شرایط و نحوه خرید سکه دولتی از بانک

همه چیز درباره خرید سکه از بانک
3.3/5 - (20 امتیاز)

اوایل اسفند ماه سال گذشته، طرح خرید سکه از بانک به صورت حراج سکه آغاز شد. بر اساس اطلاعیه مرکز مبادله ایران در خصوص این موضوع که کدام بانک ها سکه می فروشند، انواع سکه از جمله سکه‌های ربع، نیم و تمام بهارآزادی توسط بانک مرکزی عرضه می‌شود. امکان تهیه و خرید سکه از بانک تنها توسط کارگزاران عضو مرکز مبادله طلا و ارز انجام و امکان‌پذیر است.

خرید و فروش سکه در مرکز مبادله مخصوص صرافی‌ها و کارگزاری‌ها است و عموم مردم این امکان را پیش رو ندارند. بانک مرکزی در این راستا، نقش بازارگردانی را دارد و باید در نقش بازارگردان در بازار ارز و طلا حضور داشته باشد. هدف عرضه سکه توسط بانک‌ها جلوگیری از التهاب در بازار است. در این مطلب از طلاین قصد داریم هر چیزی که درمورد خرید سکه از بانک نیاز دارید را به شما بگوییم تا بتوانید سرمایه گذاری درستی داشته باشید. 

جزئیات عرضه سکه در بانک مرکزی

بانک مرکزی ایران برای کاهش و جلوگیری از افزایش قیمت سکه و رشد حباب آن، سال گذشته تصمیم گرفت انواع سکه را به باز عرضه کند. سکه‌های بانک مرکزی به واسطه مرکز مبادله ارز و طلای ایران به بازار عرضه می‌شود و از طریق یک حراجی بزرگ به فروش می‌رسند. به همین منظور در تاریخ دوم اسفند ماه سال 1402، کمیسیون ارز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مصوبه‌ای مربوط به جزئیات خرید سکه از بانک مرکزی را منتشر کرد. 

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد: خرید شمش طلا از بانک

جزئیات عرضه سکه در بانک مرکزی

شرایط خرید سکه دولتی از بانک 

طبق مصوبه‌ای که کمیسیون ارز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر کرده، برخی شرایط و ضوابط را برای دریافت سکه از بانک مرکزی باید رعایت کنید. شرایط خرید سکه از بانک مرکزی به شرح زیر است:

  • فرد خریدار باید 18 سال تمام سن داشته باشد، تابعیت ایرانی داشته باشد و  شخص حقیقی باشد.
  • خریدار برای اینکه بتواند سکه‌های عرضه شده توسط بانک مرکزی را خریداری کند، باید در سایت market.ice.ir ثبت نام کند و احراز هویت خود را به صورت کامل انجام دهد. 
  • برای احراز هویت، اطلاعات فرد خریدار باید با اطلاعات ثبت شده او در ثبت احوال تطابق داشته باشد. هرگونه عدم تطابق اطلاعات با یکدیگر موجب عدم احراز هویت در سایت خواهد شد. به همین منظور خریدار باید یک ویدیوی سلفی، با کیفیت تصویری بالا در نور مناسب و بدون لغزش و لرزش دست، امری واجب است. 
  • شایان ذکر است که هر متقاضی اجازه دارد پنج قطعه سکه (ربع، نیم یا تمام سکه) را خریداری کند. 

پیش از هر چیز باید بدانید که زمان حراج این سکه‌ها توسط بانک مرکزی اطلاع رسانی می‌شود و شما فقط در تاریخ خاصی می‌توانید سفارش سکه خود را ثبت کنید و از شعب منتخب بانک تحویل بگیرید. 

مدارک لازم برای خرید سکه از بانک

ارائه مدارکی از جمله شناسنامه، کارت ملی، شماره تلفن همراه به نام فرد، آدرس، شماره کارت و شماره معتبر برای خرید سکه دولتی از بانک امری ضروری است. ارائه مدارکی مبنی بر تمکن مالی برای اثبات توانایی پرداخت هزینه سکه خریداری شده (ربع، نیم و تمام سکه) و همچنین کارمزد نگهداری آن نیز واجب است. 

مدارک لازم برای خرید سکه از بانک

مراحل ثبت‌نام و ثبت سفارش خرید سکه از بانک

برای خرید سکه از بانک مرکزی مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا وارد سایت شوید و گزینه ثبت نام را انتخاب کنید. 
  2. در قسمت پیش رویتان، شماره همراه که به نام خودتان باشد را وارد کنید و دو تیک مربوط به گزینه‌های پذیرش شرایط و ضوابط را بزنید تا بتوانید وارد مرحله بعد شوید. سپس روی گزینه دریافت کد کلیک کنید. 
  3. در این مرحله یک کد تایید برای ورود به سایت به شماره تلفن ثبت شده در مرحله پیش پیامک می‌شود. این کد را در قسمت مربوطه وارد کنید و روی گزینه تأیید کلیک کنید. 
  4. حالا باید رمز عبور صفحه شخصی خود را انتخاب کنید. این رمز باید هشت کاراکتر باشد و حروف بزرگ و کوچک انگلیسی در آن مورد استفاده قرار گیرد. 
  5. پس از ورود به حساب کاربریتان، پیامی مبنی بر درخواست احراز هویت برای شما نشان داده می‌شود. گزینه احراز هویت را انتخاب کنید. 
  6. حالا به صفحه دیگری هدایت می‌شوید که باید گزینه شروع فرایند احراز هویت را انتخاب کنید. 
  7. اطلاعات خود را به صورت کامل برای احراز هویت وارد کنید و سپس می‌توانید با استفاده از گزینه سفارشات که در قسمت بالا و سمت چپ حساب کاربری خود مشاهده می‌کنید، در بازه زمانی حراج سفارشات خرید خود را ثبت کنید. 
  8. در نظر داشته باشید که پس از ثبت سفارش و پرداخت هزینه، سفارش شما توسط مراجع مربوطه بررسی شده و در صورتی که شرایط خرید را داشته باشید سکه به شما تعلق خواهد گرفت. سپس می‌توانید تا 7 روز کاری به شعب منتخب بانک ملی مراجعه کرده و سکه خود را دریافت کنید. 

قیمت خرید سکه از بانک مرکزی 

حالا شاید این سوال برایتان مطرح شده باشد که آیا قیمت خرید سکه دولتی از بانک همان قیمت خرید سکه از طلافروشی را خواهد داشت؟ بیایید نگاهی به پاسخ این سوال بیندازیم. 

سکه‌هایی که توسط بانک مرکزی به فروش می‌رسد، به صورت حراج عرضه می‌شود و دارای قیمت ثابتی نیست. متقاضیان خرید سکه، قیمت پیشنهادی خود برای خرید هر قطعه سکه را در سایت ثبت می‌کنند بهایی که پرداخت می‌کنند مطابق با هزینه ثبت شده خواهد بود. واضح است که اگر متقاضی در فرایند حراج سکه برنده شود، قیمت سکه ثبت شده مبنای انجام معامله و خرید خواهد بود. 

اما ملاک برنده شدن یا نشدن در حراج سکه بانک مرکزی چیست؟ بهترین قیمت در مقایسه با سایر شرکت کنندگان، ملاک برنده شدن در خرید سکه از بانک مرکزی است. این تصور که اگر قیمت پایین‌تری را ثبت کنید، شانس بیشتری برای برنده شدن خواهید داشت درست نیست. اگر دو متقاضی قیمت برابری را ثبت کرده باشند، اولویت با فردی است که زودتر سفارش خود را ثبت کرده باشد. 

برای تصمیم‌گیری بهتر می‌توانید قیمت لحظه‌ای طلا و انواع سکه را در سامانه طلاین مشاهده کنید.

قیمت خرید سکه از بانک مرکزی 

جمع بندی

خرید سکه از بانک مرکزی، یکی از راه‌های امن برای خرید سکه‌های طلا است. با این حال این روش معایب خود را نیز دارد. برای مثال شما تنها 5 قطعه سکه می‌توانید بخرید. طلاین یکی از مراجع خرید طلای آب شده است و شما در آن هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری (چه در میزان هزینه و چه در مقدار طلا) نخواهید داشت. طلایی که از سامانه طلاین خریداری می‌کنید از نوع آب شده است و اجرت ثابت و کمی دارد. برای شروع در سامانه طلاین ثبت‌نام کنید.

سوالات متداول:

آگهی حراج‌های سکه بانک مرکزی چه زمانی به دست متقاضیان می‌رسند؟

آگهی‌های فروش سکه توسط بانک مرکزی، معمولا دو روز کاری پیش از شروع حراج توسط سامانه و رسانه‌های معتبر به عموم اعلام می‌شود. 

پرداخت هزینه خرید سکه دولتی از بانک چگونه است؟

پیش از خرید سکه، متقاضی باید حساب کاربری خود را به میزان مورد نیاز شارژ کند و پس از آن اقدام به ثبت سفارش کند. 

تا چه زمانی می‌توان سکه خریداری شده را از شعب منتخب تحویل گرفت؟

خریداران حداکثر تا 14 روز کاری می‌توانند سکه خود را تحویل بگیرند. در صورت عدم مراجعه طی مدت 21 روز کاری، معامله فسخ شده و وجه پرداخت شده توسط خریدار، پس از کسر کارمزد به کیف پول فرد برگشت داده می‌شود. 

1 دیدگاه دربارهٔ «شرایط و نحوه خرید سکه دولتی از بانک»

  1. فاطمه محمدی مدیر محتوا

    سلام و وقت به خیر. شما می‌توانید سکه را در عرضه‌های دولتی تهیه کنید یا به بازار مراجعه کنید و خرید سکه خود را انجام دهید. شاید این نوشته هم برای شما مفید باشد: راهنمای خرید سکه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا