل سود زیاد، همراه با ریسک بالا اطلاق می‌شود. افراد یا شرکت‌هایی که به دنبال سود بیشتر هستند، ممکن است به سرمایه گذاری ریسک پذیر مشغول شوند.

سرمایه گذاری انفعالی (Passive investment):

سرمایه گذاری انفعالی استراتژی سرمایه‌گذاری است که در آن فرد محدودیت‌های خرید و فروش خود را در نظر می‌‌گیرد و با توجه به آن‌ها خرید کالا را با هدف افزایش ارزش در دراز‌ مدت می‌خرد.

سرمایه گذاری فعال (Active investment):

سرمایه گذاری فعال شامل خرید و فروش مدام سهام است که در آن سرمایه‌گذاری به طور پیوسته نحوه سود‌دهی، نوسان‌های قیمت و ارزش سهام را بررسی می‌کند تا از سود‌های کوتاه مدت استفاده نماید.

سیاست‌های پولی و مالی (financial and monetary policies):

سیاست‌های پولی و مالی مجموعه‌ای از تصمیمات هستند که بر اقتصاد یک کشور و ثبات آن تاثیر می‌گذارند. این سیاست‌ها بسته به شرایط یک کشور می‌تواند متفاوت باشند.

مطالعه بیشتر: سیاست های پولی و مالی

صندوق سرمایه گذاری (Investment Fund):

صندوق سرمایه گذاری یک موسسه مالی است که از مخاطبین خود میزان سرمایه‌ای را دریافت کرده و آن را در دارایی‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کند و به همان نسبت به مخاطبین خود سود باز می‌گرداند.

برای مطالعه بیشتر: صندوق سرمایه گذاری طلا

مالیات (Tax):

مالیات یک سهم از درآمد افراد یا شرکت‌ها است که به دولت پرداخت می‌شود. این درآمد به منظور تأمین هزینه‌های عمومی مانند ساختارهای زیرساختی، آموزش، بهداشت و خدمات عمومی دیگر استفاده می‌شود.

مطالعه بیشتر: مالیات چیست

مالیات بر ارزش افزوده (Value added tax):

مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که در جریان تولید کالا یا ارائه خدمات به‌تبع ارزش کالا و خدمات به قیمت آن اضافه می‌شود. مسئولیت پرداخت این مالیات بر عهده مصرف‌کننده نهایی است. 

مطالعه بیشتر: مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

مالیات بر درآمد (Income Tax):

مالیات بر درآمد، یک سهم از درآمد شخص یا شرکت است که به دولت پرداخت می‌شود. این مالیات معمولاً بر اساس درآمد سالیانه فرد یا شرکت و بسته به قانون مالیاتی کشور محاسبه می‌شود.

بیشتر بخوانید: مالیات بر درآمد چیست؟

مالیات بر عایدی سرمایه (Capital gains tax):

مالیات بر عایدی سرمایه از ما به التفاوت قیمت خرید و فروش دارایی‌های مختلف مثل خودرو، ملک و طلا دریافت می‌شود.

بیشتر بخوانید: قانون مالیات بر عایدی سرمایه

معاملات (Transactions):

معاملات به هر نوع فعالیت خرید و فروش در بازار مالی اشاره دارد. این فعالیت‌ها شامل خرید و فروش اوراق بهادار، ارزها، کالاها و سایر دارایی‌ها می‌شود و در اکثر موارد با هدف کسب سود یا کاهش خطر انجام می‌شوند.

مزایده (Auction):

مزایده یکی از شیوه‌های خریدوفروش کالا است که در طی آن یک کالا به بالاترین قیمت پیشنهادی فروخته می‌شود.

مطالعه بیشتر: مزایده چیست

مناقصه (Tender Offer):

مناقصه یکی از روش‌های فروش کالا است که در آن کالا به فرد یا شرکتی که پایین‌ترین قیمت را ارائه داده است، فروخته می‌شود.

مطالعه بیشتٰر: مناقصه چیست

نرخ بازده (Rate of return):

نرخ بازده نشان‌دهنده درصدی است که سرمایه گذاری یا سرمایه در یک دوره زمانی خاص به آن افزوده یا از آن کاسته شده است. این نرخ به عنوان معیاری برای ارزیابی عملکرد سرمایه‌گذاری‌ها و پروژه‌ها به کار می‌رود.

نرخ بهره (Interest Rate)

به پولی که بانک‌ها به خاطر در اختیار گذاشتن سرمایه دریافت می‌کنند، بهره می‌گویند. هم‌چنین بهره به معنای مبلغی است که سرمایه‌ گذار در ازای واگذاری سرمایه خود طلب می‌کند. اگر این بهره بر حسب درصد مشخص شود، به آن نرخ بهره می‌گویند.

هوش مالی (Financial intelligence):

هوش مالی یا شم اقتصادی به معنای مهارت‌ها و اقداماتیی است که افراد به کار می‌گیرند تا بتوانند مسائل مالی خود را کنترل کنند.

مطالعه بیشتر: هوش مالی چیست؟

وام (Loan):

وام به مبلغی گفته می‌شود که به شخصی یا سازمانی به عنوان قرض داده می‌شود و به طور کلی با پرداخت نرخ بهره در زمانی مشخص برگشت داده می‌شود.

مطالعه بیشتر: وام چیست؟

جمع‌بندی

در این لیست مهم‌ترین اصطلاحات رایج بازار مالی را برای شما توضیح دادیم. امیدواریم با استفاده از این اصطلاحات بتوانید هوش مالی خود را تقویت کرده و در سرمایه‌گذاری‌های خود موفق باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا